fredag 9. april 2010

Vår i dag.

I dag er det deilig vårvær på Sørlandet. Jeg vet jeg er tidlig ute, og klarer aldri å vente på de berømmelige museørene til bjørka… men sånn er det hvert år her hos meg. Så i dag har flere av rosene mine fått en omgang med saksen. Jeg har aldri opplevd at det har gått galt med noen av dem, selvom jeg klipper de ned rundt påsketider.
Mye begynner å titte opp av jorden nå, det er herlig å se! Lerkesporen til venstre kommer snart med søte små blomster, og løytnanshjertene titter opp med vakre røde skudd.

BILD0508 BILD0509

Hønene har fått sin første luftetur ute i hagen i dag, det satte de pris på.

BILD0489

Her er Wiggo, hanen vår, en staselig kar!
Jeg har en hanekylling til omplassering som kommer til å bli lik sin far på bildet her, om noen vil ha ham, så gi beskjed :) Pappaen er kjempesnill, både med folk og dyr. Hakker oss aldri og passer godt på damene sine. Det er gode egenskaper hos en hane. Ikke galer han så fryktelig mye heller. Rasen er Dverg Wyandotte.
Under er de ute og spankulerer på tunet, det er mye som skal undersøkes etter å ha vært i hønsehuset og i hønsegården en hel vinter.

BILD0515

Jeg fikk sånn vårstemning i dag, og så på alle knoppene som står klare til å springe ut. Om bare noen uker er det grønnskjær i trær og busker her sør. Det går fort framover mot sommer. Temperatuen i dag har vært 15 grader, og i sola er det godt og varmt og sitte.
Diktet til Karin Boye: “Ja visst gör det ondt”,  er så vakkert, så jeg avslutter dagens vårlige innlegg med det.

Ja visst gör det ondt

Ja visst gör det ondt när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som stänger.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider
- tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt at vara ovuss, rädd och delad,
svårt at känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra
-svårt at vilja stanna
och vilja falla.

BILD0506

Då, när det är värst och inget hjälper,
brister som i jubel trädets knoppar,
då, när ingen rädsle längre håller,
glömmer at de skrämdes av det nya,
glömmer at de ängslades för färden
-känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen."


Karin Boye

BILD0507 

19 kommentarer:

  1. Dikten är så vacker liksom knopparna i verkligheten. Tror våren är cirka en månad tidigare hos dig än här i södra Norrland. I dag har det ösregnat, bra, för då försvinner snön fortare.
    Ha ett skönt veckoslut!

    SvarSlett
  2. Hei!

    Vakkert dikt og herlige bilder!
    Hurra for våren! :)
    Ha en fin helg!

    Kristin, Akeleiegården.

    SvarSlett
  3. Så koselige vår bilder du viser :)
    Hilsen Elin

    SvarSlett
  4. Så koselige bilder Margrethe:-)
    Ja , vi er vel som vår-blomstene - vi våkner med sola!
    Riktig god helg til deg og dine,
    klem Hege.

    SvarSlett
  5. Koselige vårbilder du har lagt inn i dag. Ser ut som hønseflokken storkoste seg ute på vårslippet.
    Diktet av Karin Boye er så nydelig.

    Riktig god helg til deg:)

    SvarSlett
  6. karin Boye sitt vårdikt her er så dypt og så vakkert, underfult er det!
    nydelige vårbilder... javisst liker hønene å komme seg ut, her stooorkoser de seg også om dagene...
    de går inn og ut selv her, legger seg på faste tider, så alt er bare vellstand...
    ha en deilig tid...!
    klem,magny

    SvarSlett
  7. Hei på deg..

    Så koselige ord og bilder, helt vår!

    Har også klippet roser, det pleier å gå fint på denne årstiden hos meg også:)

    Ønsker deg en fin helg, klem fra meg

    SvarSlett
  8. Husker jo rosene dine fra i fjor,så regner med du har full kontroll!!
    klemmer og god helg

    SvarSlett
  9. Er så godt med vår for både folk og fjærkre.. Jeg digget Wiggo og navnet hans.. En kul kar å ha på tunet må jeg si! God helg..!

    SvarSlett
  10. Nydelig dikt og flotte bilder :) For en praktfull kar Wiggo er, og tenker det var deilig for flokken å komme seg ut på tunet en tur.
    Nyt de vårlige tegnene og helgen.
    Klem :)

    SvarSlett
  11. Nydelige vår bilder og vakkert dikt! Hanefar var en stilig kar:) Får håpe jr finner et nytt hjem med sin egen flokk snart!

    Ønsker deg en riktig fin helg!

    Klem

    SvarSlett
  12. Et herlig innlegg Margrethe...
    Nydelige bilder og vakkert dikt..

    takk for at du minte meg på rosene... de må jeg klippe i helgen..

    Nyt helgen ..og det fien været ..

    klem Kerstin

    SvarSlett
  13. .. brister som i jubel trädets knoppar.. det är härligt med vårsolen, både för oss människor och blader, och hönor.
    Visst är Karin Boye fantastisk, jag kan läsa det diktet om och om igen, och fångas alltid av ordens skönhet :)
    Njut helgen !

    SvarSlett
  14. Ja, nå er det bare å nyte:)))

    Stilig hane!

    SvarSlett
  15. Visst er det spennende nå når naturen våkner til liv igjen. Jeg veldig mange planer oppe i mitt hodet, men vet av erfaring at bare en liten del blir gjennomført. Har kjøpt noen stiklinger av Fuchsia som jeg håper blir skikkelig store. Hadde trengt et drivhus. Det hadde vært kjekt det!
    Så flotte bilder av hønene - de ser ut til å kose seg skikkelig.
    Vårstemning i Bergen også - nyyyydelig!
    Ha en flott helg!
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  16. Det diktet er så vakkert - og litt vondt..Det skal bli godt med grønnskjær på trærne her også;) Jeg vet ikke hetl hva jeg skal gjøre med rosene mine-er faktisk litt usikker på om de har overlevd vinteren eller ei- for noen av dem ser litt døde ut- men det er vel for tidlig å si enda? Var nok godt for hønene å få litt luft under vingene nå;) håper på 15 grader her også- det hadde vært noe;)
    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  17. Nydelig! Skikkelig vårlig, jammen er dette en deilig tid. Så masse gleder ute i hagen, her hos meg er endelig snøen nesten borte. Det er så herlig! Prikker i meg etter å komme ut og beskjære og rydde opp, føreløpig har jeg holdt meg i skinnet... Men det varer nok ikke så lenge!

    Vakre bilder du deler med oss, tusen takk for titten! :o)

    riktig god helg videre til deg!

    SvarSlett
  18. Så fine bilder med herlig vårstemning:))
    Har ikke begynt med hagearbeid enda, men nå må jeg ta et lite skippertak, med det fine været vi har...
    Et vakkert dikt!!
    Nyt resten av helgen!
    Klem Anita

    SvarSlett
  19. Underbart att se hönsen komma ut i vårsolen.
    Hade nästan tappat bort dig men se nu hittade jag tillbaka igen.
    Fin gästtoalett du har fixat till.
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlett