fredag 11. september 2009

Roser i blomst… streif av sommer!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Astrid lindgren

Rosene står vakkert nå. Og jeg som hadde avskrevet sommeren! De er fine uten regnskadde blomster, og jeg nyter duft og farger vel vitende om at dette er siste blomstring for de aller fleste av dem i år!  I dag blir det et langt innlegg fra min hage! Så er dere advart ;)

I dag har solen skint og temperaturen har vært oppi 20 grader. Deilig! Det er enda mulig å kjenne et snev av sommerfølelse.

Astrid lindgren har ikke hatt opphold i blomstringen i det hele tatt i år. Det er en egenskap jeg setter pris på!

 

DSCI6837

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rose de Recht

Rose de Recht er vakker og pålitelig. Sunn og frisk har den også vært. Den blir ikke så stor og passer fint foran i bedet.

Det er få ting som bringer sommerstemning som roser. Og når temperaturen ligger på ca 20 grader, er det bare å kose seg mens det enda er deilig å være ute.

 

DSCI6836

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stanwell Perpetual

Stanwell Perpetual har vokst veldig utover. Blomstene er vakre, men ligger litt nedi bladverket og de tette grenene. Den har røde dekorative torner, og det er mange av dem ;)
Blomstene er kjempevakre, men grenene er en prøvelse å luke under… Ikke særlig gjestmild ;)

Så godt som alt er plantet i år og man må ned på kne for å kjenne på roselukten, men vel verd å gjøre seg litt umake for å få et streif av sommerduft!

 

DSCI6835

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Pilgrim

Min eneste gule blomst, The Pilgrim er utrolig flott! Den er så dus i fargen at den går overens med det meste av andre farger i bedet. I vår var den sørgelig oppspist i bladverket, men den nye tilveksten er sunn og fin.

 

DSCI6840

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Coral Dawn

Coral Dawn har også kommet med sitt andre blomsterflor. Nydelig rose som har holdt seg sunn og frisk.

 

DSCI6842

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mary Rose

Vakre Mary Rose  nyter jeg å se og lukte på. En av de som ofte kommer inn i vase! Nesten litt lavendelrosa i fargen, og litt rufsete i rosetten. Favorittrose :)

 

DSCI6841

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Winchester Cathedral

Samme rose som Mary Rose, men annen farge. Jeg har nok falt mer for dens rosa søter av en eller annen grunn, men jeg synes knoppene på denne er svært vakre. Sunne friske roser begge to.

DSCI6838

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Magna charta

Magna Charta har fått litt feil rosafarge på bildet. Hun er dusere i fargen enn hva som kommer fram her. Hun står nå i sitt andre blomsterflor, og er en vakker rose jeg blir mer og mer glad i.

 

DSCI6843

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jasmina

Jasmina har jeg postet mange bilder av. Men dette er en trofast rose! Jevnt og trutt har den åpnet nye blomster og den ser ut til å bli meget omfangsrik. Jeg er spent på hvordan den tåler vinteren, da jeg leste et sted at den ikke var så herdig. Men jeg dekker den til, og håper på en ny vår :)

Andre blomster i hagen

DSCI6850 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Georginene står fint nå. Men etter den første frostnatten må de tas inn. Jeg håper det blir lenge til herr frost kommer og puster på mine geroginer, jeg vil nyte de lenge!

 

  DSCI6833

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sommerblomstene holder seg fortsatt. Men det er like før de takker for seg. Potetplanten og Dronning Ingrid skal få overvintre innendørs i vinter, mens stemorsblomstene får ny og permanent plass i hagen. –Og svalgangen trenger å få en ny løper… det ser jeg hver gang jeg tar bilder av den :)

 

DSCI6830DSCI6831

 

 

 

 

 

 

Til slutt et bilde av en “veikantblomst” som hos meg er forfremmet til hageplante. Jeg synes Kattost er så vakre så hos meg får de stå midt i rosebedet og hvor de ellers måtte finne på å så sine frø!

