torsdag 29. oktober 2009

F for Frühlingsduft, ABC i ord og bilder


 

 

 

 

 

 

 

 

 

I petunias ABC i ord og bilder 2, velger jeg rosen frühlingsduft som mitt F-bidrag. I dag tar jeg dere med tilbake til sommerens lyse og varme dager, med roseduft og lange kvelder. Deilige rosebilder er noe å kose seg med i høstmørket en sen oktoberkveld!

DSCI6110

Denne rosen er et forholdsvis nytt bekjentskap for meg, jeg kjøpte henne i vår og har så langt blitt betatt av hennes skjønnhet og voksekraft. Hun brer seg utover og strekker seg i høyden. Dette blir en gigant :)

DSCI6249

Rosettene er kanskje ikke av de yndigste, men vakre på sin egen måte og litt “rufsete” med det mest fantastiske og flotte fargespillet man kan tenke seg. Nyansene går fra det rosa og creme over i fersken til gyllent gult i midten, alt i samme blomst. Lekkert!
Vakre støvdragere er det i rosens midte, og duften er lett, og litt emmen, men absolutt behagelig. Hun gjenblomstrer noe, selvom det har vært litt sparsomt utover sensommeren i min hage, men så har heller ikke været vært så rosevennlig denne sommeren.

DSCI6250

Hun har holdt seg så godt som sykdomsfri hos meg.  Bladverket er matt og forholdsvis smått i den grågrønne fargetonen jeg synes er så sjarmerende hos roser.

BILD0024

Hun har stått med vakre, gyldne høstblader de siste ukene, men i dag da jeg skulle ta bildet av rosebusken med sine vakre blader, lå det meste ved dens føtter.

BILD0026

Frühlingsduft er foredlet av Kordes i 1949. Hun tåler skygge og kan bli opptil 2,5 meter høy. Herdighetsstone 6. Absolutt en favoritt i hagen, men hun krever litt plass å slå seg løs på :)

64 kommentarer:

  1. Roser er bare helt skjønne...blir aldri lei.
    Har en Flamentanz(tror det skrives sånn) selv, som jeg passer godt på.

    SvarSlett
  2. Jeg lengter tilbake til sommer og sol...

    SvarSlett
  3. Det er så kjekt når dere sm har så god greie på det, forteller om blomster og planter og slikt.
    Den rosen var nydelig. Til sommeren tror jeg må lage meg et rosebred!

    SvarSlett
  4. Vacker ros med läcker rosa färg. Den ser så silkesmjuk ut.

    SvarSlett
  5. Som jeg ser fram til at det blir sommer igjen kjenner jeg - nydelig rose og flotte bilder ;)

    SvarSlett
  6. Nydelige fargen på denne rosen. Det er helt sikkert. Skal rydde litt i rosene mine, og lurer litt på når jeg kan flytte de. Inn å lese på nett tenker jeg.

    SvarSlett
  7. ..alltid like herlig og besøke deg, margrethe -
    og kjenne duften av roser.....nydelig!
    ..fortsatt fin kveld til deg
    fra meg

    SvarSlett
  8. Så vakre roser! Så nydelig farge den hadde -helt skjønn!

    SvarSlett
  9. 'Frühlingsduft' är en underbar ros, blommar tidigt och remonterar, mycket vackra knoppar. Som du säger behöver den gott om plats, men det är den värd. Ha det gott!

    SvarSlett
  10. Nydelig rose.
    Du vet jeg får aldrig nok av roser.
    Ha en riktig fin fredag.
    Klem

    SvarSlett
  11. Sånn en nydelig rose! Tar med meg tipsene til våren. Da skal jeg også kjøpe meg flere roser:o)))
    Bladverket her var bare helt nyyyydelig! Kan tenke med rosen av den grunn også, jeg:o)
    God helg min venn.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  12. Er det ikke rart hvor vi fasineres av rosene når de kommer om våren, og fasinasjonen holder seg helt til de siste rosene før frosten kommer. Roser er bare helt fantastiske!

    SvarSlett
  13. så fin rose :)
    Likte godt høstbladene jeg, mange roser har fine høstblader, jeg bare glemmer det helt vekk helt til jeg ser slike bilder.

    SvarSlett
  14. Nydelig rose hos deg også. Og høsten er komt !!

    SvarSlett
  15. God kväll!
    Jag måste ha flera rosor?? Nu hinner jag inte år men nästa kanske!!
    Denna ros är så vacker!
    Höstfärgerna var ju bedårande!!
    Ha skön afton eller vad är det ni säger koslig???
    Annika

    SvarSlett
  16. Nesten så jeg kjenner duften gjennom pc'n. Herlige sommer, lenger tilbake eller fram til neste sommer av å se på slike vakre bilder.

    SvarSlett
  17. Nyyyydelig!

