tirsdag 29. juni 2010

Mer roseblomstring


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå er det mange roser som står fint. Øverst er det Austinrosen Redoute som blomstrer. En av mine favoritter, og i år er jeg enda mer betatt enn jeg har vært tidligere. Den er overstrødd med vakre roser! 

Brother G_2

Brother Cadfael også en Austinrose. Svært vakker, med store, nesten peonlignende blomster. Den er ny av året hos meg, og jeg gleder meg til å bli nærmere kjent med den! Dufter herlig gjør den også!

Dronning Margrethe_1

Dronning Margrethe er også ny i år. Jeg må innrømme jeg kjøpte henne mest pga navnet ;) Selvom jeg synes det er en vakker rose. Bladverket er ikke helt som jeg liker det best, men så langt har dette vært en rose som har innfridd på alle måter. Blomstrer rikt og hver blomst står lenge, ikke dumme egenskaper hos en rose! Det er en dansk klaserose, og jeg er spent på herdigheten. Så langt har jeg erfart at hun trenger mer vann enn mine andre roser, så går ut ifra det er en rose med skikkelige dronningnykker :)

Gertrude Jekyll_1

Austinrosen er Gertrude Jekyll er langt fra noe nytt bekjentskap, da jeg har hatt noen eksemplarer i min gamle hage. Her er hun ny i år, og dette er også en av mine absolutte favoritter. Hun er tornete og lite gjestmild å luke rundt, men den er virkelig pålitelig, sunn og vakker på alle måter, og en av de sterkest duftende rosene jeg vet om. Blomstrer rikt gjør hun også og blomstene står forholdsvis lenge. Den får et fantastisk fargespill når den har både nyutspungede og litt eldre blomster, da de eldre blomstene blir dusrosa, mens de unge er som på bildet over.

Magna Carta_1

Remontatntrosen Magna Carta blomstrer også nå. Vakker på alle måter, men den frøs en del ned i vinter, så den er ikke like stor som jeg hadde håpet på i år. Men et kjært gjensyn i rosebedet!

Mary Rose

Mary Rose, er samme rosen som Redoute øverst, bare en annen farge. Også denne en virkelig favoritt i hagen.

Cardinal de Richelieu

Cardinal de Richelieu, en sommerblomstrende gallicarose. Jeg synes fargen er flott, men blomstene er ganske små, og de står ikke så lenge heller. Men den er vakker sammen med andre litt blekere skjønnheter.

Maidens blush 

Maidens Blush, en albarose jeg synes er meget vakker. Blomstrer kun om sommeren, men står ganske lenge allikevel. Dufter herlig, og og har det vakreste bladverk og lekrete gammeldagse rosetter!

BILD0752 BILD0755

En enkel rose. På plantelappen da jeg kjøpte den sto det Suaveolens, og jeg trode jeg kjøpte den flotte albarosen, men det må være en feilmerking? Om noen kan hjelpe meg med å identifisere denne blir jeg glad. Den er uansett vakker, og den tegner til å bli en riktig gigant!

Félicité Parmentier  

Félicité Parmentier, enda en alba. Meget vakre blomster, og de står også ganske lenge. Dufter herlig, og har den riktige sjarmen.

Great western_2

Great Western, en bourbonrose som blir ganske omfangsrik. Den har vakre dypt fløyelsrøde blomster som dufter herlig. Blomstrer kun om sommeren.

Chianti

Chianti, en sommerblomstrende Austinrose, som blomstrer for første gang hos meg i år. Kjøpte den i fjor, men da kom det ikke en eneste blomst, men det tar hun igjen i år, hun er full av knopper! Vakker farge og god duft. Men her hos meg har hun fått litt svartflekk, dessverre.

BILD0745 BILD0726  

34 kommentarer:

  1. Hjelpe meg så nydelige roser og hage du har Margrethe!,
    - skulle gjerne hatt den hos meg!:-)
    Ha en fin dag,
    klem Hege

    SvarSlett
  2. Åh her var det mye lekkert!! Jeg elsker roser. Det er bare så herlig.
    Vi har mange av de samme ser jeg, men nå havnet det noen på ønskelisten gitt!

