onsdag 11. november 2009

Fattigmannssølv og annet sølv


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blir sølv i ulike varianter her hos meg i dag. Disse to lyktene falt jeg for, og synes gir et koselig skinn.

BILD0152

De er litt slitt i looken, og har fine detaljer i “jern” sammen med det sarte “sølvet”. Kombinasjonen liker jeg godt.

BILD0201

Det er ikke så lenge siden jeg var på bruktbutikken og kjøpte noen sølvteskjeer. De var svarte og stygge.  Det var de få jeg hadde fra før også.  Etter en omgang med Nostalgias sølvpussoppskrift var de så godt som nye igjen.

Om noen er interessert i å pusse sølv på den lettvindte måten, er det bare å legge aluminiumsfolie i vasken, putte i en liten hånd med salt, fylle vann på og legge sølvet oppi. Det meste ble fint på den måten. Det som var svært sort har jeg gått over med litt sølvpuss på.

BILD0173

Av mamma fikk jeg et gammelt eggeglass i sølv som er forgylt inni. Det er arvegods fra gården jeg er fra, og det har kommet til heder og verdighet igjen.

BILD0169

Koppen er dåpsgave med navnet mitt på. Jeg kom på jeg hadde den, og nå er den funnet fram fra glemselen og skal få stå framme til pynt.

BILD0166 

Her er bilder av tingene før de ble pusset. Jeg synes det ble bra :)

BILD9903 BILD9908BILD9942BILD9907

Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger på inlegget om Wella. Vi fikk en skikkelig støkk og syntes det er leit at hun ble tatt.
Vi har hatt en mann som har litt greie på rovdyr på besøk for å se på henne, og han mente det var hauken som har vært på ferde. Vi var veldig redde for at det var røyskatt eller mår vi har hatt på besøk. De er langt verre å bli kvitt enn hauken. Nå er i alle fall hvert eneste hull i hønsegården tettet, og alt ser ut til å gå bra med de andre hønene.

Jeg ønsker alle som er innom bloggen min en fin kveld :)

26 kommentarer:

  1. Så mye nydelig sølv du har!! Virkelig sjarmerende og nostalgisk var det også:)

    Ha en fortsatt fin kveld:)
    Klem Linda

    SvarSlett
  2. Fine saker du viser frem. Herlig!

    SvarSlett
  3. Lekkert!!! For noen skatter! Klem til deg:)

    SvarSlett
  4. Jättevacker äggkopp! Lycka till med hönorna, bra att ni lagat hålen så att de ej kan bli bortrövade.

    SvarSlett
  5. nydelelige saker og ting, de lyktene herlige,- er det mijøgården..?

    klem, magny

    SvarSlett
  6. Ja dette er bilde til begjær. Slikt liker jeg vettu. Det er bedre at de får sin plass i solen og kan være til beundring, enn at de ligger bortgjemt i mørke skap og blir sorte av irr.

    Med respekt for Wella og hennes tragiske sjebne, håper jeg du med tid kan finne hennes erstatter. Man blir jo glad i dyrene, om det er høner, katter eller hunder.


    Klem fra Marit

    SvarSlett
  7. Dette var fine saker!

    Lyktene var så skjønne...og bestikkene ble jo så skinnende blanke med litt puss! Kjekt å begynne å ta frem litt sånne saker nå når det nærmer seg jul...skal skinne litt da:))

    Ønsker deg en fortsatt fin uke, stor klem

    SvarSlett
  8. Likte spesielt godt eggeglaset, det er ein skatt!
    Ei gammal dame sa til oss ein gang, at vi måtte ha hane, for då holdt hauken seg vekke. Vi har hane, og har ikkje hatt problem med hauk, men kan sjølvsagt ikkje garantere at det er grunnen... Trist når dyr "forsvinn" på den måten..

    SvarSlett
  9. Åååå så mye fint du viser=)!!! Lyktene var bare helt nydelige!!!! Det sølvpusse trikset tror jeg at jeg må prøve;)! Nyt resten av uken!!

    Klemmer!

    SvarSlett
  10. hallo... har kun brukt vann og salt trikset til sölvet värt år, snapt og hurtigt som det ska va nu före jul,
    kjempefine lykter du har kjöpt deg-
    klem bella

    SvarSlett
  11. God morgen! Så mye fint sølv du har. Den sølvpusseoppskrifta bruker eg også, funker veldig bra. Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  12. Så mye fint sølv du har.Jeg har maken kopp som jeg fikk til dåpen min.

