onsdag 6. juli 2011

Skjønnheter


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sist innlegg handlet for det meste om sommerblomstrende roser. Her er noen av de som remonterer og blomstrer jevnt og trutt gjennom hele sommeren. Øverst er Thérèse Bugnet, en canadisk rose som jeg bare har godt å si om. Litt grov i vekst og bladverk, men ellers en sunn og pålitelig rose. Hun har ikke frosset noe tilbake denne vinteren, og det er mer enn man kan si om de fleste andre rosene i min hage.

IMG_3844

Dronning Margrete er en klaserose jeg kjøpte bare på grunn av navnet :) Men hun har vært svært pålitelig,  blomstrer uavbrutt hele sommeren og har ikke frosset nevneverdig tilbake. Fargen er sart rosa med et lite snev av aprikos inn mot midten. Blomstene blekner etter et par dager.

IMG_3838

Magna Charta, en remontantrose jeg setter stor pris på, står i full blomst. Hun har fått svartflekk, noe hun gjør hvert år, har frosset godt tilbake i vinter, og er absolutt ikke så vakker som hun kan være. Men hun har en selvskreven plass i min hage. Og skulle hun gå ut, så ville det ikke være lenge før det sto et nytt eksemplar her. Det er en sjarmerende rose som jeg er glad jeg er blitt kjent med :)

IMG_3837

Rose De Rescht, en damasknerrose med små rosetter. Blomstrer uavbrutt sommeren igjennom og har nydelig farge og duft. En “må ha” :)
Den er frisk og fin, herdig og absolutt en favoritt!

IMG_3835

Alfred de Dalmas, en moserose jeg kjøpte i fjor, står så vakkert nå. sart rosa, nesten over i det hvite. Vakre mørkerosa knopper. Frisk og fin så langt, og vinteren har han klart med glans. Jeg ser ikke bort fra at det kan komme flere slike i min hage! Blomstrer jevnt og trutt gjør den også, og det er en god egenskap :)

IMG_3824

Neste gang blir det Austinroser her hos meg. De står også fint nå, men har klart seg langt dårligere gjennom vinteren, så de er langt fra så sotre og fine jeg skulle ønske. Men man får glede seg over at de har klart seg!

Takk for koselige kommentarer :) Det setter jeg stor pris på!

12 kommentarer:

  1. Så praktfulle roser! Ser flott ut i hagen din. :)

    SvarSlett
  2. Der var du med alle de vakre rosene dine;o))) Så spennende med (for meg) nye sorter. Her må flere prøves, skjønner jeg;o)))
    Det siste bildet av hagen din er som tatt ut av en nydelig hagebok;o)
    Ja, gjett om jeg gleder meg til sørlandstur! Nå er det altfor lenge siden!! Håper på fint vær slik at vi kan sitte ute i denne rosehagen og bare nyte og være til;o)

    Fin natt og torsdag til deg, min venn ( obs - må visst finne loppekassa for i morgen skal jeg ut og teste fotoutstyr. Må da forevige herligheta på sørlandet;o)))))))
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  3. Hei Margrethe :)
    Aldeles NYDELIGE bilder og roser
    du har ღ Jeg falt pladask for den
    nydelige Alfred de Dalmas...
    ... og Peoner da! - alltid vakkert!
    Takk for flott inspirasjon, og så
    ønsker jeg deg en fortsatt fin uke
    og sommer :) Klem fra Mette...

    SvarSlett
  4. Nydelige roser! Jeg likte spesielt godt Dronning Margrete og Alfred de Dalmas.

    SvarSlett
  5. Jeg tenker at du og jeg har ganske lik smak :) Dine er vakre - og du kan jo virkelig ha Ghita i hagen din :) Er det ikke herlig? Hilsen Hanne

    SvarSlett
  6. Så vakkre roser du har! Du har så fin hage.
    Går det bra med lille jenta di?
    Ønsker deg ei fin helg.
    Her er det nedtelling til ferie
    Klem Synnøve

    SvarSlett
  7. Hei, og tusen takk for koselig tilbakemelding på lysthuset - vi ble rimelig godt fornøgde selv ;)

    For en blomsterprakt hos deg!! Utrolig skjønne rosebusker - så romantisk og flott :)

    Ønsker deg en strålende flott fredag og herlig helg!

    Stor klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  8. Vakkert, vakkert og vakkert! Det er en fryd å se foto fra hagen din.
    Nyt dagen!
    Klem

    SvarSlett
  9. Hei!
    Ja, nå det herlig rosetid. Jeg har kikket på innleggne, og har sett masse herlige skjønnheter. Mange av dem er jeg så heldige å ha i egen hage, som Therese Bugnet, Maidens Blush, Celestial, Rose de Recht o.fl. Likte faktisk veldig godt Cardinal Richelieu, det var et nytt bekjentskap for meg. Nydelig farge! Ta godt vare på den. :-)
    Gleder meg til å se Austinrosene dine også. Jeg har nesten gitt dem opp, satser mest på kanadiske og albaroser. Men greide ikke å dy meg for å kjøpe inn Mary Rose igjen i år, og Eglantyne overlevde heldigvis. Bourbonrosen Louise Odier er også ei rose jeg må ha i hagen min.
    Enig med deg at de enkle rosene også er verdifulle roser. En herlig rosehage har du! Nyt den til fulle!
    Roseklem fra Trine

    SvarSlett
  10. Så många ljuvliga rosor, känner doften helt hit. Du har ju en enorm samling med skönheter. Och dom två tobenta rosorna är verkligen söta de og :)

    SvarSlett
  11. Thank you for an enjoyable blog, I look forward to more of the same in 2017.
    ดูหนังออนไลน์

    SvarSlett