onsdag 14. oktober 2009

Innekos og vedfyring, nå er det høst


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå er det skikkelig høst. Vi fyrer i to av husets ovner, og det blir lunt og godt til tross for nattefrosten som har kommet.

BILD9711

Ovnen i stuen er en gammel etasjeovn fra Ulefos. Alderen aner jeg ikke, så om noen vet mer om den, tar jeg imot informasjon med takk.

BILD9690

Den varmer godt og skaper hygge i stuen. Men disse gamle ovnene brenner ikke rent, og de krever en del ved og jevnlig ilegg. Jeg har lenge drømt om en hvit kakkelovn i ekte svensk stil, men de ligger i en høyere prisklasse enn en gjennomsnittlig ovn, så mens jeg venter på kakkelovnen koser jeg meg med min gamle Ulefos som varmer deilig en kald og hutrete høstvkeld.

BILD9685

Dronning Ingrid har flyttet inn pga nattefrosten, og jeg synes hun gjør seg godt i midtgangen. Jeg har ingen erfaring med å overvintre pelargonier, men skal forsøke å få denne til å overleve gjennom vinteren.

BILD9676 

Jeg ser jeg har fått en del nye følgere i det siste. Det er veldig koselig :)

Ønsker alle som er innom bloggen min en fin dag.

41 kommentarer:

  1. Det er koselig med høsten. Selv om det blir mørkt og trist ute, så gjør vi det koselig inne. Fyrer på ovnen og tenne masse lys. Det går mye ved, med jammen er den varmen god.
    Du hadde kjempe flotte gamle ovner og de gir sikkert masse varme.
    Kos deg videre i høst.

    SvarSlett
  2. Hei på deg!
    Det er jo litt deilig også, da, når høsten kommer krypende over i tidlig vinter. Det blir kaldt og vi må fyre... Jeg synes det blir mer hygge og kos inne, og så er det så deilig å kunne krype under et pledd, høre på knitring fra peisen og drikke te mens man leser en bok.
    Ha en god kveld!

    SvarSlett
  3. Det er kos med høsten, å fyre i ovnen og tenne lys. Den gamle ulefosen gir nok god varme. Så flott pelargoniaen holder seg fortsatt, har ingen gode råd ang overvintring dessverre.

    Ha en fin kveld videre, klem :)

    SvarSlett
  4. Dette er en nydelig ovn ikke mange forunt å ha. De er vakre å se på, men ikke alltid like fornuftige å fyre i. Moderne ovner brenner jevnt og lenge i forhold, men pyttsann ... det estetiske teller vel så mye, ikke sant? Varme blir vi uansett.

    Hjemmekoselige og lune bilder du viser.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  5. Ja, det är mysigt att elda. Vi har en gammal kakelugn men eldar inte så ofta numera. Vi bor mitt i stan och har inte någon bra förvaring för ved. Men det blir någon brasa till mys emellanåt.
    Ha det fint!

    SvarSlett
  6. Så koselig med vedfyring!
    flott ovn du har også!
    Overvintret mine pelargonier i fjor men tok bare stiklinger av dem om væren.....for da var de så pjuskete!
    Prøver meg på nytt i år:o)

    ha en fin torsdag:o)

    SvarSlett
  7. God kveld, Margrethe!
    Forstår godt at du drømmer om en kakkelovn, men Ulefos'n er jo kjempefin den også :)
    Det er deilig når ungene er i seng..og man kan fyre opp i peisen, tenne stearinlys, krype under et teppe med en deilig kopp te, og bare slappe av.. klem

    SvarSlett
  8. For en vakker ovn ! De svenske kakkelovnene er fantastisk flotte, men ligger vel i 100 000 kroners klassen, iallefall noen av dem.

    Så herlig å kunne kose seg inne nå på høsten.

    Ønsker deg en deilig torsdag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  9. Du er heldig som har vedovner! Jeg ønsker meg en i stua og en på kjøkkenet.

    I fjor overvintret jeg dronning Ingrid for første gang, og det gikk strålende. To av stiklingene jeg tok er svære nå. Denne vinteren blir det mange på garasjeloftet mitt :-).

