tirsdag 1. mars 2011

No livnar det i lundar

Det er 1.mars, solen skinner og varmer, snøen smelter, og en kjenner på hele kroppen at nå er det vår! Slikt blir man glad av! Jeg er nok av de som tives best i den lyse årstiden, og bare det å se ut vinduet i dag, gav meg lysten til å ta en tur ut med fotoapparatet.

Om det ikke akkurat livner i lunden, og lauast i li, ja , så er det ikke lenge til naturen igjen strutter av liv.

Fugleneket har sett bedre dager, nedsnødd som resten av alt utendørs denne vinteren. Men snøen smelter.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det gamle tuntreet er vinterkledd, med i dag drypper det fra grenene, og noen få dager til med vårsol, så er det bart igjen.

IMG_1930

Bakom uthuset har hønsegården knekt sammen under snømengdene.

IMG_1934

Men inne i uthuset har det vært vår en stund Smilefjes. 6 små kyllinger har sett dagens lys, og de er bare nydelige!

IMG_1960

Og i solveggen, der er det endelig litt liv å finne. Rosen Celestial har begynt å skyte små røde skudd, jippi! Våren er like om hjørnet!

IMG_1955

Jeg avslutter i dag med Elias Blix sin flotte vårsalme.

No livnar det i lundar

No livnar det i lundar,

no lauvast det i li,

den heile skapning stundar

no fram til sumars tid.

Det er vel fagre stunder

når våren kjem her nord

og atter som eit under

nytt liv av daude gror.

Du vår med ljose dagar,

med lengting, liv og song,

du spår at Gud oss lagar

ein betre vår ein gong.

IMG_1948

12 kommentarer:

  1. Så koselig å se nytt innlegg på bloggen din!!! Utrolig at rosenbuskene begynner å skyte knopper allerede!! Nå er våren virkelig i anmarsj. Håper sola får steike ei stund slik at det smelter. Nesten alle blomsterbeddene mine er overfylt med snø pga måking. Kanskje jeg burde gå ut med hårføneren og hjelpe litt?! hehe

    Ønsker deg en fortsatt fin vårdag! :)

    SvarSlett
  2. en vakker, nostalgisk sang.. deilig nå som vi vet mars er på kalendere, alt kan skje nå..!
    klem,magny

    SvarSlett
  3. Så koselig å "høre" fra deg igjen=)!!!

    Så mye snø dere har da! Her er det heldigvis bart, etter en vinter med mye av og på snø, og is...! Men nå vi vi ha vår!!! Så søt kylling, stas når det kommer til nye søte fjærdotter=)!

    Ha en herlig uke, håper snøen smelter hos dere!

    Klemmer!

    SvarSlett
  4. Så koselig med innlegg fra deg igjen:-)
    Herlige bilder og utrolig så nusselig den lille kyllingen var. Det er så deilig at det nærmer seg vår!:-)
    Klem Ingrid

    SvarSlett
  5. Kjekt å se deg igjen her...

    ja er ikke disse vårtegnene herlig.. vokste opp med masse snø om vinteren.. når det dryppet fra taket var det et helt klart vårtegn...

    Det er ren balsam for sjelen etter en lang vinter.

    Håper det går bra med den lille..

    klemmer

    SvarSlett
  6. Hej Margrethe!
    Så fint att höra från dig:)
    Våren har kommit längre hos dig än här, vilken ljuvlig tid vi har framför oss.
    Allt gott!
    Inger

    SvarSlett
  7. Hei Margrethe
    Nå ble jeg glad, når jeg så du har blogget igjen. Har savnet bloggen din.
    Håper alt er bra med deg og den lille.
    Dere har mye snø. Er snø her også,men kanskje ikke så mye som til dere.
    Ha en fin kveld
    Klem Synnøve

    SvarSlett
  8. Heisann!!
    Utrolig koselig å se et innlegg hos deg igjen!!
    Nydelige bilder....og nå går det jo mot vår! Skjønne kyllingene.....
    Her har det vært så skiftende vær i vinter med masse is!!
    Så jeg er lei vinter!

    Ønsker deg en fin mars måned
    Klem!!

    SvarSlett
  9. Så koselig med kyllinger og roseskudd! blir helt misunnelig her jeg sitter i fortsatt veldig nedsnødde Oslo;)Nå går det fort mot vår forhåpentligvis. Ha en fin kveld, Hilsen Line

    SvarSlett
  10. Der var du ja;o) Nå livner det snart til i hagen din, ser det ut til;o))) Og da livner det til i sjelen til Margrethe også;o)
    Her går det i oppussing, kveld etter kveld. Må ta meg en pause snart. Det blir litt intensivt i lengden. Så var det jobb, lekser og aktiviteter. Ja,ja, man blir vel roligerer med årene;o)))
    Ha en fin-fin ettermiddag, vennen min.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  11. Vilket vackert inlägg från din omgivning och så rara små kycklingar, fina rader som du avslutar med, hoppas du haft en fin dag, klemmer VIOLA

    SvarSlett
  12. Så vakkert det er hos deg!! Jeg lengter også etter vår- og etter å få min egen hage;) Det skal bli spennende- vet ikke om jeg får gjort så mye i år- men jeg kan jo legge masse planer;) Håper alt er bra med deg;)

    SvarSlett