tirsdag 24. november 2009

I desember skal jeg kose meg… Og en liten utfordring

I dag blir det haugevis med ikke bloggifiserte bilder. Jeg deler mitt rot med dere, og ser fram til en stille og rolig desembermåned med hjemmekos og rolige kvelder dette året. Fjordåret var det komplette kaos, med snekering, maling og pakking til siste stund.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I år skal desember være blott til kos. I fjor hadde vi akkurat overtatt huset,  det gamle kjøkkenet var blitt trappegang for at vi skulle komme oss opp i 2. etg. uten å måtte ut, i og med at dette har vært en tomannsbolig. Vårt blivende kjøkken hadde bare et kjøkkenbord som minnet om hva dette rommet skulle bli. På det gamle kjøkkenet monterte vi en avtrekksvifte på veggen og satte komfyren under… en bokhylle ble kjøkkenskap og det var umulig å holde skikkelig orden der.
Vi sto på hodet i pappesker og malerspann til midt på dagen lille julaften. Men jul ble det på et vis, selv om det ikke så sånn ut en periode :) Bildet over viser et tappert forsøk på å få litt julestemning i heimen til tross for omstendighetene.

kjøkkenveggen

Og sånn så det ut der hvor kjøkkeninnredningen skulle komme, og videre inn i spisestuen, bare få dager før jul. Julepynten ligger på spisestuebordet, og etter intense timer med maling og pynting ble det jul. Jeg kan aldri huske å ha vært så sliten når julekvelden har kommet…

spisestue jul

Men julemiddag ble det laget på vårt provosoriske kjøkken, og spisestuen ble malt og pyntet så godt det lot seg gjøre…

jul5

Det ble jul på et vis.

jul3

Treet kom på plass, selvom det bare timer før hadde sett slik ut:

litt rotete stue

Med hammer, spikere, skruer og ledninger over alt.jul2

På nærbilder ser jo fjordårets jul riktig koselig ut :)

jul1

Og det var den jo i og for seg. Men i år skal jeg ikke male, ikke pakket ut andre esker enn de julepynten er i, og nyte dagene med adventkos og tenne adventlys.

jul i vinduet

Og kose meg med å pynte til jul, og kjenne julestemningen komme i hus.

Jeg har fått en utfordring

av Troen og Håpet. Reglene for utfordringen er slik:

1. Gå inn på mappa "Mine Bilder"

2. Velg den 4. eller 7. mappa

3. Finn frem det 4. eller 7. bilde

4. Sett inn bilde i et innlegg, og skriv litt om det

5. Utfordre 5 nye, legg ut en link til de du utfordrer, og gi de beskjed om utfordringen

I min 7. mappe finner jeg “april” og det syvende bilde er en nyplantet clematis som har begynt sin første lille klatreut oppver uthusveggen. Kanskje ikke det mest spennende bildet, men dog :) Den heter forresten Miss Bateman

DSCI4809

Denne utfordringen sender jeg videre til disse 5 bloggene:

Lyse drømmer

Skogland

Liven

Elsas blogg om hage og litt annet

Mias hageliv

Jeg vet det er mange som har hatt denne utfordringen, og aner ikke om jeg har sendt den til noen som har hatt den før… men det er frivillig å være med :)

Og jeg kan jo ikke dy meg… slik ser Miss Bateman ut når hun slått ut sine vakre, hvite blomster.

DSCI5425 DSCI5323

DSCI5426 DSCI5424

  DSCI5521

Så ble det litt sommer på dere i dag også, midt i mine drømmer om en koselig julehøytid :)

Takk for alle koselige kommentarer.

44 kommentarer:

  1. Hm, jeg er glad du ikke har vart på besøk hos meg, mitt hus ser verre ut en ditt forrige julen. For å være helt ærlig ser ikke ditt nyinflyttede hjem dumt ut i det hele tatt!! Hvilken charmerende jul du må ha hatt i ditt nye hus på landet:) Miss Bateman, takk, nå lærde jeg navnet på enda en av mine ukjente clematiser. Gjennkjente den direkte, den er jo bare nydelig. Snart har vi vår igjen, tra la, men først skal vi nyte julen. Jeg hadde akkurat lagt ut mitt sjuende bilde så det passet bra, mission completed!! ônsker deg en fortsatt hyggelig uke :)