    Så fine og sarte rosa farger på rosene dine. Kjekt å se bilder av dem på denne årstiden...nå kan vi bare mimre tilbake til gode sommerdager...sukk

    Ønsker deg en flott helg, klem fra meg

    SvarSlett
  18. Sommaren känns avlägsen men jag tycker nästan att jag känner lukten från dina blombilder! Den fösta bilden är urläcker;-))

    SvarSlett
  19. ja den rosen er bara skjön, har inte provat den sen vi flyttade tilbaka til sverige, men hadde den i norge i sone 5, der ble den över 2 m bred. så den trenger plass, för å få en tettere busk kan man beskjära(galldra) den lite dom två första åren,ett lite tips fra en (pensjonerad)trädgårdsmäster.
    jag gir mina roser och alla perenner benmjöl tidlig på våren når jag stedar och sen vanlig rosgödsel/gjödning, kan lova dina blommor blir stora:=)
    kram bella

    SvarSlett
  20. Jag älskar rosa blommor! Rosor är så vackert. Just den här sorten har jag inte, men några andra i rosa har jag t.ex New Dawn. Jättevackra bilder! /Anette

    SvarSlett
  21. En nydelig rose!!
    Ser ut som en gammeldags rosetype dette....så yndig!!Får håpe a neste sommer blir en god sommer for rosene!!

    ha en fin helg Margrethe:o)

    SvarSlett
  22. Vakker rose du viser fram. God helg!

    SvarSlett
  23. så fint F-innlegg... nydelig å få se roser nå... flott arbeid...!
    god helg,- klem, fra magny ¨¨¨¨'*
    PS! så flott opp-pussing i bloggen....

    SvarSlett
  24. Nyyyydeleg rose, Margrethe!
    Skikkeleg flott F-innlegg:)
    Mitt kjem seinare i dag.
    Ha ein flott dag!

    SvarSlett
  25. Fine rosebilder, som får meg til å lengte til sommeren igjen.

    SvarSlett
  26. Huffda. Jeg må bare ikke se slike rosebilder. Snart er det ikke plass til en krakk engang i hagen min. Ha-ha!!

    SvarSlett
  27. Roser er bare det vakreste som finnes:-)

    SvarSlett
  28. Flott rose og nydelige farger;-)

    SvarSlett
  29. Det er så typisk at alt har forandret seg over natten når man planlegger noe til dagen etter... :p Men bildene var flotte, de fleste gleder seg vel til sommer og varme igjen :)

    SvarSlett
  30. Herlig med en duft av sommer:)
    God helg.

    SvarSlett
  31. Heisann. For en utrolig vakker rose!! Nydelig farge!

    Jeg ønsker deg og dine en riktig god helg!
    Klem Linda

    SvarSlett
  32. Hei, Margrethe!! Oj, oj, her hadde det skjedd litt av hvert siden sist?! Så flott bloggen din har blitt!! Fin header og herlig "tapet" bak;) Kjempe-fint med rødt og hvitt:) Så flink du er!!

    Ha en strålende helg!! Herlige roser:)

    Klem Anette:)

    SvarSlett
  33. Bloggen din er virkelig flott!! Og det er jaggu F'en din også. Det er litt for tidlig å lengte tilbake til sommeren.. men jeg kjenner det blir godt når rosene atter blomstrer.

    SvarSlett
  34. Husker ikke om jeg har sagt det,men liker så godt den nye headeren din!! God helg og klem

    SvarSlett
  35. Her fornemmer jeg av duften av tre årstider gjennom dine flotte blider og nydelige roser

    SvarSlett
  36. Nydelig!!!
    Roser får jeg aldri nok av!
    Gleder meg hver vår når det begynner å gror i hagen:)
    Nydelige bilder fra kjøkkenet ditt...og så koselig med den hunden som ligger der i gangen:)
    Ønsker deg en flott helg,klem Hanne:)

    SvarSlett
  37. Ei fin frøken og nydelige fargar i henne:0)
    Det øverste bildet var fantasisk flott!!

    SvarSlett
  38. Vilka underbara rosor, det kan behövas dessa gråa dagar, ha en skön helg, kram

    SvarSlett
  39. Nyydelige bilder,
    - kjenner rose-duften helt hit:-)
    Ha en fin helg Margrethe!
    Klem,Hege.

    SvarSlett
  40. Hei Margrethe! Den linken skulle ikke være der - takk for at du gjorde meg oppmerksom på det! Har rettet det nå. Så ingenting er skjedd - etter det jeg vet ihvertfall.

    Flott du blir med på Give away hos meg. Skal ut og shoppe gave(r) imorgen...

    Ønsker deg en god helg! Klem

    SvarSlett
  41. Nyyydelige bilder av ei nydelig rose. Vakker ;) Minner meg om min bestemor's hage!

