lørdag 19. juni 2010

Rosestativer og blomstring


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I dag har jeg vært på et koselig lite hagesenter, og der fant jeg noe jeg har lett etter lenge. Nemmelig noen klatrestativer  til rosene mine. Jeg har sett for meg noe slikt i hodet, men kun funnet dyre stativer i den rette stilen. Disse var overkommelige i pris, og passer godt inn i hagen min, synes jeg.

BILD0676 

Jasmina fikk det største stativet og det var på høy tid, for hun vokser veldig nå. Mens Mme Alfred Carriere fikk et litt lavere stativ, så får jeg håpe det holder for denne Madammen :)  Hun blomsterer i alle fall vakkert!

BILD0678

BILD0674

Så må jeg vise fram en rose jeg er spesielt glad i. Jeg har fått med meg stiklinger fra min farmors gamle hage, og siden den har vært på flyttefot annenhvert år siden jeg fikk den, er det bare 2. året at den blomstrer hos meg.

BILD0671

Jeg vet ikke hva den heter, men har fått tips om at det kan være albarosen “Minette”. Om noen har flere forslag, eller kan bekrefte at det er den, ville jeg blitt glad. Den blomstrer kun om sommeren, og rosettene er ikke særlig store, men de har god gammeldags roseduft.

BILD0677

Glamis Castle står også fint nå. En vakker, hvit Austinrose som blomstrer jevnt og trutt gjennom hele sommeren. Den er av det lave slaget, og passer godt i en liten hage, eller som hos meg, ytterst i rosebedet.

Dessverre har det kommet oldenborrer i hagen min. Jeg tror de teller flere tusen, og det yrer :( De legger egg i plenen, og larvene kan gjøre stor skade der. Og til min store fortvilelse ser det ut til at disse billene elsker å spise roseknopper, og det er trist å se at flere av de rosene som skulle stått fint nå, er mer eller mindre ødelagt av dem. Fürlingduft og Willian Shakespear 2000 er spesielt hardt angrepet, men noen knopper ser foreløpig uskadde ut, så jeg håper jeg får nyte vakre roser etter hvert. Uansett remonterer de, så de kommer senere, men det er ingenting som er som det første blomsterfloret…
Men det er nå en gang litt av livet med en hage, noen ganger får man “gjester” man ikke setter pris på. Nå håper jeg bare oldenborrene kan finne seg et annet sted å bo og la mine roser få blomstre i fred!

BILD0680BILD0682

Den blå geraniumen er så vakker! Nydelige mørke årer i det lyseblå. Den har også litt spennende blader, tjukke og litt læraktige.
Og det er like før peonen springer ut. Også den et av høydepunktene tidlig om sommeren!

Ønsker alle som er innom bloggen min en fin helg videre!

27 kommentarer:

  1. Trist med skadedyr, det ser ut som de kommer til å bli en stund. Trist for den nydelige hagen din og alle skjønne roser. Nydelige stativer, heldig du som fant noen som var overkommelig i pris, har sett på disse stativene, men synes prisene er noe stive. Ha en fortsatt fin helg M., klem fra meg.

    SvarSlett
  2. Så flott med det stativet. Må jo bli litt av et syn når rosene blomstrer oppover det. Vi har tenkt å kjøpe en portal, som klematis eller kaprifol kan klatre oppover.

    SvarSlett
  3. Oiii!
    Det var lekkre stativer..
    Det var noe annet enn jeg har sett
    rundt omkring tidligere med grønnestenger og planker! HEHE. Dette mååå bare bli super romantisk når rosene kryper seg videre oppover..

    Klemmer

    SvarSlett
  4. Så trist med de insektene- det er vel ikke bare å spraye med grønnsåpevann heller...nydelig stativ!! Her er det er hekk med åpning foran huset- og der har jeg plantet to klatreroser (new dawn + coral dawn) og en klematis på hver side- tror ikke de kommer til å vokse så veldig i år- men planen er å få en bue- sette ned en stokk med netting rundt på hver side- og ha et tykt tau mellom..har plantet rosenholm under et gammelt epletre;) S¨heldig du er som har roser i blomst- ser knopper her - men det er så surt og kaldt nå. Har skjønt at været er nydelig hos dere;) Håper alt er bra med deg;)

    SvarSlett
  5. Du har en utrolig flott hage!!! Skulle gjerne hatt litt av dine grønne fingre;)! Skikkelig lekkre de stativene, passet fint inn hos deg! Trist med skadedyr....hos oss er det verst med brunsnegler...!

    Ha en fin fin søndag!
    Klemmer!

    SvarSlett
  6. Uff så kjedelig... høres ut som de formerer seg nesten like mye som brunsneglene..

    Kjedelig er det uansett...du har en vakker hage med mange flott roser ..
    de stativene var flotte..
    god søndag O=))
    Klem O=)

    SvarSlett
  7. Lekkert stativ i en utrolig vakker hage ,
    - så fint du har det Margrethe!!
    Ha en fin søndag,
    klem Hege.