    SvarSlett
  2. hei margrethe -
    hørtes da jammen deilig ut at denne desember bare skal nytes - for deres del...
    da nytes den også kanskje ekstra godt!
    synes du viser bilder fulle av sjarme jeg da - bloggifisert eller ikke..
    og takk for et lite glimt av sommer også..
    fin kveld til deg -
    moaklem

    SvarSlett
  3. Hei,Margrethe.Ja,jeg kan virkelig forestille meg at dere var helt utslitte.På bildene ser det da riktig koselig ut.Jeg holder på å male taklister i stue og gang nå,men det er jo bare barnematen i forhold til hva dere gjorde i fjor.Kos deg i adventstiden.Klem

    SvarSlett
  4. Heisann!
    Ble jo litt nysgjerrig da Mia fikk en paralell oppfordring. Har ikke vært på din blogg før, tror jeg.
    Det rare er at vi, Herren i Huset og jeg, nettopp har overtatt en del av et hus i Telemark som vi (jeg) igjen har sagt at sønnene og "svigerdatter" kan boltre seg med ang interiør. Ikke fordi jeg ikke har lyst, men tror de vil føle seg mer tilknyttet stedet dersom de får sette sitt preg på det. Vi, Herren i Huset og jeg, kan disponere et annet rom i en annen etasje i huset, så det er greit sånn. Det er et flergenerasjonshus siden mine svigerforeldre har fritidshjem der også.
    Tilbake til utgangspunktet: Kjøkkenet/spiseplassen deres er veldig likt kjøkkenet/spiseplassen på Lia etter at sønn og "svigerdatter" hadde svingt kosten med hvitmaling der. Det ble skikkelig stilig.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  5. Ja dere kan så visst slappe av og kose dere denne julen!!!
    Huset ditt er bare så fint!!Og denne klematisen ønsker jeg meg!!
    Skal se om jeg tar den utfordringen...er litt treig på det området!!

    Ha en fortsatt fin uke Margrethe:o)

    SvarSlett
  6. Det blir nok nydelig å feire jul i ferdig hus i år ja:) Her er faktisk julegardinene på kjøkkenet oppe, holder på litt her nå. Om en uke er det desember, og da skal jeg også bare NYTE:) Klem fra silje.

    SvarSlett
  7. Håper du får den førejulskosen som du ønsker deg, det har du fortent etter all oppussingen.
    Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  8. Jag är lite grann i samma situation nu som du var inför förra julen. Renoveringen av mitt kök är påbörjad men långt ifrån färdig, vi får se hur det går. Skönt att det inte är så här varje år. Ha det gott!

    SvarSlett
  9. Oj, den julen hørtes tøft ut. Men det ser velig bra ut på bilde.


    Jeg er veldig glad i Miss Bateman, har maaaaange av dem i hagen. :)

    Emma

    SvarSlett
  10. Sånne julefeiringer har vi også hatt, men jeg tror at når en holder på, så er det å glede seg til hvor fint det blir, en motivasjon til å holde ut i kaoset:)
    Håper dere får en koselig og avslappende forjulstid, og jeg gleder meg til å følge med på dine juleinnlegg, huset deres er jo en julestemning i seg selv:)
    Klem Anita

    SvarSlett
  11. hehe jeg vet alt om det temaet der. holdt på å pusse opp en tomansbolig i fira år nu og jula i fjor hadde vi dratt av all tapet i stua og satt der med papiret som sitter bak på tapeter i jula.
    lekkert kan du tru...gröss og gru sier jeg bare.
    men kos deg nu i jula kos deg så godt det lar seg gjöra.
    klem bella

    SvarSlett
  12. Hehe...Min jul blir nok som din i fjor, med tanke på all oppussingen som foregår her:P Jeg elsker å pynte til jul, men i år tror jeg kanskje det blir litt mer sparsomt siden det råder mer eller mindre kaos her i heimen..

    Ha en riktig god kveld og kos deg med en forhåpentligvis litt roligere julepynting i år:)

    Klem Silje

    SvarSlett
  13. Skjønner sdå godt at du vil nyte denne desember måned..
    lett for at det blir slik når flyttingen skjer på denne tiden av året---
    Men du har iallefall et fantastisk flott hus...
    Så fin klematis du har....