    SvarSlett
  42. En vakker vårlig dame dette her. :)
    Jeg gleder meg virkelig til de dagene kommer tilbake. Nå er det vel ikke annet å gjøre enn å ruste seg for den lange, mørke og kalde vinteren.
    Pakk henne godt inn!

    SvarSlett
  43. Skjønn rose! Jeg plantet "Chinatown" i sommer, den har også nydelig duft. Nå er alt vissent og frosset, vemodig å se hagen nå om dagen. Ser også frem til våren og sommeren når det skal spire og gro igjen, og jeg kan pusle i hagen!

    Imens får vi nyte sommerens bilder ..... en god helg til deg!

    SvarSlett
  44. Vilken vacker ros, och så skönt att se lite sommarbilder..det känns så länge sen, alldeles för länge sen, jag satt och njöt alla dina fina rosor sist..

    SvarSlett
  45. Så nydelige rosebilder! Lengter tilbake til sommeren..
    God søndag, klem :)

    SvarSlett
  46. jeg vil ha sommer og roseduft igjen selv om det faktisk er 3 roser som ikke frosten har tatt enda.
    F

    SvarSlett
  47. Herlige bilder av en skjønn rose:) Syns den er flott, liker den litt rufsete, og så fyldig og friskt bladverk den har:) Fikk lyst på en sånn jeg også:)
    Ha en fortsatt fin søndag!
    Klem Anita

    SvarSlett
  48. Så nyydelig! Takk for at du tok meg tilbake til sommeren, om så bare for noen minutter!!! Herlig!
    Søndagssysler her i huset! Håper du har en flott dag! Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  49. Nydelige bilder av en utrolig vakker rose! Jeg håper jeg får til noen i hagen her etterhvert og. Må bare luke bort alt krattet som de forrige eierne har latt vokse fritt først (grrrr...)

    God søndagskveld!

    Klem fra meg

    SvarSlett
  50. Nydelig! Spørs om ikke jeg må finne en plass til en slik en også i hagen min...;)

    SvarSlett
  51. Åh, sommer og sol, og duften av roser! Herlig å minnes nå som det snart er vinter, og perfekt med slike nydelige bilder som du har postet her :)

    SvarSlett
  52. Du og du, Så nydelig rose fra din botaniske hage. Ja,for det ser slik ut du. Mye fint som spirer og gror i din hage Margrethe.
    Du må være riktig så stolt* Over deg selv også, for ser ut til at de får masse stell og kjærlighet:)

    God søndagskveld til deg.
    Klem*

    SvarSlett
  53. Så vakre bilder da! Minner meg på at min lille rosebusk står ute alene i kulden... Får ta meg en tur ut en dag for å se hvordan han har det til vinteren!!

    SvarSlett
  54. Her var det koselig og her har jeg ikke vært før :) Jeg kommer gjerne igjen! Hanne

    SvarSlett
  55. Såååå nydelig denne rosen var da (likte det litt "rufsete" utseendet, jeg...) og såååå deilig som det var å se slike vakre sommerbilder igjen. Jeg prøver å være glad i høsten... og vinteren (idag har det snødd for første gang i høst her hos meg), men må bare innrømme at våren og sommeren er "min tid". Så artig at rosen din er sykdomsfri... jeg plages en del med sykdom på mine roser, og tror jeg må ty til "gift" til våren for å få de friske og raske igjen (jeg vil jo helst drive min hage økologisk).

    SvarSlett
  56. Åh nydelig!! Skulle ønske jeg kunne få til noe sånt! Her drø desverre det meste før det rekker komme inn porten:P

    SvarSlett
  57. Tusen takk for hyggelig melding. JAA,for en herlig følelse. Litt av en lettelse du,jeg føler meg minst 10 kg.lettere ;)

    SvarSlett
  58. du og du for en skjønn rose og den englehistorien din som du deler med deg her får jeg bare helt frysninger av, snakk om å ha englevakt... Ønsker deg en nydelig tirsdag, skjønne du:) klem monica

    SvarSlett
  59. ÅÅh de var vidunderlige vakre!! Jeg elsker roser i alle former og farger og duften er noe av det deiligste jeg vet. Bare det og stikke nesen ned mellom bladene, høre humlene surre og kjenne gresset under beina. Det er så herlig!! Uff, nå ble jeg litt vemodig. Savner varmen og solen. Er ikke så glad i vinteren da alle trærne er bare, gresset er brunt og mørket sluker alt. MEN, om noen måneder vil alt spire igjen :)) Takk for et lite tilbakeblikk på sommeren :)

    Klem Aina

    SvarSlett
  60. Vilken vacker ros. Som du skriver, det är verkligen fint med färgskiftningarna.

    Hoppas du har haft en riktigt fin onsdag!

    SvarSlett