fredag 2. oktober 2009

B for Bibel, ABC i ord og bilder


 

 

 

 

 

 

 

 

 

I Petunias ABC i ord og bilder er vi kommet fram til B i alfabetet.

Jeg velger meg Bibel som tema for bokstaven B.
Bibelen på bildene er arvegods. En bok jeg er meget glad i og som min oldemor og oldefar fikk da de giftet seg i 1895. Året etter kom første barnet, og hvert av barna er skrevet inn her med fødselsdager etter hvert som de ble født. Jeg har vurdert å skrive inn etterkommerene som har kommet senere, men vegrer meg for å begynne å notere i denne gamle boken. Men en vakker dag står kanskje både barnebarn, oldebarn og tippoldebarn på dens første blader. Og hvem vet hvor lang rekken kan bli?

BILD9472

Den er fint holdt, og bærer preg av å ha vært brukt. Jeg ser for meg arbeidshender som har bladd i den, og kanskje ble det lest høyt fra den for familie og tjenestefolk?
Språket er av det riktig høytidelige, og bokstavene ikke lette å lese. Sidene er gulnet og preget av år som har gått.

BILD9466

Bibelen er gitt ut på Det norske Bibelselskabs Forlag, og den er innbundet i vakket, preget skinn. Den er skjør og gammel og ligger for det meste til pynt. Jeg er redd den blir sprukken i skinnet av å bli bladd for mye i, men  den gleder meg hver dag med sin vakre utforming der den ligger på hyllen.

BILD9462

For meg er Bibelen mer enn en vanlig bok. Ordene er mer enn ord, og den betyr svært mye for meg. Jeg leser i den hver dag, om en i en litt annen utgave enn denne gamle. Jeg bruker mest den elktronisk utgaven som ligger på laptoppen :) Hver gang jeg skrur på PCen kommer et hyggelig bibelvers opp til oppmuntring  før jobbeøkten.

BILD9447 

Jeg vil tro mine oldeforeldre ville undret seg over dagens teknologiske Bibel, som deres etterkommere bare få generasjoner senere bruker... Det blir nok ikke den samme høytideligheten over å skru på PCen som å åpne en vakker dekorert skinnbibel, men ordene er jo de samme selvom språkdrakten og utseendet er noe annerledes.

36 kommentarer:

  1. Bibel ja, det har vi ikke i dette huset... Men det er jo en svært gammel bok da med mange gode historier i..

    SvarSlett
  2. For en flott gammel bibel! Den må det være moro å ha. Enig med deg i at det er en god bok, og jeg tror selv på det som står der :)

    SvarSlett
  3. En skatt å eie en så gammel bibel. tenk så mye den er blitt lest i og opplest ut av, nesten utrolig å tenke på :o)

    SvarSlett
  4. Bibelen er nok boken med stor B for mange kristne eller ikke kristne.
    Jeg leste bibelen i tenårene, mest av nysgjerrighet.
    En liten skatt du har her:)

    SvarSlett
  5. En nydelig bok du har her Margrethe!!
    Et fint bidrag til bokstaven B !!

    ha en fin helg:o)

    SvarSlett
  6. Jeg må si det var en nydelig Bibel du har;) Jeg tror vi har en gammel en hos mamma med navn i- skal jammen spørre om jeg kan få den! Har noen gamle salmebøker- det er også artig å bla i synes jeg. Det er jo noe eget med de riktig gamle Biblene- selv om de nyere utgavene er enklere å lese, skulle gjerne hatt en slik stor en med bilder..kommer ikke på hva den heter i farten- men det er en spesiell utgave- og sikkert et samleobjekt også;)
    Ønsker deg en fin fredagskveld!

    SvarSlett
  7. Nydelig gammel bibel :o) !!

    Blir litt databibel på meg å selv om jeg har en stor flott en som jeg leser i også:)

    Nei det er ikke bare ord, fordi de ordene er levende idag også ;)

    Nydelig innlegg.

    Klem Hilde :o)

    SvarSlett
  8. Hei

    Så vakkert du skriver om bibelen du har arvet...
    Du er virkelig heldig som har et sånt minne fra dine slektninger.

    Ha en fin fin helg, klem

    SvarSlett
  9. Dette er jo virkelig ein skatt. Og så flott at du tar godt vare på den. Eit flott B- bidrag. Ha ei fin helg.

    SvarSlett
  10. En liknande bibel finns i mitt barndomshem. Jag har precis fått en skrivbok från min farmor, född 1875, som hon använt till konfirmationen. Med en sirlig och helt otroligt vacker handstil har hon skrivit psalmer och annat. Är så glad för att få överta den skriften.
    Ha det gott, Margrethe.

    P.S. Min farmor hette Margreta men kallades Greta. Mitt andra namn, av tre, är Margareta.

    SvarSlett
  11. En rigtig smuk bibel du har! Og når den er så gammel, er det jo ikke til at se, om den er norsk eller dansk :D

    SvarSlett
  12. Det er något specielt med gamle bøker, ordprakten er enorm og iblant er det illustrasjoner også. Ta godt vare på den, jeg har valgt å ikke skrive in i min heller..