    SvarSlett
  10. hei du !!!
    Jeg synes det er SÅ koselig med vedfyring og gleder meg til vi kan begynne...foreløpig er det altfor varmt...Nytt hus vettu. Ha endelig fått lagt deg på blogglista mi...og det var på tide. nattaklem fra Anette

    SvarSlett
  11. Vakker ovn du viser, og det finnes jo ikke bedre varme. Synd sånne gamle staselige ovner ikke er spesielt miljøvennlige. Det skulle/burde vært enkelt å gjort noe med de, men sånn er det vel ikke.
    Men uansett, hygg deg med varmen.
    Klem Ann<3

    SvarSlett
  12. Nydelige de ovnene....

    ja her fyrer vi og. er blitt så kaldt ute...koselig å høre veden knitre :)

    Klem,Kari

    SvarSlett
  13. Flott ovn du har.Den varmer nok skikkelig!

    SvarSlett
  14. Hei hei!
    Lenge siden sist..takk for koselige kommentarer:) Her er det mange innlegg jeg skal kose meg med:) For en nydelig ovn, et smykke!

    Kakkelovn er bærre lekkert da.... Det er en på den lokale kaffebaren/bakeriet...og den er liksom hele innredningen der..Har flere ganger bare sittet med en kaffe og bare studert den...nydelig:) Lykke til med dronningen da:) Og ha en fin torsdag. Jeg skal på skogstur med 100 barn. -er i praksis på en skole i Oslo. Blir kos:) Mange klemmer fra meg:)

    SvarSlett
  15. Så heldig du er som har en slik gammel, flott ovn. Er skikkelig nydelig "møbel" er det!! Ligner litt på ovnen som mamma og pappa har på hytta.

    Ønsker deg en fin uke videre!

    Klem

    SvarSlett
  16. Åh, nå fikk jeg lyst til å tenne litt lys her selv :) Det skal jeg jammen gjøre, duftlysene lukter jo verken eple eller vanilje slik de står på stuebordet nå!

    Lysende klemmer fra Stine

    SvarSlett
  17. Ja, nå er det virkelig høst og gradene kryper nedover. Vi fyrte i ovnen seinest i går, deilig varme. Har ein liknande etasjeovn som deg, men uten den øverste delen. Eg er veldig glad i denne ovnen, den varmer godt og er dekorativ. Ønsker deg ein god dag.

    SvarSlett
  18. Så nydelig ovn du har... de er utrolig vakre å se på... så da får en heller bare ta med at de ikke brenner like jevnt..
    Mine pelargo9niar fikk stå i stuen og de overlevet... tok en del stiklinger og de har kommet seg.. Så i år har jeg gansnke mange flere pelargoniar som skla overvintres i stuen og kjøkkenet..
    Syns de er fine slev om de ikke blomstrer også jeg..

    Ha en fin dag... Klem Kerstin

    SvarSlett
  19. Ja høsten er en hææærlig tid,med peiskos.Flott ovn du har også...Mine pelliser er klipt ned,og satt på loftstuen..litt kjøligere der..Men spørs om de overvintrer...God helg til deg fra Maliva

    SvarSlett
  20. Flotte ovnar! Det er jo fyr i ovnen og telys som er det koselege med haust. Er ellers litt trist når det mørknar og alt visnar vekk, syns eg. Men vi er jo flinke til å fokusere på det positive, ikkje sant!? No er det berre å glede seg til jul og kose seg i lune stover!

    SvarSlett
  21. hurra for hösten, og hurra for å fyre i ovnen :) lekre disse gamle ovnene!

    ha en fin dag videre :) klem

    SvarSlett
  22. Hei
    Koselig høststemning hos deg. Høsten har absolutt sin sjarm, det er liksom lov å gå litt i hi:-)
    Kristin

    SvarSlett
  23. Visst är det härligt med en brasa och vilken underbar kamin! Ha en fin dag, imorgon är det fredag..:) klem

    SvarSlett
  24. Slike gamle kaminer er så hyggelige og sprer varme mye bedre en de nye peisene. Skulle ønske jeg hadde hatt en selv :)

    SvarSlett
  25. Flotte gamle støpejernsovner du har, kakkelovner er flotte men dyre.

    Det er ellers tid for ullsokker og Eskimosokkene er min favoritt og angora om natten, takk for hyggelig hilsen i bloggen min.