    SvarSlett
  3. Hei Margrethe
    Så NYDELIG rosene dine er ♥ fantastiske flotte!!! Falt pladask for Austinrosen Redoute og Cardinal de Richelieu… Tusen takk for at du skriver hva de heter, veldig kjekt for en som ikke er så flink med blomster og deres navn ;) nydelige bilder du deler med oss… Ønsker deg en fortsatt flott dag, klem fra Mette

    PS! ta deg en liten titt innom meg litt senere i dag, for da har jeg en liten giveaway :))

    SvarSlett
  4. Tänk att få vandra runt hos dig nu och bara njuta både med blick och näsa. Du har så många fantastiska rosor, speciellt Austinrosorna är jag svag för. Misstänker det är långt flera än dom tolv du visar porträtt av här :)

    SvarSlett
  5. Ååå så fine bilder av rosene dine!
    Må være et fantastisk skue å tussle rundt i hagen din nå... kos deg, sommerklem fra meg

    SvarSlett
  6. Å her var det mye flott. Nydelige roser. Fantastisk blomstring. Nyt sommerdagarne. Klem.

    SvarSlett
  7. Nyyydelige romantiske roser. :)Klem.

    SvarSlett
  8. Så fine roser! Her er alt så sent, at de ikke har begynt å komme enda. Har vært så kaldt i sommer.
    Men nå ser det endelig ut som vi skal få sommer:)

    Klem Wenche

    SvarSlett
  9. Nyyydelige roser du har Margrethe....
    ønsker deg en fin sommer...
    eddaKlemmer

    SvarSlett
  10. Så vakkert, roser og roser så langt øyet rekker. Her hos oss tar lusa knekken på det ene rosetreet som er igjen. Håper formen din er fin, kos deg videre i den vakre rosehagen din. Klem.

    SvarSlett
  11. Åh så nydelige bilder av vakre blomstrende roser! Jeg elsker roser! :)

    Er ikke kommet en knopp engang på mine, været har desverre ikke vært på vår side i Nord-Norge til nå...Ja jeg går rundt her og venter på at syrinen skal blomstre, henger vel laaangt etter dere i sør ja! Takk for at du deler dine vakre roser med oss, fikk meg i sommerstemning! :)

    SvarSlett
  12. Nyyydelige roser Margrethe ! Kjenner at jeg godt kunne tenke meg å ha en rosehage som din, men er redd for at de ikke ville trivdes like godt som hos deg :-) Alle mine roser bukket under for den strenge vinteren, så her har vi begynt på nytt. Austinrosene var ekstra fine synes jeg, men kanskje fordi det klinger så bra :-)

    Ønsker deg en fiiin onsdag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  13. Oj så mange nydelige roser du har :-) ser helt klart at jeg må finne plass til flere.

    SvarSlett
  14. Jammen har du mange flotte roser Margrethe...

    Så deilig følelse det må være å gå rundt i hagen å kikke og plukke med seg noen roser på vandringen..

    Ønsker deg en fin uke og sommer =)

    klemmer o=)

    SvarSlett
  15. För mig ser det helt klart ut som en 'Suaveolens', heter även 'Semiplena' (halvdubbel) som är lättare att säga, har 8-12 kronblad. Däremot känner jag inte riktigt igen din 'Maiden´s Blush', men jag kan ha fel. 'Maiden´s Blush' har ett grönt till mörkgrönt bladverk med dragning åt blått eller grått, blomknopparna är ljusgula till krämfärgade. Svårt att sortbestämma rosor enbart från bild. Din bild av 'M B' kanske är väldigt solig. Blommans utseende skiftar väldigt beroende på vilket stadium den befinner sig i.
    Viktigast är att du njuter av dina rosor.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  16. Hjelpe meg så mye vakkert som blomstrer hos deg! Tar meg meg alle tips jeg kan få og har lyst å kjøpe alle sammen:o)
    Ønsker deg nydelige sommerdager, vennen.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  17. Jeg er helt overveldet over alle de fine rosene dine:) Selv hadde jeg en del der jeg bodde før, men flyttet fra alt sammen...angrer litt nå:)
    Her vi bygger nå har jeg tatt vare på en gammel rose som stod foran det gamle huset. Det er en buskrose, hvit og med en helt nydelig duft. Vet ikke navnet på den..

