torsdag 8. oktober 2009

C for Celestial, ABC i ord og bilder

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Petunias ABC i ord og bilder er vi denne uken kommet fram til bokstaven C i alfabetet.

Jeg velger meg en av mine favorittroser Celestial til å representere bokstaven C.
Det er en vakker rose som blomstrer lenge, selvom hun kun blomstrer om sommeren. Her hos meg har hun blomstret jevnt og trutt fra midten av juni og til slutten av juli. Duften er herlig og av det gammeldagse slaget.

 DSCI5772

Knoppene er delikate og vakre i all sin enkelhet.

DSCI5771 

Lekker også før den har sprunget ut, men vakrest er hun i fullt flor. Celestial betyr etter hva jeg har lest: Himmelsk. Det er et passende navn på denne rosen, som byr på så mye blomsterprakt rundt midtsommers. Bladverket er grågrønt og lekkert.

DSCI5972 

Hun har holdt seg helt sykdomsfri det året jeg har hatt henne. Og hun skyter i været uten å bli bar ved føttene. Det er en god egenskap hos en rose.

Celestial er en albarose, foredlet før 1800, og en rose jeg synes passer godt ved uthuset vårt.

53 kommentarer:

  1. Nydelig innlegg!
    Og den rosen var virkelig vakker også den! Fantastisk farge:)

    Jeg ønsker deg en riktig god helg!
    Klem Linda

    SvarSlett
  2. Ååååh, herlig med roser, og herlig med Celestial. Jeg har også den i hagen min, men den ble flyttet i år (fra et sted den ikke trivdes så godt) så jeg håper at til neste år vil den glede meg med rikelig og langvarig blomstring. Som jeg savner sommerne, hagen og rosene allerede... hos meg er det bare "stumpene" igjen av det som for bare et par måneder siden var frodig og vakkert. Men heldigvis kommer det en ny vår (selv om i skrivende stund er det så alt for lenge til...)

    Tusen takk, snälla deg, for dine alltid så koselige og trofaste hilsene hos meg. De setter jeg virkelig pris på, skal du vite.

    SvarSlett
  3. Hei hei
    Tusen takk for gode tips når det gjelder julekalender. Jeg har fått flere gode tips å skal sette meg ned å skrive en liste over de som blir aktuelle. Å slik jeg ser så kan jeg velge å vrake for det har kommer mange mange flere enn 24 tips.
    En fantastisk rose du viser. Jeg har planer om å plante roser her hjemme men har ikke funnet hvilke busker jeg skal gå for. Jeg må se litt rundt hva naboene har og ikke minst får til.
    Ha en god fredag. Klem fra Elin:)

    SvarSlett
  4. Å for en flott rose! Nydelig er den! jeg synes rosene er på sit vakreste akkurat rett før den springer ut!
    Flott C innlegg:)

    Klem fra Petunia

    SvarSlett
  5. Ååå, så vakker , Margrethe!! En nydelig rose. Dette er morsom og nyttig lesning for meg som planlegger hage om dagen ... Men er ikke roser veldig vanskelig å få til? Har hørt at de vedlig fort får lus? Jeg har så lyst på peoner i min hage? Tror du jeg får det til? Jeg har IKKE grønne fingre!! Er i tillegg allergisk, så jeg er ingen lukeentusiast;)

    Tror jeg trenger noen tips fra deg framover:)

    Klem Anette:)

    SvarSlett
  6. Heisan...

    Så fint tema du har valgt...nydelig rose!

    Fine bilder også:)

    Ønsker deg en flott helg, klem fra meg

    SvarSlett
  7. Nydelig rose og fine bilder:)

    SvarSlett
  8. Flott farge på en nydelig rose :)

    SvarSlett
  9. Åååå så nydelig rose, å kjempe fine bilder!!=)

    SvarSlett
  10. Den rosen var flott:) Fargen var alldeles nydelig:)

    SvarSlett
  11. Knallvakker c. Kjenner duften helt hit ;)

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  12. for noen vakre blomster!!

