torsdag 12. november 2009

H for mitt hus og mitt hjem, ABC i ord og bilder


 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Petunias ABC i ord og bilder er vi denne torsdagen kommet fram til bokstaven H i alfabetet. Jeg har valgt meg mitt hus og mitt hjem som tema denne gangen.

 28_1839786530

Vårt “nye” hjem flyttet vi inn i for litt under et år siden. Da hadde vi kikket etter hus med litt større hage og luft rundt i halvannet år. Da boligavisen kom i posten og dette huset sto til salgs, var det “mitt” før jeg hadde sett på det i virkeligheten. Stor ble fortvilelsen da det var over tjue biler her da vi kom på visning…

DSCI6112

Men det ble vårt, og vi har trivdes fra dag en. Vi flyttet fra nybygget hus til gamledager, og har ikke angret en dag, selvom det er en langt enklere standard her enn i huset vi flyttet fra. Dette er et hus det alltid er godt å komme hjem til.

DSCI6269

Det er bygget ca i 1700, er skjevt og rart, med mange finurlige detaljer og rare løsninger. Det er lavt under taket, og gamle vinduer som må ha vintervinduer på når den kalde årstiden kommer.
DSCI6282 DSCI6284

Men det er mitt hjem, og jeg liker det slik :) Jeg har alltid trivdes i gamle hus, og syntes de har en egen sjarm. Her var det lett å føle seg hjemme. Og drømmer om…

IMG_0509

…en rosehage

BILD9752

…og høner kunne bli virkelighet.

DSCI5606

Dette er et sted som mennesker har kalt sitt hjem i mange generasjoner bakover. Huset har sikkert hatt både sorger og gleder innen dets fire vegger. Dager med latter og dager med tårer.

DSCI6039

Og nå er det vi som skal leve vår hverdag, våre festdager og våre sorger og gleder i et hus som har stått i over 300 år. 

DSCI6694

Det er godt å ha et hjem der man virkelig føler seg hjemme.

57 kommentarer:

  1. Hei,Margrethe.Dere har en nydelig hus og hage.Jeg likte ekstra godt det første og siste bildet.Ønsker deg en god helg.

    SvarSlett
  2. Kor koselig du har det! Og nydelige bilder!
    Ha en skjønn helg!

    SvarSlett
  3. Å så koselig Margrethe :o)
    Tror jeg hadde gjort det samme som deg, huset og hagen er bare fantastisk!!!
    Hus med sjel kaller jeg dette :o) skjevt og skakt det er bare fantastisk... syns jeg :o)
    Nydelige bilder. Ønsker deg en riktig fin dag. Klem fra Mette

    SvarSlett
  4. For et flott innlegg Margrethe=)!! Dere har et nydelig hjem!! God helg til deg og dine!

    Klemmer!

    SvarSlett
  5. Det ser ut som et virkelig hjem ja :) Stemning og tilstedeværelse :D

    SvarSlett
  6. En drøm som ble til virkelighet, du er heldig. For en nydelig plass og for et nydelig hus. Forstår godt at du trives der. Hos meg får det blir med drømmen, iallefall i noen år. Klem fra Mona.

    SvarSlett
  7. Wow - for et flott gammelt hus dere har. Fantastisk!!! Godt at det var akkurat dere som fikk huset - et slikt hus fortjener nemlig at de som bor der "mener noe med det".

    Nattinatt og ha en flott helg!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  8. Nydelig nydelig hus! Ønsker deg en fin helg!

    Klem fra Lotta

    SvarSlett
  9. For en herlig plass dere bor på! Skjønner godt at dette ble ditt, før du fikk se det i virkeligheten. Kanskje det var huset som valgte akkurat dere til å bo her.
    Ha en trivelig helg!

    SvarSlett
  10. Så utrolig flotte bilder ! Jammen har dere et vakkert hjem. Det er noe helt spesielt å eie et gammelt hus med sjel og historie :-)

    Koselig at du bruker pusstipsene mine :-)

    Ønsker deg en fiiiin fredag, kjære du !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  11. Jeg blir litt misunnelig når jeg ser bildene dine:) Du har vikrelig funnet en perle og det er kjekt at huset har fått noen som setter pris på det og vet verdien av at det er gammelt. Det gleder meg stort!

    SvarSlett
  12. Denne historien liker jeg. I en tid da så mange flykter fra eldre og gamle hus for å få en lettstelt leilighet, finnes det altså noen som velger passe på slike steder som dette, la huset bli bebodd og haven blomstre. Kjempefint

    SvarSlett
  13. Fantastiske billeder - hvor bor du fantastisk smukt :)

    SvarSlett
  14. Ja her har dere det nok fint, fått det akkurat slik som dere vil ha det. Flotte bilder

    SvarSlett
  15. Du har et utrolig vakkert hjem Margrethe... så godt at det ble deres..