    Kos deg videre med rosene dine!
    Klem fra Katharina:)

    SvarSlett
  18. Nydelige rosebilder. Elsker roser eg og.Redoute står på ønskelista mi. Mangler et par roser i Austinbeddet mitt,men har ikkje klart å få tak i den iår heller.

    SvarSlett
  19. Her var det mange. mange skjønnheter, noen av dem kjenner jeg godt og andre er på ønskelista:))
    Jeg fpr alltid lyst på en ny rose når jeg ser så vakre bilder av dem.
    Dr. Margrethe har jeg og hun har vokst her i flere år og klarer seg godt, og blomstrer lenge utover høsten.
    De klatrestativene dine i innlegget under var flotte! Kan jeg spørre hvor du har funnet dem?

    SvarSlett
  20. Hei på deg:) Ligger en liten utfordring til deg inne hos meg..

    Klem

    SvarSlett
  21. Hei Margrethe!!
    Håper formen er fin :o)
    Nydelige roser hos deg...og litt av et utvalg du har!!
    Kjempefine rosestøtter du har fått i hagen også....til pynt og nytte :o)
    Her er det bare villrosene som blomstrer ennå....men det kommer nok snart nå!!
    Er spent i år med mange nyplantede roser :o)

    Ønsker deg en fin helg og en deilig julimåned :o)

    SvarSlett
  22. Vakkert, vakkert Margrethe=)!!! Tusen takk for snegle tipset, det skal prøves ut!!

    Ha en flott helg videre!
    Klemmer!

    SvarSlett
  23. Herlighet, så mange utrolig nydelige rose-bilder!!! :) For et flott skaperverk vi er omgitt av.

    SvarSlett
  24. Belli questi fiori. Complimenti e baci

    SvarSlett
  25. Flotte bilder av nydelige roser, det er nesten så jeg kjenner duften helt hit!
    Nyt dagene :)
    Klem

    SvarSlett
  26. Så mange vakre roser du har i hagen!
    Her har bare 2 roser begynt å blomstre, er jo bare 10-11 grader...nå vil jeg ha sommer!!!!
    Klem Hanne

    SvarSlett
  27. Helt eventyrlig VAKKERT!!! Ååå, som jeg lengter etter blomster og planter i min hage ...

    Ha en fortsatt fin sommer!!

    Klem klem
    Anette:)

    SvarSlett
  28. Hei hei! Nå har jeg kost meg med hageinnleggene dine lenge og vel, herlig! Tusen takk for masse inspirasjon:) Jeg har fått rosedilla, og fikk mange tips her hos deg! Vi har noen av de samme rosene også:) Håper du har det bra, har babyen kommet kanskje?:) Ønsker deg og dine en flott sommer! klem fra silje.

    SvarSlett
  29. Jeg er bare innom for å si hei igjen, håper alt står bra til og at du har en herlig sommer:)
    klem

    SvarSlett
  30. Ååå sukk her var det mye vakkert.
    Ha en god helg, klem Laila

    SvarSlett
  31. Heisann!
    PLEASE help me: Spre linken til den nye bloggen min..?
    http://lavilledemille.com/
    God helg min venn,
    klem Hege.

    SvarSlett
  32. Hvor er du, vi savner deg;-) Klem, Marianne

    SvarSlett
  33. Hei;) Håper alt står bra til;) Lenge siden sist nå;)

    SvarSlett