    Så flott huset deres blir! husker vi var å så på det for maaange år siden da det var til salgs! litt av et hus :)

    Hilsen Lille Kusine Stine som er blitt stor:)

    SvarSlett
  13. Sååå nydelig rose og flotte bilder! Herlig farge var det også.

    Ønsker deg ei god helg :) Klem

    SvarSlett
  14. Yndig og nydelig rose.
    God helg til deg:-)
    Klem Ingrid

    SvarSlett
  15. Helt nydelig! Plantet denne i august, og håper på vakre blomster neste sommer! <3

    Takk for at du deler disse vakre bildene!

    SvarSlett
  16. Det var en väldigt vacker ros Celestial. Jag tycker bäst om rosa rosor! Fast det går bra med andra färger också ;-) /Anette

    SvarSlett
  17. Vakker rose!! Tydelig at du har grønne fingre! Tror bare mine er sånn lysegrønne (om de er det i det hele tatt...)!

    God helg! :-)

    SvarSlett
  18. Ja, dette var en nydelig rose, så lys og så skjær... Virkelig skjønn og så bra at den bar det vakre navnet, at det beg på C, så vi alle fikk se den. -Margit-

    SvarSlett
  19. For en nydelig rose, og flotte bilder!

    Ha en fin helg, klem :)

    SvarSlett
  20. Nyyyydelig rose!!! Gjett om jeg fikk lyst på julemarsipan når jeg leste det andre innlegget ditt;)!!! Må nok kanskje ha det i helgen...!
    Kos deg i helgen=)!

    Klemmer!

    SvarSlett
  21. Du har så utrolig mange vakre roser i din hage og denne er jo inget undtak. Virkelig sjarmerendes :) Flott C.

    SvarSlett
  22. Smuk rose og smukke billeder!

    SvarSlett
  23. Åh.. DEN har jeg ikke. Typisk. Men har jeg plass tro?

    SvarSlett
  24. Så vackra rosor du visar. Jag skulle verkligen vilja ha en egen rosenträdgård...

    Hoppas du får en riktigt fin helg!

    SvarSlett
  25. nydelige roser. Spesielt når de står i knopp syned jeg. Strever litt med de rosene jeg har. De tiltrekker seg lus. Men muligens hvis jeg leser bloggen din så får jeg noen tips. Når er egentlig den beste tiden fpr å flytte på rosene mon tro?
    Ha en god helg.

    SvarSlett
  26. Her er det ingenting annet å si enn NYDELIG!
    Celestial er en rose jeg har ønsket meg lenge. Jeg strevde med å få tak i den for noen år siden, men måtte gi opp da - kanskje det er lettere nå?
    Jeg fikk meg Maiden's bliush i stedet for den gang, det er også en flott rose.

    SvarSlett
  27. Heihei Margrethe! Må først få takke for dine koselige og oppmuntrende kommentarer inne hos meg, det varmer! Har ikke vært så aktiv inni blogglandia den siste tiden, så jeg har brukt litt tid nå og tittet på de siste innleggene dine, så mye fint fra både hage og hus! Og du har også ny heading og utforming på bloggen siden sist, fiiint!

    Imponerende alt du vet om disse plantene..:)
    Ser du har skaffet deg litt forskjellig fra GG, det er så fint!! Har også fått dilla på det:)

    Håper du har en fin fredagskveld, fortsatt god helg!

    SvarSlett
  28. 'Céleste' är en ros som har ett bladverk och blommor som matchar varann ovanligt bra. Dessutom lättodlad och härdig.

    Min 'Fascination' blommar inte nu. Börjar blomma tidigt och lär hålla på rätt länge.

    Trevlig helg på dig!

