onsdag 7. april 2010

Se hvem som blomstrer :)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er ganske stolt av å ha klart å overvintre noen pelargoner. Og mine to “Dronning Ingrider” har begynt å blomstre :)

BILD0476

Kjempekoselig gjennsyn, og et sikkert tegn på at nå kommer snart sommersessongen. Bare en mnd. tid så kan de stå på trappen og gjøre det koselig i inngangspartiet.

BILD0478

De er blitt litt lange og hengslete i vinter, men jeg regner med de blir litt fjongere i fasongen når de får litt ny jord og gjødsel. Det må de vente på til mai!
Imens vi venter på at frosten skal forsvinne for godt, så får hun fortsette med å stå her i vinduskarmen og glede oss med sarte, rosa dronningblomster.

BILD0470

Krokusen står fint nå. Og det er herlig å se de glade fargene som titter opp av jorda. Jeg har ikke mange gule blomster i hagen min, men akkurat krokusen er så trivelig der den skinner om kapp med sola når den titter opp om våren. Og den kjemper ikke om oppmerksomheten med andre blomster, så de er perfekte nå på denne tiden, synes jeg.

BILD0473

Jeg har satt krokus i plenen også, og nå ser jeg den begynner å titte opp. Om en ukes tid er det blomster i en ellers så vårgusten plen.
Deilige tider ligger foran oss!

BILD0471

Jeg er spent på hvordan hagesessongen blir i år. Den voksende magen som egentlig ikke er sååå stor enda, begynner faktisk å bli så stor at jeg kjenner det begrenser meg litt i hva jeg kan gjøre. Men litt hagepuslerier blir det nok, og så får jeg be om hjelp til de tunge tingene.
Magen er i alle fall ikke i veien for å glede seg over det som spirer og gror, og for å nyte glade farger og gode dufter.
Takk for alle koselige kommentarer og gratulasjoner, det setter jeg pris på :)

Ønsker alle som er innom bloggen min en fin uke videre.

28 kommentarer:

  1. Ååh.. skulle virkelig ønske at jeg hadde slike grønne fingre som deg altså:) Her i heimen er det jo bare en blomst og jeg tørr ikke helt tenke på hvordan det skal gå nå når vi begynner å planlegge hage.. Men det får nå bare stå til. Inspirasjon får jeg hente fra den flotte hagen og blomstrene dine;) Håper alt går bra med deg og lillemor i magen!

    Ønsker deg en riktig fin kveld!¨

    Klem

    SvarSlett
  2. NYDELIG! Så gøy at dine pelargoniaer har overvintret så godt. Det er stas! :o) Her i huset har de allerede fått ny jord, og har nå begynt å blomstre der de står i vinduskarmen. (mine overvintrede er også lys rosa, men ikke dronning ingrid) Herlig sommerlig!!

    Vakker vårblomstring i hagen din allerede!

    Håper svangerskapet ditt blir flott, slik at du kan pusle på ute i hagen som du selv ønsker. Men det er jo en fin måte å få med mannen ut og hjelpe til - sånn var det iallefall her! Mannen min driver aldri på i hagen, men da jeg hadde diger mage plantet han til og med et epletre sammen med meg(!). En koselig tid. :o)

    SvarSlett
  3. Åh så fine de er!!
    Nydelige pelliser!!
    Nå skal jeg ta mine å gi de en omgang med gjødsel....se om jeg får litt fart i de!!
    Her overlevde bare to....men det er godt at det selges flere der de kommer fra!!!
    Kos deg med hageliv Margrethe :o)

    SvarSlett
  4. Så fint du har det med blommor både inne och ute. Ser att du bor i en mildare zon än vad jag gör. Gult passar på våren, tycker även jag. Hoppas att din vår och sommar blir behaglig och du kan ju alltid njuta av trädgården, det viktigaste av allt.
    Ha det gott!

    SvarSlett
  5. Heisan..

    Så skjønne pelargonia...koselig at de har begynt å blomstre allerede. Mine har ikke knopper enda, men følger med dem hver dag...det er så kjekt!

    Herlig å se krokkusen gi farge i hagen ♥

    Det er nok ikke så lenge til du kan gå i hagen og se på de fine rosene dine... klem fra meg

    SvarSlett
  6. Heisann Margrethe!
    Nydelige bilder av vakre blomster - får helt vårfølelse her hos deg:-)
    Spennende tider i vente da:-)
    Ha en fin kveld, klem Hege.

    SvarSlett
  7. Et herlig syn både krokus og Pelargonier. Jeg har fem Pelargonier i stuevinduet mitt og jeg gleder meg til å sette dem ut og se dem blomstre hele sommeren :-). Noen av dem har overvintret to vintre nå og er store og kraftige.

    Jeg har ikke plantet krokus i plenen enda, men jeg venter på å se scillaen.

    SvarSlett
  8. Jeg tror du hadde ledd godt og lenge hvis du så MINE pelargonier...jeg sier ikke mer om den saken, men er en smule misunnelig på dine blomstrende stolte kunstverk!!!

    SvarSlett
  9. Kjenner lukten av pelargonier jeg nå. Nydlig!

    SvarSlett
  10. Åh, så herlige bilder!! Tenk, Dronning Ingrid blomstrer alt!! Min ser bare ut som en blek kopi av dine blomstrende og flotte...

    Så leit å høre at det var sykdom hos dere i påsken. Håper dere fikk koset dere litt likevel.

    Ha en fortsatt fin kveld, og kos deg frem mot helg!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  11. Så fine dine Dronning Ingrid er.Jeg har mange pelliser,men bare en som blomstrer nå.Gleder meg til flere kommer i blomst!

    SvarSlett
  12. Du verden - blomsterer de hos deg allerede?! Har ikke du grønne fingre så vet ikke jeg. Min Dronning Ingrid har også overvintret - ja til og med gitt meg ett par stiklinger. Men jeg har gitt dem både ny og frisk jord samt masse gjødsel allerede. De står i vinduskarmen og vokser om kapp akkurat nå. Men altså - ingen blomster i sikte. Enda.

    Marit

    SvarSlett
  13. Så moro,Margrethe!! Kjenner duften...:-)
    Jeg prøvd eå spare to,men begge tok kvelden egetnlig.Klarte å ta 4 stiklinger av den ene,så litt stolt jeg også...
    klemmer

    SvarSlett
  14. Sååå fine !! Jeg forsøkte også å få mine til å ovevintre, men den strenge vinteren ført til at det frøs i kjelleren vår,..
    Ser at våren har kommet lenger hos deg, ingen krokuser her enda :-)

    Ønsker deg en fiiin torsdag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  15. Så fine blomster bilder du viser.
    Takk for titten.
    Hilsen Elin

    SvarSlett
  16. Så nydelig de er. Du har virkelig grønne fingrer.
    Her har ikke krokusen kommet opp av jorden ennå.
    Blir vel litt anneledes og holde på med hagearbeid i sommer en ellers:))

    Jeg ønsker med høner etter og sett hønene dine,men mannen min lurte om jeg hadde blitt gal som vil ha høner:))
    Klem Synnøve

    SvarSlett
  17. Dom ser ut att strutta av växtlust, dina Ingridar. Det är så härligt att se hur ting vaknar till liv och slår ut. Krokusar är små glädjespridare med sina färgklickar i det annars så visna trädgårdslandskapet så här års. Du får njuta din trädgård i sommar, hinna med att se vad som finns och hur det frodas. Klippa rosor kan man göra stående vet du :)

    SvarSlett
  18. Å så vakkert! Du ahr da virkelig grønne fingre! Jeg var i blomsterbutikken igår, de hadde disse, men til 70,-....Så smart å overvintre dem:-) Ønsker deg en finfin dag! Mvh Marianne

    SvarSlett
  19. Ja denne gleden kjenner jeg igjen.. Når man klarer å overvintre planter og få de til O=)

    de var kjempefine..

    Krokusene er vakre...

    klem Kerstin

    SvarSlett
  20. Nydelige Dronning Ingrid: Det er en av de fineste synes jeg, og jeg venter i spenning på om min også skal blomstre snart. I år vil jeg ta stiklinger av den for jeg ønsker meg mange flere, og da må jeg la den vente litt med blomstringa.

    Gratulerer med prinssessa som er på veg! Håper det går bedre nå og at du ikke er så trøtt lenger.

    SvarSlett
  21. Dronning Ingrid er skjønn- jeg har overvintret to for andre gang nå. I tillegg er det tre til som har overlevd vinteren..men jeg tror ikke at noen av dem blomstrer enda. Jeg skal følge rådet ditt og vente til mai med å gi dem ny jord;)
    Håper formen din er bedre! ha en fin dag!!

    SvarSlett
  22. Nydelig er de, Dronning Ingrid. Har aldri før prøvd å få ting til og overvintre, men 1 gang må bli den første.
    Håper formen fortsatt er stigende og at du får nyte mange flotte kvelder i hagen når det blir varmere i været.
    Klemmer fra meg :)

    SvarSlett
  23. He, he - ja "skientusiasmen" har vi delt i mange år, min venn:o))
    Så flink du er til å få perlaginia til å overvintre! Jeg har mer enn nok med å få den til å overleve noen stakkars uker.... Har visst ikke så grønne fingre, selv om jeg har interessen på plass:o))
    Er sikker på at du koser deg i hagen for tiden. Du finner nok en måte å fullføre hagearbeidet på uansett hvor mye magen er i veien, kjenner jeg deg rett. Margrethe lar seg ikke stoppe av no' slikt:o)))
    Ønsker deg flott dager - skal på loppemarked i helga - gleder meg:o)
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  24. Vilka vackra pelargoner, jag har faktiskt en del som jag övervintrat i 20 år! Varje februari så klipper jag ned dom ända till jorden och då blir dom stora och kraftiga igen..önskar en skön helg, kramen

    SvarSlett
  25. hei margrethe
    å så skjønne dronning ingrid`er...de er noe av det sarteste, vakreste som finnes...
    her hvor jeg bor er det fortsatt alfor mye snø..men i dag tittet jammen meg krokusene mine opp inntil husveggen - for en lykke!
    ..fortsatt fin kveld
    moaklem

    SvarSlett
  26. Så koselig å lese at du venter barn, gratulerer så mye!

    Kos deg i den nydelige hagen din, du for kommandere du da, hvis magen står i veien... =0)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  27. Angående jord på pelargoniaene så er ikke jeg så altfor erfaren, men jeg har pleid å gi de ny jord når jeg tar de fram etter vinteren. Mener at grunnen til at man anbefaler dette er fordi da får de litt mer næring, uten at de får sjokk med gjødsel. Så kan man begynne å gjødsle etter noen uker etter omplanting. Om man gjødsler da! :o)

    Men, de blir fine uansett - men kanskje litt kraftigere og mer blomster da? hm. Ikke godt å si!

    Nydelig er dine iallefall!

    Riktig god helg!

    SvarSlett
  28. Nydelige vårbilder, her er det også skikkelig vår, har hengt ut klær og bare kosa oss idag, helt fantastisk :O)

    Kos deg videre,
    og nyt vårværet fullt ut.

    Klem Jatte <3

    SvarSlett