    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  26. Så vakre vedeomnar! Verkelege smykke hos deg:)
    Det beste eg veit er fyr i peisen når det er kaldt. Det skapar ei heilt spesiell stemning:)
    Ha ein herleg kveld!

    SvarSlett
  27. Heisan:)

    Så fine vedovner du har...

    Ja det kommer godt med nå...brrrr
    I tillegg til god varme, er det jo så koselig å fyre i ovnen!

    Nyt kvelden, varme klemmer fra meg

    SvarSlett
  28. Liker veldig godt på etasjeovner og peiskos. Spesielt nå som det mørkner om kvelden og frosten kommer, men det ikke er blitt snø ennå.
    Klem fra meg:-)

    SvarSlett
  29. Ja nu är det verkligen tid till att fyre opp ovnen. Och era ovner är så härliga, spännande design.

    Ha det fint!

    SvarSlett
  30. Så gammel og flott ovn du har!!! Vi har bare en "vanlig" vedovn - men det er kos å fyre opp i den fordet!!! Det blir liksom en egen varme - så lunt og godt! Vi vurderer varmepumpe, men lell kommer vi jo til å fyre på de kalde dagene. Gleder meg!!!!
    Dronning Ingrid gjorde seg innendørs også! Nydelig er hun!!!
    Nå er det snart helg! Ønsker deg en finfin fredag!!!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  31. Hei, Margrethe! Så flotte gamle ovner! Ja, en hvit kakkelovn står øverst på ønskelisten min også:) Foreløbig bruker vi bare peisen på kjøkkenet, men planen er en rund kakkelovn i stua etter hvert:)

    Ha en fortsatt fin kveld!! Kos deg:)

    Klem Anette

    SvarSlett
  32. hei margrethe -

    ...det er noe helt spesielt og fyre med ved!
    blir så kosestemning inne...og ovnen din var jo så fin!
    kos deg videre du -
    moaklem

    SvarSlett
  33. Hei!!
    Vi er flinke å sette pris på alle årstider, vedfyring hører med denne årstiden...koselig at:))
    Ovnen din bringer fram minner fra da min bestemor levde, hun fyrte på spreng i en lignende ovn:)
    Jeg liker bloggen din så godt at nå er jeg blitt følger, håper det er greit:))
    Ønsker deg en nydelig helg,klem Hanne:)

    SvarSlett
  34. For en fin oven, og deilig med vedfyring:-)
    Ha en fin helg, klem Hege:-)

    SvarSlett
  35. Kjempefin ovn du har. De gamle ovnene er mye finere en de nye synes jeg.
    Vi hadde en fin gamel ovn, men vi kjøpte oss en ny ovn i fjor.For den gamle brendte veden så dårlig.

    Ha ei fin helg

    SvarSlett
  36. Veldig koselig ovn du har! Og det blir jo så deilig varme når man fyrer med ved :) Ønsker meg abolutt ovn eller peis i mitt fremtidige hus ;)

    God helg!

    SvarSlett
  37. Ovnene dine er nydelige,Margrethe.Vi vurderte også kakkelovn for en del år siden,men siden vi har underetasje måtte gulvet forsterkes. Vi endte opp med en peisovn fra danske Scan som vi er veldig fornøyde med. God helg.

    SvarSlett
  38. Varmen fra vedfyring er så koselig:)
    Kjempefine gamle ovner...drømmer også om en hvit kakkel..men de koster utrolig mye. Vi kastet ut et par gamle ovner som "spiste" for mye ved og varmet for lite..vi rev ned en stor peis også, for å få bedre romløsning, håper jeg ikke kommer til å angre på det, for det er jo veldig stemningsfylt med åpen peis...
    God helg til deg!
    Klem Anita

    SvarSlett
  39. Ser at vi lever i det samme landet, her fyres det også godt om kvelden.
    Kos deg i kvelden

    SvarSlett
  40. Så koselig med peis nå at det er høst og kaldt ute:) Kjempe fint med gamle ovner!!

    God helg til deg Magrethe!
    Klem Julie Helen

    SvarSlett
  41. En herlig ting med høsten er at man kan kose seg inne med god og varm stue fra peisen:)

    God helg:)
    Klem

    SvarSlett