    SvarSlett
  13. Nydelig gammel Bibel ja! Vakker!
    ¨takk for koselig hilsen hos meg! :)

    Det kommer nok MASSE mer om alpakka på bloggen etterhvert!
    Men tanken er å selge ull og livdyr. Jeg har i hovedsak tenkt å levere ull. Men leker også med tanken på å lage eget garn og selge. :)
    Blir spennende!

    Ønsker deg en riktig god helg! :)

    Klem, cecilie

    SvarSlett
  14. Så bra innlegg;) Jeg har arvet "det nye testamentet" i gammel format..artig å ha og av affeksjonsverdi for meg, men ingenting jeg vil bruke tid på å lese..til tross for bloggnavnet;)
    Ønsker deg en riktig fin og berikende høsthelg;)

    SvarSlett
  15. Åh så flott bibel! Skjønner godt at du er glad i den. Jeg hadde kontaktet en ekspert på konservering av bøker for å høre hvordan du skal bevare den kanskje?

    SvarSlett
  16. For en nydelig bibel!! Så heldig du er som har et så flott arvestykke!! Ha en flott helg;D

    SvarSlett
  17. Generation følger generation og sætter et spor i familiens bibel langt ud i fremtiden, længe efter at vi er borte.

    SvarSlett
  18. Så heldig du er som har et slikt praktverk av en bibel. Forstår godt at den betyr mye for deg og familien.

    SvarSlett
  19. Hei,Margrethe.Så fint du skriver om bibelen du har arvet etter dine oldeforeldre.Ønsker deg en god helg.

    SvarSlett
  20. Så fint innlegg, og sånne gamle bibler er jo så nydelige, utrolig gøy å ha en sånn i hus!
    God helg

    SvarSlett
  21. Direkte, sterkt og enkelt vist og sagt.

    mitt lille ABC-B
    http://toraamusic.blogspot.com/

    SvarSlett
  22. For et vakkert innlegg, Margrethe!!!
    Morro å ha en slik gammel, velbrukt og vakker bok etter formødrene våre. Jeg har etter oldemor jeg, også:) Du har tatt så stemningsfulle bilder og skrevet så fint.
    "Frykt for Herren er opphav til visdom, å kjenne den Hellige Ånd er forstand" Ordsp. 9,10.
    Klem fra Torunn

    SvarSlett
  23. Så nydeleg bibel! Eg eig ingen slike, men gamle utgåver er jo så vakre:)
    Fint b-innlegg, søte du!
    Ha ei flott helg:)
    Klem:)

    SvarSlett
  24. Jeg ville ikke tøve med at skrive data om efterkommere ind i den arvede Bibel. Tænk på hvor glad du er for oplysningerne, der står i den; samme skal fremtidige slægtninge da ha', med opdateringer ;-)

    SvarSlett
  25. Flotte bilder! Så gøy å ha en slik bok, med minner lagt tilbake i tid. Synest det var så utrolig flott at navnet til etterkommerene var skrevet inn. Forstår deg når du holder tilbake litt, med å påføre nye generasjoner, men det er jo minner på lik linje for senere generasjoner, så jeg ville ha gjort det...

    Ha en flott lørdagskveld!

    Klem fre Hildegunn

    SvarSlett
  26. Så fint skrevet og flotte bilder også! Jeg var inne på tanken om å skrive om bibelen selv for ukens bokstav:-)
    God helg!

    SvarSlett
  27. Herlig innlegg det der !! En skatt av en bibel du har...God helg og Klem fra meg !!

    SvarSlett
  28. Hei Margrethe:)
    Takk for at du stadig stikker innom med koselige kommentarer! Jeg er nok mer glad i kjøleskuffene enn mannen min... Synes den er genial, nesten usynlig:)
    Bloggplassen din er skikkelig lekkert! Ønsker meg....
    Her går det alltid i ett, ikke bare å få gjort slike ting man har utrolig lyst til men ikke har topp prioritet:)
    Ha en finfin søndagskveld.
    Klem

    SvarSlett
  29. Det er noe helt spesielt med slikt som går i arv :)

    SvarSlett
  30. En virkelig nydelig gammel bibel, som har fulgt din familie så lenge. Så heldig du er som har en slik bokskatt. :)

    SvarSlett
  31. for en vakker bibel...
    den har nok vært til trøst mang en gang...
    nyyydelige bilder---
    go lem, magny

    SvarSlett
  32. Vakkert innlegg om bokstaven B....og om livets bok:o)

    SvarSlett
  33. Selv om bibelen for meg kun er en bok, så skulle jeg gjerne ha hatt en slik. Et kjempe fint eksemplar du har. Spesielt når det står dine forfedres navn i den. Synes tanken om å skrive resten av slekten inn i den var kjempe god. Det vil gjøre den enda mer spesiell for de som skal arve den etter deg.

    SvarSlett
  34. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett