lørdag 17. oktober 2009

D for Dvergkochin, ABC i ord og bilder


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi er kommet fram til bokstaven D i Petunias ABC i ord og bilder runde 2.
Hos meg blir det D for dvergkochin, en trivelig liten hønserase som jeg har i hagen min. Hos meg bor det to snøhvite og to blå høner i denne rasen.

16_okt_09 

Dvergkochin er ikke en dvergvariant av en stor rase, som de fleste andre dverghøner, men en gammel urdverg fra Asia. Så selvom det finnes en rase som heter Kochin, er det ingen slektskap mellom disse.

16_okt_09 (14)

De kommer i mange flotte farger, og jeg skulle gjerne hatt flere, men plassen tillater ikke særlig utvidelse av hønseflokken, og hanen min har 9 høner å passe på, så han har fulltidsjobb :)
To haner blir det ikke i flokken min, da det holder med en som “kykkelikyer” titt og ofte, og om to haner ikke går sammen må man ha to utegårder, og to adskilte inneområder til dem.

BILD9727

Av utseende er det ikke mange høner som ligner dvergkochinen, den har fotbefjøring, og skal være nærmest kvadratisk. Det vil si, like høy som den er lang og bred. Små fjørballer, med andre ord :)

BILD9736

Dvergkochinene er kjent for å bli svært tamme, og regnes for en barnevennlig rase. De er rolige, sosiale og fredelige høner, og den absolutt perfekte hage- og hobbyhøna for nybegynnere.

BILD9778

39 kommentarer:

  1. Så flott D! Jeg liker så godt dine høns, de må v're så himla gøy å kunne gå ut å hente sine egne egg, ønsker jeg hadde hatt plass til noen selv. Fotogene er de også, synes de er riktig sjarmerende. Og som en extra gevinst må du jo få masse god gjødsel til din flotte hage og ;)

    SvarSlett
  2. Jøss!!Du må bo landlig til som har høns i hagen din!! Det vet jeg faktisk ingen som har...

    En morsom og litt spesiell hobby vil jeg påstå...

    Fin blogg!!

    Ønsker deg en flott helg!

    SvarSlett
  3. Flotte bilder noen av dine høns, høner er hyggelige dyr synes jeg.

    Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
  4. Så flotte bilder av hønene. Det må være deilig å kunne gå ut å hente helt ferske egg til frokosten :)

    Ha en fortsatt fin helg, klem :)

    SvarSlett
  5. de er så skjønne de hønene dine. Hvordan går det med Wella og Volum da? Dete r så skjønt og landlig med høns i hagen da:) Ønsker deg en nydelig lørdagskveld:) God klem fra Monica

    SvarSlett
  6. Vilka rara hönor du har..ett hönshus står på min önskelista,....får se o det kan bli något när jag flyttar till gården, ha en skön helg, KLEM

    SvarSlett
  7. Herlig!! De er aldeles nydelige:) Likte kommentaren om at hanen har fulltidsjobb!!!
    Det er nok ikke uten grunn det heter høsnegård i andre sammen henger enn nettopp hønsegård.
    Kjekt å se bilde av hønsene dine. Kunne ønske jeg bodde og hadde litt mer uteplass slik at jeg også kunne hatt høner:)

    SvarSlett
  8. Så skjønne høner og hane du har... heldig som kan ha det i hagen...

    Ser ut so9m solen skinner hos dere... nyt lørdagskvelden...
    Klem Kerstin

    SvarSlett
  9. Neimen for noen søte tuppehøner! Ønsker deg en fin lørdagskveld! Klem Siren :)

    SvarSlett
  10. Så herlig ! En utrolig flott hønserase. Har lurt på om vi skulle få dverkochin til våren her, kanskje en hane ogs :-)

    Vi får se. Vi fikk en støkk nå med Druzilla som ble tatt av dage, men de har jo gått fritt her i 5 måneder uten at noe har skjedd.

    Ønsker deg en deilig helg !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  11. Flotte billeder. Med enhver form for fjerkræ har jeg det nemlig sådan, at de enten skal være på billeder eller stegt i ovn. Det må vist være nogle barndomstraumer om at skulle samle æg fra høns, der ikke ville samarbejde.

    SvarSlett
  12. Så koselig å se de fine hønene! Skulle ønske det var meg som hadde sånne i tunet:)

    Kos deg på lørdagskvelden, stor klem

    SvarSlett
  13. Fiiine hønene! :)
    God helg til deg også, Margrethe!
    klem

    SvarSlett
  14. Flotte hønebilder, det er trivelig motiv og må jo være en fotodrøm å kunne knipse i egen hage. Herlige :-)

    SvarSlett
  15. Så koselig med med høner og hane!Vekker gamle minner,da min mor hadde høner da jeg var lita
    jente!

    God helg!

    SvarSlett
  16. Herlig innlegg!! Synes det er så koselig å lese om hønene dine - og de er jo så fine!!! Bestemor og bestefar hadde høner da jeg var lita, så jeg får så gode minner når jeg leser om dine høner! Men jeg kan ikke huske at besta hadde navn på de. Det var stor stas å få gå alene inn i fjøset for å hente egg - og litt skummelt...;-)
    Håper du har en deilig lørdagskveld!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  17. Så søte høner;-) Finer bilder.. ser ut som du har en skikkelig trivelig plass.
    God helg!