    SvarSlett
  8. Nyyyydelige stativ du viser! Jeg har også lett etter noe passende og har funnet meg et par. Dine var spesielt fine!
    Veldig vakkre roser som alltid - så kjekt at du finner overskuddet til hage og blogging igjen. Lærer så masse av deg.
    Veldig kjedelig med ubudne gjester i hagen! Vi har hjorten som ødelegger. Har hengt såper i trærne og nå har de fått stå i fred:o)
    Fine junidager til deg. Kos deg med hage og forberedelse til den store eventen:o) Godt at du har tatt fri nå - trenger det.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  9. Nydelig stativ du har der.
    Er på leting etter noe lignende til mine klematiser, for de vokser jo i rasende fart nå.
    Lekre roser du har, Austinrosene er mine favoritter også, de er så blomster-rik og det er lite sykdom på de.
    Ha en flott dag, klem Hanne

    SvarSlett
  10. Tenker det blir ekstra lekkert når rosene dekker det meste av stativet.
    Det er tydelig at du koser deg i hagen din:-)
    Ha en fortsatt herlig søndag.
    Klem Ingrid

    SvarSlett
  11. Vakkert stativ og vakre blomsterbilder!

    SvarSlett
  12. Jag skulle önska jag hade din trädgård, alla dom rosorna, underbart, hos mig är det för litet för att ha det. Dina stativ är smycken, trodde såna var svindyra! Kul att du hittade några til rimligare pris. Hoppas det går bra med dig :)

    SvarSlett
  13. SÅ MANGE FINE blomster du har:) Jeg er bare så utrolig glad i disse gamle plantene av nesten alle sorter...stativet var fint da:)
    Det ligger en utfordring til deg på bloggen min;)

    Ha en fin kveld og en flott ny uke!
    Klem fra Katharina

    SvarSlett
  14. Nydelige rosestativer, passer så flott inn i den nostalgiaske stilen. Utrolig kjedelig med oldenborren da :-( Håper at den "flytter" snarest.

    Ønsker deg en fiiin start på uken.
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  15. Å for et flott klatrestativ! Passet fint i hagen din, så nydelige roser du har:) Mine blomstrer ikke enda, har dessverre ikke hatt noe varme i vår. Håper det snur snart...

    Ønsker deg en fin uke, kos deg i hagen din. Håper alt stå bra til med deg, stor klem

    SvarSlett
  16. Flotte stativ:) Ser her at du ikke er sikker på navnet på rosen (var innom rosebloggen din), men nydelig er den i alle fall...

    Så trasig med de larvene... Trodde de holdt seg i bakken jeg, og ikke på rosene... I hagen min er det grønne åmer som er de store plageåndene, og i år er de på alt, så nå har jeg kjøpt gift... Ser ut til å hjelpe, men det blir dyrt hvis jeg skal spraye alt, så foreløpig har rosene og syrinene førsteprioritet:)

    SvarSlett
  17. Så flotte bilder og fint stativ. Jeg har faktisk plantet 5 stykk Madamer i år, skal bli gøy å se hvordan de kommer seg. Får håpe det blir en mildere vinter, jeg mistet mange roser i år... :(

    klem!!

    SvarSlett
  18. Håper du blir kvitt skadedyrene,Margrethe.Har sagt det før;hagen din er praktfull.Blir nydelig når blomstene klatrer oppover stativene.Fortsatt fin uke.

    SvarSlett
  19. Väldigt vackra stöd för dina rosor. Jag har mycket enklare saker, typ gamla hässjestörar.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  20. Utrolig flotte klatrestativ du har fått deg til til rosene dine - sånne har jeg ikke sett før!

    Ha en riktig flott St.hans feiring i morgen og fortsatt strålende sommerdager!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  21. Heisann....nå har malingen begynt og det ble hvitt, ja:))
    Herlige stativer du har anskaffet deg...for en drømmehage du har, ønsker meg så veldig litt grønnere fingre jeg og, - driver å leser hage bøker, men det hjelper liksom ikke...
    Men du kan det iallefall!!
    Ønsker deg ei fortsatt fin uke - og en kos st.Hans
    Klem

    SvarSlett
  22. Takk for hyggelig hilsen hos meg. Kjempefine klatrestativer og roser.
    Har lagt deg til på lista mi, så nå kommer jeg til å kikke inn til deg rett som det er.
    Ha en fin St, Hanskveld klem Laila

    SvarSlett
  23. Hei. Så kjekke stativer da, de likte jeg godt. Kan tenke meg det blir vakkert etter hvert som rosene klatrer oppover.
    Herlig bilder du viser oss. Synd med det ekle besøket da :-( Håper de forsvinner.

    Ønsker deg en riktig god helg.
    Klem Ann<3

    SvarSlett
  24. nydelig og staselig...
    imponerende flink med roser er du også..
    ha en fin sommer,- klemmer...

    SvarSlett
  25. Bare innom for å ønske deg en fortsatt fin sommer- håper alt står bra til med deg;)
    Nå tar jeg noen uker med ferie- bare regn sålangt- og ingen roser å vise frem;)
    Godt at det blomstrer hos deg i alle fall;)
    Klem fra meg!

    SvarSlett
  26. Hei
    Tusen takk for alt det fine i pakken fra deg.
    Jeg har ikke laget noe innlegg om den på bloggen min ennå. Det er for at dattera mi har vært innlagt på sykehus og mora mi døde i går.

    Men jeg vil du skal vite at jeg setter pris på gaven fra deg.
    Synnøve

    SvarSlett
  27. Flotte stativer! Er det mulig å få vite hvem som forhandler dem?

    SvarSlett