    SvarSlett
  29. Nydelig C, og helt nydelig til bakgrunnen. Har store hageplaner til neste år ,-) ,-) ,-)

    SvarSlett
  30. Fine bilder du viser... Lekkre rosa farger... :)

    Ønsker deg en fin helg...!!! :D

    Klem fra Malin Virginia

    SvarSlett
  31. Nydelige bilder av en så vakker rose!!!
    Får meg til å glede meg til sommeren, sikkert en herlig duft også:))
    God helg til deg!
    Klem Anita

    SvarSlett
  32. Dette har blitt en av mine favorittroser også:) Den er nydelig og har en fantastisk god duft!

    God helg:) Klem

    SvarSlett
  33. Nydelig rose og nydelige bilder. Flott med den mørkerøde veggen i bakgrunnen. Ha ei god helg.

    SvarSlett
  34. Vakker C hos deg! Eg har nettopp fått i jorda to gammaldagse roser som eg synest passar i vår hage, blir spanande å sjå korleis dei blir til sommaren... God helg.

    SvarSlett
  35. Nydelige roser...kunne ikke passet meg bedre enn å se på herlige sommerbilder enn akkurat nå...for nå har snøen dekt vår hage, litt trist ja! Men er jo bare 6 måneder til sommer igjen! ;)Om man ser det på den måten så virker det jo ikke så lenge! Ønsker deg en herlig lørdag! Siren :)

    SvarSlett
  36. Nydeleg rose! Og supersmart c-innlegg:)
    Ha ei fortsatt herleg helg!
    Klem Anne:)

    SvarSlett
  37. For en nyydelig rose! Ble litt sånn...mimre mimre - hvor ble det av sommeren!!!
    Ønsker deg en herlig lørdagskveld!!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  38. Nydelig rose,Margrethe.Hagen din er en drøm.Ønsker deg en fortsatt fin helg.

    SvarSlett
  39. Vakker og yndig , setter den på ønskelisten min over roser jeg ønsker å plante til våren. Takk for titten

    Ha en rolig og god helg

    SvarSlett
  40. En nydelig rose! Jeg er svak for de gammeldagse rosene :)

    SvarSlett
  41. Så herlig ! Nyyydelig farve på den rosen. Er virkelig imponert over alt det vakre du har i din hage :-)

    Her har det vært en nitrist september med masse regn, mens det nå ser ut til å bli noen fine men kalde dager. endelig er det mulig å gjøre litt på uthuset vårt. Hønene bor fremdeles i sommerhuset sitt, og har fått en varmelampe slik at de har det bra selv med nattefrost :-)

    God helg til deg, kjære du :-)
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  42. Vakker rose ,som fortjener ordet himmelsk . Virklig . God helg videre .F.

    SvarSlett
  43. Så vakkert det blomstrer hos deg, da!:o) Slipper ikke vinteren til helt ennå, skjønner jeg. Nydelig rose, Margrethe.
    Ønsker deg en flott søndag.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  44. Bare innom for å ønske god helg videre!!
    klem

    SvarSlett
  45. Nydelig rose, skal prøve å huske navnet i tilfelle jeg kommer over den engang- det er jo så greit når du har testet den på forhånd- da føles det litt trygger å skulle kjøpe egne roser;)
    Håper du får en fin søndag - du også;)

    SvarSlett
  46. Det ligger en liten overraskelse til deg på bloggen min:)

    Klem fra Unn Eirin

    SvarSlett
  47. En meget vakker og herlig duftende rose flott fotografert.

    Da jeg så den første gang, gikk jeg straks ut og kjøpte en ny Touch-screen, som også, når jeg gnir på den overfører duft. Jeg er helt fortryllet. Rene trolldommen.

    Kanskje er det derfor jeg kommenterer så sent?
    Hvem vet?

    Mitt c-innlegg er her:
    http://toraamusic.blogspot.com

    SvarSlett
  48. Den rosen gillade jag!! Måstse anstränga mig lite mera för rosor.
    Ha det gott
    Har du någon marsipan kvar???
    Annika

    SvarSlett