mandag 26. oktober 2009

E for Engel, ABC i ord og bilder


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg velger engler som tema for mitt E-innlegg i Petunias ABC i ord og bilder2.

Mange synes engler er julepynt, men hos meg er det flere som står framme hele året, selvom det blir noen ekstra framme til jul.

BILD9986

Englene hadde jo en stor og viktig rolle i juleevangeliet, da de kom til gjeterene og forkynte dem en stor glede. Hele himmelen over Betlehemsmarkene var full av engler som sang. Så det er kanskje ikke så rart at vi pynter huset med dem til jul.

 BILD9991 

Det må ha vært litt av et syn, og et fantastisk kor å høre på. Jeg har selv vært ved Betlehemsmarkene to ganger, og jeg har fått lese juleevangeliet i en liten grotte, som sansynligvis ligner stedet der Jesus ble født.
Stemningen var spesiell i nesten 40 varmegrader og 50 slitne nordmenn som tilhørere. Glemt var varmen, trette ben og at Betlehemsmarkene var bebygd og ikke så helt slik ut som vi i vår romantiske forestilling hadde sett for oss. Men julen kom liksom litt selvom det ikke var mye som lignet på en hvit, norsk jul.

BILD9978

Vår egen englehistorie

Vi har vår egen englehistorie i min familie. Vi hadde vært i min farmors begravelse. Det tar 13 timer å kjøre opp til Vestlandet fra oss, og vi var på veg hjem igjen med oss to, min mor og far og min bror i bilden. Vi hadde kjørt langt og hadde bare en time igjen av turen.  
BILD9996

Vi lå i ca 80 kilometer i timen, og min kjære satt bak rattet. Vegene ned Setesdaglen er ganske svingete, og rett før en skarp sving bremser han plutselig hardt opp. Ingen andre så noe, men det gjorde tydeligvis han. Vi kjører sakte rundt svingen, og der står en stor elg midt i vegen. Hadde han ikke bremset hadde vi hatt knust bil.

DSCI6441

Han fortalte ingenting, men vi lurte på hvorfor han bremset, og hvordan han kunne vite at det sto en elg der.
Resten av turen satt han og smilte bak rattet og var veldig hemmelighetsfull. Det tok litt tid før han fortalte hva som hadde skjedd: En engel hadde stått midt i vegen og gjort signal med hendene om å dempe farten, og en stemme sa at det var elg i vegen.

39 kommentarer:

  1. Får frysninger av historien din:) Så fint at du kan skrive om det på bloggen...
    Ønsker deg en god kveld!
    Tar med meg oppskriften din på cookies lenger nede;)
    Klem

    PS. Kan jeg spørre hvor du får kjøpt den englelysestaken??

    SvarSlett
  2. Frysninger fikk faktisk jeg og, må være litt av en opplevelse for han og heldig som har fått erfare det. Kjempe fine engler...
    Klem Kristin

    SvarSlett
  3. oj..sterk historie, Margrethe.
    ha en fortsatt fin kveld -

    moaklem

    SvarSlett
  4. Herlige engler, Margrethe! Jeg er også som du vet, veldig glad i engler.....De kommer liksom ikke opp i kassene med resten av julepynten, men blir værende i skap og på hyller til neste jul:o) I believe in angels:o))))
    Liker historien din - så godt å bli passet på:o)
    Ha en flott kveld, min venn! Utfordringen tar du bare hvis du vil:o)
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  5. Fin historie, fekk frysningar eg og.. Av og til opplever vi ting som vi ikkje heilt kan forklare, men som likevel gir meining. Litt englar må vi ha rundt oss. Ha ein god kveld!

    SvarSlett
  6. Alle har en beskyttende engel, det er jeg overbevist om. Fantastisk at det gikk så bra, sjeldent at noen overlever et støt med en elg. Vi har jo en sjette sans som de sier, man bare føler hvis noe er galt eller skal skje. Englelysestaken din falt jeg helt for, den var helt nydelig. Kjempekoselig til Jul, også ellers i året som du sier.

    Tusen takk for koselige hilsner du legger igjen, herlig bloggevenn :)

    Klem Aina

    SvarSlett
  7. Hei,Margrethe.Nydelige bilder og fin tekst.Ønsker deg en fin uke.

    SvarSlett
  8. Hei Margrethe. Så fin en blogg du har. Og for en fantastisk historie om engelen.
    Kommer nok til å titte innom her flere ganger :-)

    SvarSlett
  9. En sterk historie du forteller, den har nok betydd mye for deg. Nydelige bilder av engler...de representere jo så mye for hver enkeltav oss.
    God uke til deg.
    Klem...Ellen

    SvarSlett
  10. Jeg elsker engler og begynte interessert å lese innlegget, som jo bare endte helt fantastisk. For en vakker historie. Det finnes mer mellom himmel og jord en det vi kan forklare.

    Liker specielt bilden med engeln og barnet.

    Takk for at du varmet hjertet mitt i kveld!

    SvarSlett
  11. Heisan..

    Så fine engler du har...de er så vakre og har et så sterkt symbol, skjønner godt du vil ha dem fremme hele året! Mine kommer frem til jul...da står de og skinner i ca en mnd :)

    En sterk historie du forteller, må jo føles spesielt å få oppleve noe sånt!

    Ha en fortsatt fin uke, klem

    SvarSlett
  12. kjære deg, så vakkert innlegg... og den historien,- tviler ikke et sekund på at den er sann,- tror på slikt , jeg...!

    gooooo` klem til deg, og takk for at du deler...
    klem, mangny

    SvarSlett
  13. Hei. Så spesielt og flott! Utrolig fint med engler. Det er noe spesielt med de, spesielt når de har en større betydning! Ha en flott kveld!