    Ønsker deg en fin dag..

    klem kerstin

    SvarSlett
  14. Jeg syns du var flink jeg og fikk laget det veldig koselig...selv midt i oppussingen...sikkert ikke lett....

    Gleder meg til å se i år, når du slipper å "rydde" først!

    SvarSlett
  15. Så koselig dere fikk det, selv om dere holdt på og pusset opp.
    Vi hadde vannskade ei uke før jul i fjor, så det så ikke ut til oss heller.
    men i år skal jeg bare kose meg og ikke pusse opp noe før jul.

    Ha en kjempefin dag

    SvarSlett
  16. Oi, det hørtes ut som litt av et kjør... Ikke rart du var sliten da nei :-)
    Fint ble det i alle fall!!
    Ha en fin dag videre
    Kristin

    SvarSlett
  17. ja, sonn flytte/jobbestress rett før jul er ikkje noe særlig. Har vert borti det sjøl for mange år siden. Bra du får det litt roligere i år da. Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  18. heisann:) ikke rart du ble sliten nei, det høres virkelig travelt ut. Pass på å sette deg ned og slappe av og bare nyte denne julen da, nyt den gode stemningen, julekaker og kanskje et godt julemagasin:) God klem fra Monica

    SvarSlett
  19. Heisan...

    Ja da skjønner jeg du har behov for en roligere desember i år... senke skuldrene og bare nyte livet i det koselige huset ditt:))

    Håper ønsket ditt går i oppfyllelse! Klem fra meg

    SvarSlett
  20. Å, så flink dere far til å lage jul!! Det blir jul uansett, når man er med sine kjære, men iår blir det nok enda bedre;-) Kos dere masse1 Kelm, M

    SvarSlett
  21. Jammen fortjener du og dere en fredeligere førjul i år! Jo, jeg har vært der, med utbygging midt i desember. Men jul blir det likevel :-)

    Fin Miss Bateman. Trenger slike bilder nå!

    SvarSlett
  22. Hej!
    Det var mycket att läsa idag och jag är inte säker på att jag förstod allt.
    Men jul blir det oavsett vad man gör och eller inte gör.
    Det är härligt att pynta men det känns som om jag inte kommer igång i år.
    Fast idag har jag köpt massor av blommor.
    Alltid en början.
    Ha det så gott
    Annika

    SvarSlett
  23. Oj, ja med den julen i fjor, skjønner jeg at du gleder deg til i år! Synes det så koselig ut i fjor også jeg da, men det er jo deilig å slippe utpakking og maling rett før jul! Ha en fortsatt fin uke! God klem fra Heidi

    SvarSlett
  24. Du,ikke akkurat så rotete synes nå jeg. Tvertimot veldig koselig...

    SvarSlett
  25. Tenker det skal bli godt å få bare nyte desember denne gangen :-)Synes det ser flott ut på bildene du viser, men så har dere et utrolig vakkert hus da !

    Ønsker deg en fiiin torsdag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  26. Ja, i år blir det vel mer nytelse av desember måned, tenker jeg. Det var nesten som jeg kjente malelukta fra den samme tid i fjor:o))) Men jammen har dere fått det fint, da! Så godt å se noen hverdagsbilder-det er sånt som alle kan kjenne seg igjen i:o)
    DEt ligger en award og venter på deg hos meg:o)) Mulig du har den fra før. Ta den om du vil, min venn.
    Ha en flott helg når du kommer så langt.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  27. Hei på deg! Så koselig å høre fra deg igjen! Synes det ser helt fint ut hos deg, jeg! Mye mer rot her, til tider.. Kos deg masse med julepyntinga! Deilig å slippe oppusing i år, da!

    Ha en fortsatt fin uke! Klem Nina

    SvarSlett
  28. Hei M., skjønner godt at du ser frem til en mer fredelig jul i år. Så koselig du har fått det i det gamle nydelige huset ditt. Synes ikke det var rotete, herlige bilder. Kos deg masse i morgen da, klem fra Mona.
    PS: likte godt opplysningen om at pusen min blir roligere, akkurat nå er han en opprørsk tenåringskatt, men likevel min lille baby.

    SvarSlett
  29. Det verkar påminna om den gården vi köpt...var lika utslitet som hos dig, njut nu utav denna månad, är på gång så smått, kan vara uppe några timmar om dagen, ah en fin helg, klem

    SvarSlett
  30. Kjenner meg igjen her ja:-)
    Men du har det jo kjempefint!
    Ha en fin første advent Margrethe, klem Hege.

    SvarSlett
  31. Hei igjen! Det ligger en overraskelse og venter på deg på siden min!

    Ønsker deg en koselig adventshelg! Klem Nina

    SvarSlett
  32. Så godt for dereå kunne nyte tiden dette året!!
    Så veldig hygelig ut hos dere;)
    Kos dere i helga og med en avslappet førjulstid.
    klem

    SvarSlett
  33. Hei Margrethe
    Hørtes ut som en koselig desember måned du går inn i... Blir slik her hos meg også... Stresser ned, slapper av og mest mulig kos og hygge :o) Du har et kjempekoselig hjem, liker meg veldig godt her hos deg... Nydelig bilder av blomstene dine også. Ønsker deg en fin kveld. Klem fra Mette

    SvarSlett
  34. Herlig å kunne slappe av og kose seg nå i denne adventstiden.Huset deres er jo blitt så koselig.
    Takk for hyggelig kommentar og velkommen til min adventskalenderblogg.
    Klem...Ellen

    SvarSlett
  35. Nydelig, Miss Bateman! :)

    Kos deg i desember du, det skal jeg også gjøre;) I dag er det 1. søndag i advent, og med snøen som kom i natt, kom også julestemningen for min del;)Klem

    SvarSlett
  36. Faktisk får du fjorårets jul til å høres litt koselig ut :) Nettopp det at det ble jul, på tross av mye som stod "i veien" for det. Kjempefine bilder :)

    Ha en fin søndag! Klem

    SvarSlett
  37. Hehe, jeg husker godt min første jul her i huset, vi hadde ikke do engang;) I stua hang isolasjonen både i tak og vegger og "skinte". Gulvet og ovnen var på plass, likeså det provosoriske kjøkkenet (som forresten er her enda;) Men det var stort sett det hele. Treet kom opp hos meg også, men det var så vidt... Litt vidre har man jo kommet, men det er fortsatt mye som gjenstår. Isolasjonen er i allefall godt pakket inn i plater og tapet:)
    Hos meg er det ikke mye som skal stresses med dette året, kun kos skal det være!

    Å kos var det med dine sommerbilder:) Jeg gleder meg allerede til varme fine sommerdager!

    Klem fra Chatrine:)

    SvarSlett
  38. Håper alt står bra til hos dere, og at du har hatt en fin start på desember:) klem fra silje.

    SvarSlett
  39. For alle dine flotte inlegg, bilder du viset fra huset, hagen, høner..dine varmendes ord ! Så, jeg har lyst å sende videre en award til deg, den fortjener du så innerligt :) Ha en fortsatt god advent !

    SvarSlett
  40. Forstår godt at dere skal kose dere denne julen!
    Dere har et vakkert hjem!
    Klem Hanne

    SvarSlett
  41. Bare innom for å fortelle at det ligger noe til deg hos meg ;)
    Ønsker deg en fortsatt fin adventstid!

    SvarSlett
  42. Hei Margrethe…
    Jeg har en liten oppmerksomhet liggende på siden min til deg :o) Ønsker deg en riktig fin fredagskveld…
    Klem fra Mette

    SvarSlett
  43. Håper du finner roen og adventskosen;) Dere har i alle fall fått et veldig koselig hus- og jeg ser ikke for meg så mange andre steder som kan være så innbydende som hos deg- så det blir nok en helt annen opplevelse i år;) Og det er flott med nærbilder- for de er stort sett ryddige;)
    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  44. Hei Margrethe :) Jeg fant bloggen din tilfeldigvis et eller annet sted og ser at du har mange fine hageinnlegg. Det liker jeg :) Jeg holder motet oppe nå i kulden ved å surfe litt i andres hager, det hjelper å se hva vi har i vente om ikke så altfor lenge.

    Miss Batman er aldeles skjønn - nydelige bilder! Ser at du har vakre The Pilgrim også :)

    Jeg kommer tilbake hit, linker deg like godt i blogglisten min jeg, og håper at det er greit for deg.

    SvarSlett