    Dette er faktisk min drøm også..
    Og det er bra at slike hus og tun får leve videre sammen med noen som setter pris på det...
    ha en fin helg..Klem Kerstin

    SvarSlett
  16. Å så fine bilder fra hjemmet ditt!

    Kunne flyttet inn til deg på timen..sukk

    Et nydelig hus..og hage!

    Ønsker deg en flott helg, stor fredagsklem fra meg

    SvarSlett
  17. Jeg forstår deg så godt, Margrethe - noen gang vet man at dette må man ha! Koste hva det koste vil... Du har et nydelig hus med masse sjel! Her har det vært barnelatter og gråt, kjefting og festing, skuring, slit og glede - og nå er det ditt! Man kan forelske seg i et hus...
    Klem Marit ;o)

    SvarSlett
  18. Så godt at dere fikk huset-jeg synes også at gamle hus er flotte- og det at det har vært mange generasjoner som har levd i huset før er også med på å gi det en helt spesiell atmosfære. Moderne komfort er ikke alt- og jeg tror vi har godt av å tenke på alt arbeidet som en vanlig hverdag innebar før i tiden..det å kunne hoppe inn i en varm dusj er skikkelig luksus! Ønsker deg en fin helg Margrethe- og tusne takk for gode ord inne hos meg!

    SvarSlett
  19. Husker godt at, eg la merke til det stedet i boligannonsene når det skulle selges.Tenkte Åyy, der skulle eg budd, men har jo et fint sted her også. Så det var aldri aktuelt.

    Greit med ein kjøper som tar så godt vare på stedet som dere!
    Det er fint å bu midt i naturen og ha god plass, både ute å inne.
    Ønsker deg ei fin helg.
    Mira.

    SvarSlett
  20. heisann... du har det som en drømm..... det vakreste hus man kan tenke seg...
    så herlig det må være å pynte jul et slikt sted...( sukk, eg bor i rekkehus.....)
    skal bare se det er mange bloggere som fristes å stikke innom deg en sommerdag i ferien...
    nydelige høner...
    ha en skjønn helg!

    klem,klem¨¨¨'*

    SvarSlett
  21. TITTER BARE INNOM FOR Å ÖNSKE EN GOD HELG.
    KLEM BELLA

    SvarSlett
  22. Det er et nydelig hjem dere har! Og gamle hus har sin egen sjarm.

    Ønsker deg en fin helg! Klem Tino :)

    SvarSlett
  23. WOW!! Dette var virkelig flott!! Blir glad på dine vegner.. at dere fikk drømmehjemmet!! Og skikkelig bra at slike hus blir tatt godt vare på. Dere er heldige!!

    SvarSlett
  24. SÅ idyllsk Margrethe!! Utrolig fint du har det!
    Lengte etter å kjenne sol på kroppen og gå barbent i gresset nå, herlige bilder!

    Ønsker deg en nydelig helg!
    Klemmer fra meg:)

    SvarSlett
  25. Å, for eit nydeleg hus du har! Verkeleg vakkert og tenk all historien i veggane:)
    Ha ei herleg helg!

    SvarSlett
  26. Det huset og den hagen har nok ventet på deg. Det høres ut som ekte kjærlighet. Håper du og familien får mange deilige år der. Ha en herlig helg.

    SvarSlett
  27. God kväll!
    Vilket fin hus du har och jag förstår att det är gott att komma hem till det.
    300 år det är helt otroligt må jag säga.
    Hoppas att du får en skön kväll.
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlett
  28. Et hus og hage til å bli glad i! Synes det er så koselig å lese at dere trives så godt. Og så ble jeg så glad av sommerbildene dine - lengte lengte!
    Nå er det endelig helg, skal bli deilig å slappe av! Ønsker deg en herlig helg i drømmehuset ditt!! Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  29. så utolig flott hus du har..
    trives selv i vårt gamle lille hus selv om det trekker fælt om vinteren, og det ikke er så høyt under taket.. men det har sjarm og detaljer man bare kan drømme om i nyhus så ville ikke hatt det noe annerledes..
    ha en fantastisk helg
    klem victoria

    SvarSlett
  30. Jeg kan se hvorfor du falt for dette her. Flott sted

    SvarSlett
  31. Enlykke at dere fikk det,rene Bakkebygrenda idyllen...
    God helg og klem

    SvarSlett
  32. Vilket underbara ställe ni bor på..husen är så vackra..så vi bor både två i en 1700-talsgård, hoppas veckan varit bra, här är det nu bara en vecka kvar till flytten, ha en skön helg med de dina, klemmer

    SvarSlett
  33. Jeg kan godt forstå, at du føler dig hjemme i dette hus. Det ser helt vidunderligt ud, og det var da også et vældigt godt valg til bogstav H.