    Tusen takk for koselig hilsen

    Ha ei fin helg,det skal jeg ha:))
    Klem

    SvarSlett
  13. å skjønne lykter..kan se for meg skinnet fra de.. Og så mye fint sølv du har... nå skinner det og er klart til jul.. skal prøve ut dette trikset...virkekt velidg enkelt...

    ha en fin dag Margrethe...
    Klem Kerstin

    SvarSlett
  14. Tar imot gode tips om sølvpuss med STOR takk, selv om det er litt koselig også, er det greit med slike raske løsninger når det nærmer seg jul....Masse fint sølv hos deg!

    SvarSlett
  15. Så mye fint du har....
    Og takk for tipset om sølvpuss.....det skal jeg prøve....er kjedelig og pusse:(
    ha en god dag
    klemmer edda

    SvarSlett
  16. Er så koselig med sølv i alle varianter :) Tingene dine har jo blitt riktig så fine etter en omgang med pussekluten. Jeg har og nettopp funnet frem dåpskoppen min fra glemselen faktisk! Morsomt at du og har funnet igjen din :) Får legge ut noen bilder av min og!

    Godt å høre at det står bra til med resten av hønsene! Klem :)

    SvarSlett
  17. Åh...de lyktene var kjempe fine! Ser så mange fine lykter overalt, og skulle helst hatt enda fler....men det blir jo litt plassproblem etterhvert...hihi!
    Sølvtøyet ble riktig så fint etter at det svarte forsvant - likte spesielt godt det eggeglasset! Og så syntes jeg det var så koselig at du hadde funnet fram dåpskoppen din. Lurer på om ikke jeg også har noe sånt...hm.. hvor nå den kan være...?!!
    Nå er det snart helg, og det skal bli godt for både store og små! I morgen kommer mamma og pappa på besøk - herlig!!!
    Ønsker deg en fin kveld!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  18. Så flotte lykter, og mye fint sølv du har. Det kjedelige med sølv er jo pussingen, skal prøve å gjøre det samme som deg, hørtes veldig lettvint ut.
    Ha en fin kveld videre!
    Klem Tino :)

    SvarSlett
  19. De lyktene er så fine ,har en jeg og . Den gir nydlelig skinn!! Koselig den sølvkoppen din..har sånne til guttene. de bruker de alltid når vi dekker til festbord!! Ha en fin kveld og klem fra meg

    SvarSlett
  20. Hei Margrethe!!
    så flotte lykter i fattigmannssølv!!
    Er så glad i sølv jeg også...selv om det er litt kjedelig å pusse....når det ligger fremme blir det jo fort svart!
    Bruker den oppskriften jeg også...men er blitt anbefalt å ikke bruke metoden på det jeg er redd for. Er visst litt hard behandling dette...men du så effektivt .o)

    ha en fin kveld:o)

    SvarSlett
  21. Hei så fine de var da. Tusen takk for hilsen på bloggen min. Ha en fin kveld.
    Kristin

    SvarSlett
  22. Flotte ting du har. Det er no kjekt å pussa sølv og... det blir jo så fint !!! Ha det godt !!

    SvarSlett
  23. Jeg falt veldig for de lyktene. Dessuten syns jeg det var så kjekt med gode sølvpusseråd. De skal jeg prøve.

    Klem fra lisemoren

    SvarSlett
  24. Så fina silversaker du visar. Måste vara kul att ha sin dopskål då man är vuxen. Bra att få tips om hur man ska få silvret blankt.
    annika

    SvarSlett
  25. Her var det da masse flott sølv, både til "fattig og rik"... Jeg har selv en del sølv som så sårt trenger å bli pusset. men av en eller anne grunn så kvier jeg meg til det... Jeg har prøvd "den raske metoden" for å pusse sølv, og det funket veldig fint, men så synes jeg at tingene ble fortere sorte igjen... ikke vet jeg, om det er noe jeg har gjort galt, eller om det bare er slik.

    Så utolig trist med din lille Wella. Rovdyr finnes, dessverre, både på bakken og i luften, men hittill har mine heldigvis blitt spart, selv om det stadg fly hønsehauk over bruket her (og mine går fritt rundt nå på høsten). Det er utrolig hvor glad man kan bli i disse fjærkledde, så jeg føler med deg.

    SvarSlett
  26. Hei M., her var det mye flott. Det krever en del arbeid, men det er nydelig å pynte med. Har også prøvd raske metoder, men det blir fort stygt. Sølvpuss varer lengst er min erfaring. Nydelig eggeglass og krus, har et par krus selv, får nok ta de frem. Ha en fin dag i morgen, klem fra Mona.

    SvarSlett