    SvarSlett
  14. Jeg er også veldig glad i engler og har noen stående framme hele året.
    Selv har jeg også hatt noen opplevelser der jeg fullt og fast tror på at jeg har en skytsengel.

    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  15. Så fin en historie Margrethe!
    Dere hadde nok englevakt med dere denne dagen!
    Hvem vet hvordan dette kunne ha gått...?
    Nydelige engler du har!

    Ha en fin morgendag!
    Klem Linda

    SvarSlett
  16. En egen liten skyddsengel, så godt å ha. Så spennende det må ha vart i Bethlehem, ser nokk ikke helt ut lenger som i biblens dager..

    SvarSlett
  17. Hej bloggvän!
    Vad vackert det är med änglar måste nog skaffa några till mitt hem.
    Men dina väggar är ännu finare och de är ju lite svårare att anförskaffa sig.
    Hoppas att de vaktar dig bra när du sover.
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlett
  18. Nydelig! Min mor samler på engler, så når jeg kommer over en søt liten engel må jeg bare kjøpe den! Selv har jeg bare en liten gullengel til å ha i halskjedet som hun har gitt til meg .... bortsett fra de jeg pynter til jul med da! De teller liksom ikke med her :o)

    SvarSlett
  19. Iiikkkk...nå fryser jeg på ryggen, er nok mer mellom himmel og jord....men litt skummelt syns jeg da....

    SvarSlett
  20. Nå fikk jeg helt frysninger her!! For en utrolig sterk historie!! Engler er bare nydelige jul eller ikke. Og ser ut til at dere er godt beskyttet av en engel også:)

    SvarSlett
  21. Nå fikk jeg gåsehud... en sterk historie...
    Nydelige englebilder og et vakkert innlegg...
    Klem Kerstin

    SvarSlett
  22. Nydelige engler.
    For en historie. Måtte være bra spesiellt og oppleve det.

    Klem

    SvarSlett
  23. Ojsann....
    Ellers veldig enig i at engler kan få væe fremme hele året!!
    klem

    SvarSlett
  24. Kjempefine engler og historie. Eg har truffe engler som er i levende live og det er fantastisk. Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  25. Oi, så spesielt! Nydelig historie... takk for fin lesning :) Og flotte bilder. Ha en fin kveld! Klem

    SvarSlett
  26. Åh, kjente jeg fikk litt frysninger nå...

    Engler hører hjemme hele året, selv om jeg som du, har besøk av litt flere rundt juletid :o)

    Ha en fin kveld videre!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  27. Nydelig!!! Både historien og bildene!! Takk for at du delte den med oss, kjære Margrethe. Ønsker deg en fin tirsdagskveld! Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  28. Engler är alltid fint att ha nära! :-)

    Hoppas du har haft en fin start på veckan. Må gott!

    SvarSlett
  29. Det er godt med englevakt en gang i blant.
    Elgen rundt hjørnet må ha vært en nifs opplevelse.

    Rart å tenke på at nordmenn må ha hvit jul og nisser, mens omstendighetene var som du beskriver.

    Vi har selv vært i ørken i juletider, og mange kan ikke skjønne at det har noe med julen å gjøre; men det er jo nettopp det som er ekte jul.

    flotte bilder og fint innlegg.

    ps. vi fikk en liten engel i familien sist søndag

    SvarSlett
  30. Det var en sterk historie!
    Det er jo mye snakk om engler for tiden. Jeg har aldri sett engler, men jeg tror nok på at det er noe der et sted som passe litt på hver og en av oss.
    Nydelige englebilder:)

    SvarSlett
  31. hei. ja dere hadde englevakt den dagen, har selv opplevd ting i livet som ligner,,,, så noen er med oss hele tiden.
    mye mellom himmel og jord vi ikke vet.
    ha en fin kveld.
    klem bella

    SvarSlett
  32. En sterk historie, må ha vært en spesiell opplevelse, der hadde dere virkelig englevakt!
    Tror nok det fins engler blandt oss.
    Klem Anita

    SvarSlett
  33. Precis som du älskkr jag gamla änglatavlor, har här hemma många vackra med skyddsänglar, är nu hemma igen och här ska packas flyttlådor, ha en fin dag, klem

    SvarSlett
  34. Så nydelig og sterkt!!!
    En fantastisk historie om engelen, fikk frysninger jeg også… Jeg elsker engler, de er bare aldeles nydelige og jeg tror også at det er ”noen” der ute som passer litt på oss. Kjempe fine englerbilder du viser... Ha en fin dag, klem fra Mette

    SvarSlett
  35. Så flotte engler og nydelig historie om engelen.
    Jeg elsker engler og har noen framme hele året.
    Ha en flott dag.
    Klem fra Marilyn

    SvarSlett
  36. Så herleg historie og så skjønne englar!
    Englar er framme året rundt hos meg og:)
    Og mi skjønne svigermor samlar på englar, så kjøpar alltid dobbelt opp når eg handlar ulike englar:)
    Ha ein herleg kveld!

    SvarSlett
  37. Engler er veldig fine, men jeg er av dem som mener at de hører julen til :)
    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett
  38. Så sterk og vakker historie! Nydelige bilder også -av englene. Tror på engler selv...

    SvarSlett
  39. Flott historie :) Må smile.
    Tror vi har mer engler i virksomhet rundt oss enn vi klarer å sanse.

    Spennende å høre :)

    SvarSlett