    SvarSlett
  34. Skikkelig koselig sted og hus! Du er heldig:-)
    God helg til deg!

    SvarSlett
  35. For et nydelig hjem å et nydelig hus. Kjempefint altså. Så skikkelig koslig ut,må være vidunderlig å pynte et sånt hus å hjem til jul.

    SvarSlett
  36. Ditt underbara hem, tänk vilken tur du har som bor i den pärlan..med rosor och hönor och det hela :)

    SvarSlett
  37. Alltid kjekt å se disse bildene igjen! De minner meg om de flotte menneskene som bor der. Huset hadde ikke blitt det samme uten dem!!!:o)))
    Ha en riktig flott helg, min venn!
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  38. åhhhh,så nydelig, for et flott hjem dere har...skjønner veldig godt at dette huset bare måtte du kjøpe...du er heldig:)) Jeg har også en svakehet for gamle hus, det er noe spesielt med det. Takk for ett herlig innlegg:)
    Ha en riktig fin helg!
    Klem

    SvarSlett
  39. Åh så fint det er her hos deg!!
    Dette ser ut som drømmestedet!! Gamle hus er så koselig selv om det sikkert er nok å gjøre.....vedlikehold og slikt!! Dette må være det gode liv!!

    Ha en fin helg Margrethe :o)

    SvarSlett
  40. Gamla hus är det bästa som finns, har en helt annan atmosfär än nya. Mitt hus är inte så gammalt, från 1920-talet, men känns ändå inbott. Vilket vackert hem du har!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  41. Herlig innlegg! Du har virkelig et koselig hjem :) Bra du fikk drømmehuset alikevel ;)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  42. Koselig H med fine bilder. Takk for titten, kjenner igjen det meste ,-)

    SvarSlett
  43. Gamle hus har sjarm. Dere har virkelig et flott hjem med masse sjarme. Nydelig hage og et flott hus.

    SvarSlett
  44. For en idyll!♥ Ja, det ligner på huset i mine drømmer skal jeg si deg;) Takk for koselig hilsen hos meg, setter pris på det. Ønsker deg en flott helg. Klem fra Heidi

    SvarSlett
  45. Sukk...for noen nydelige, idylliske bilder :) Dere har det så utrolig koselig. Og det har dere jobbet for å få også! :) Det ligner på drømmehuset i hodet mitt som jeg antar jeg aldri kommer til å få ;)

    Med ønske om en velsignet helg i et velsignet hjem :)

    SvarSlett
  46. Dere fikk drømmehuset og det var nok meningen1 Ikke alle som ser det vakre i slike hus, men det gjør du og det ser SÅ flott ut. Du tenker som min datter du,, Hun fikk også drømmehuset sitt i sommer. Kanskje du "kjenner" henne- Hulda med bloggen Husfruas Memoarer? Ditt Hus og Hjem var et flott H-innlegg! Vennlig hilsen Margit.

    SvarSlett
  47. For et nydelig hus dere har!
    Det var nok meningen at dere skulle få det. Ble så glad av å lese innlegget ditt! :-D

    SvarSlett
  48. Når jeg ser noe så herlig som dette, er det veldig
    enkelt å si
    Når kan jeg besøke?
    ;))

    SvarSlett
  49. Du gjorde et kupp da du fikk i dette huset, et drømmehus:)
    Ha en fin kveld,klem Hanne

    SvarSlett
  50. For et fantastisk sted. Skjønner veldig godt at du trives her. Utrolig idyllisk.
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  51. Såå utrolig koselig innlegg! Det så ut som et helt fantastisk sted -helt etter mitt hjerte! Så heldige dere er som fikk muligheten til å kjøpe dette. Skjønner godt at du føler dette som et hjem med stor H.

    Ha en fortsatt fin lørdagskveld :)

    SvarSlett
  52. FOR en eventyrplass dere bor på. Utrolig heldig som fikk den sjansen til å kjøpe ett så vakkert hjem. Forstår godt at det er Drømmehjemmet med stor D. Nyydelig.(Må aldri finne på å selge nei)

    :)

    Ha en flott helg videre
    Klem*

    SvarSlett
  53. Så idyllisk...
    Fantastisk hus og hage..

    Som tatt ut av et magasin....

    God helg:)

    SvarSlett
  54. For ein fantastisk plass, så fint og idyllisk. Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  55. For et herlig hus du har, og til og med med høner! Et herlig h-innlegg. :)

    SvarSlett
  56. Nydelig! Likte det jeg så og leste. For en idyll! Skjønner godt at du føler deg hjemme!

    SvarSlett
  57. Et vidunderlig HERLIG sted!
    Ser ut til at dere har funnet drømmestedet, ja :)

    SvarSlett