    SvarSlett
  18. Så fine høner da!!
    Ser så koselig ut ha slike trippende ute i hage!! Har tenkt tanken å ha noen selv....men det har ikke blitt til!

    ha en fin kveld margrethe:o)

    SvarSlett
  19. Næmmen, så søte de er da! Flott D-tolkning!
    Fortsatt god helg!:)

    SvarSlett
  20. Fiiine tippene=)!! Jeg har null peiling på høns, men liker godt tipper med bukse på;)!! De er sååå fine=)! Kunne godt tenkt meg en liten hønsegård...men ikke her vi bor nå...kanskje en gang i fremtiden! Kos deg i helgen!

    Klemmer!

    SvarSlett
  21. Hönor är väldigt trevliga djur. Dom beskylls för att vara lite dumma, men det tycker inte jag. Fina bilder.

    SvarSlett
  22. Så fina hönor! Det är så gulligt med de "ulliga" benen. Bra med hönor kan jag tänka mig, det blir ju både ägg och gödning ;-) /Anette

    SvarSlett
  23. Å som jeg misunner deg hønene. De er bare så koselige. Min sønn og hans samboer har en liten hage hvor de har laget plass til en hane og 8 høns. Her spankulerer hanen rundt og viser utrolig omsorg for sine høner. Fem nesten svarte Dverg Kochin og 3 Mille Fleur. Dverg Kochin er veldig kjærlig, og hanefar elsker å bli klappet.

    SvarSlett
  24. Koselig innlegg. Vi vurderte en gang å anskaffe oss høner for vi synes de er så koselige begge to.

    SvarSlett
  25. Her var det mye nytt for meg, gitt. At det finnes blå høner ante jeg ikke. Jeg vil gjerne ha høner, men Gubben sier NEI :(

    SvarSlett
  26. Så fin ting på D!
    Høner er søte :)

    SvarSlett
  27. Jag måste bara säga att efter att ha läst om dina hönor så blir jag riktigt sugen på att införskaffa mig ett par. Så stiliga som de är! Växte upp med vanliga bondhönor och några ankor, men inget som jag själv har velat ha i vuxen ålder. Men nu kanske jag ändrar åsikt. Jättefina, dina höns!
    /Cyrene

    SvarSlett
  28. Vad härligt med egna höns!! Dina är verkligen vackra också! Påminner om min uppväxt på landet, längtar ibland till detta igen. /christina

    SvarSlett
  29. Hvor er det spændende at læse om dine høns, Margrethe! Jeg har altid ønsket mig at holde høns - og jeg får jo endnu mere lyst, når jeg ser dine smukke dyr.
    Mange hilsner og rigtig god søndag!

    SvarSlett
  30. Åhhh!!Digger de:-))Har for første gang fått meg Dvergkochin&jeg synes de er såååå nydelige..
    Skulle hente 3 høner(2 mix og en orpington)og der "overtalte"hum meg til å ta med 2 små(trodde ikke det gikk så godt sammen..)Den ene har krøllete fjær..begge sorte..Da var det gjordt,så neste sted jeg skulle hente høner fikk jeg med 4 til(tre sorte og en blå)Håper på hvite og litt miksede til neste sommer:-))Dette ble langt,men jeg ble sååå ivrig..
    Supert innlegg&fortsatt deilig søndag fra Randi

    SvarSlett
  31. Så fine høner. Spesielt den grå/svarte. Den så så utrolig myk og god ut. Har sett de før og jeg synes de er så sjarmerende, spesielt med fjær rundt beina.

    SvarSlett
  32. Mye jeg ikke vet om høner men nå vet jeg litt mer, at høne er litt mer en hvit italiener. Flotte høner . F

    SvarSlett
  33. Denne hønetypen har jeg aldri hørt om, men jeg har forstått at det finnes mange forskjellige ;) Er det forskjell på smaken/størrelsen på eggene alt etter fra hvilken hønerase det kommer fra??

    SvarSlett
  34. Så flotte bilder av hønene :) Mine besteforeldre hadde høner før og det var alltid så kos - spesielt stas var det å få hente ut eggene. Tror du har en utrolig flott hage, et stort paradis, å boltre dere på. Ser nydelig ut!

    SvarSlett
  35. Så flotte høner! Vi hadde høner da jeg var barn. Men de tror jeg het hvite italienere. Vi hadde også hane en stund, en staut kar som het Johannes.

    SvarSlett
  36. Hej Margrethe - tak for din kommentar på min blog! Hvor er det nogen fine høns, du har. Og en smuk blog. Min svigerinde har heldigvis også høns, så vi kan hente æg der.

    SvarSlett
  37. Nytt og spennende lesing.
    Alle tiders D-innlegg.

    Beklager sen kommentar og innlegg denne uken.
    Det er her:
    http://toraamusic.blogspot.com/

    ps. Om du vil bli med på en liten tur i Frankrike, så bli med oss her:
    http://toraa.blogspot.com/2009/10/vacation-report-11-crossing-half-of.html

    SvarSlett
  38. Når jeg tenker på høner er det helst de vanlige som dukker opp på netthinnen. Kjempemoro å få se andre typer, og disse er rett og slett flotte :)

    SvarSlett