 

DSCI6839

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I helgen blir det jobbing i hagen, og klargjøring til vinteren. Det er meldt om sol og deilig vær, så vi får nyte noen streif av sommer selvom vi er langt ut i september.

God helg!

 

35 kommentarer:

  1. Så många fina rosor du har!
    Den där malvan har jag också och den är så tacksam för den blommar så länge.
    Hoppas att du får ens skön helg i trägården.
    Annika

    SvarSlett
  2. Herlige roser og så flott med sommervarme.
    Her striregner det , men det er håp om sol til søndag.
    Ha en fin helg
    Klem

    SvarSlett
  3. Skrev nettopp en kommentar her, men den kom ikke med. Prøver igjen! Det jeg skulle si var: for noen fantastiske roser som fortsatt blomstrer hos deg. Likte spesielt godt den øverste. Så yndig. :)

    SvarSlett
  4. Tenk at rosene dine blomstrer så fantastisk - fortsatt. Det betyr vel at de har fått gått stell tenker jeg. Håper du får en fin helg i det gode høstværet!
    Masse hilsner fra Marit

    SvarSlett
  5. Så mye lekkert du har i hagen din:) Mye inspirasjon til hagen vi skal begynne på neste år;)

    Ønsker deg en god helg!

    Klem Silje

    SvarSlett
  6. Vilken fräsch rosenkavalkad, känns väl inte alls som september. Må så gott och ha en fin helg i trädgårn!

    SvarSlett
  7. Sol og 20 grader høres fantastisk ut:)

    Og fantastisk er det jo og se alle disse vakre bildene fra hagen din. Så nydelige...du er virkelig flink med dem må jeg si!

    Ønsker deg og dine en flott helg, stor klem

    SvarSlett
  8. wow sier jeg bare... for en hage du må ha...og grønne fingre...for en blomsterprakt nå i september...

    Dette var virkleig nydelig..klem =)

    SvarSlett
  9. nydelige bilder fra hagen!
    her er det også flott vær så det er stor mulighet for at det blir litt hagearbeid her også i helgen :)

    klemmer

    SvarSlett
  10. Heihei! for et fantastisk og innholdsrikt rosebedd du har. "The Pilgrim" ble min favoritt,for en nydelig og herlig rose.

    Tusen takk for koselig kommentar inne hos meg Margrethe, jeg blir så glad:)

    Ønsker deg og dine en flott helg
    Klem*

    SvarSlett
  11. Så mange fine, ulike typer roser, ante ikke at det fantes så mange forskjellige varianter, men så er heller ikke mine "gartner-skills" noe å skryte av:) Du er uasett heldig som får nyte duften og synet av de vakre blomstene ennå ei lita stund:)

    SvarSlett
  12. Så mange flott roser du har i hagen ennå! :) De blomster hos meg ennå også, men jeg har jo ikke så mye av sånt som du ;) Koselig er det åkkesom.

    God helg til dere!

    SvarSlett
  13. Så vakre roser! *Sukk* tror en Astrid Lindgren eller Mary Rose kunne kledd hagen min, ja! Vi får se...Lønner det seg å kjøpe rose nå på høsten, eller bør jeg vente til våren, tror du?
    Ha en strålende helg!
    Hilsen Cathrine

    SvarSlett
  14. God afton..här tittar jag in sena timmen för att njuta denna fredagskväll utav dina helt underbara rosor, ha en skön helg, klem VIOLA

    SvarSlett
  15. Du har virkelig mange nyyydelige roser! Her også blomstrer rosene som bare det nå :) Deilig med en siste streif av sommer...blitt litt pusling i hagen de siste dagene. Må jo bare nyte det flotte været!

    Kos deg i helga :) Jeg skal jobbe :(

    SvarSlett
  16. Helt utrolig-hagen din ser ut som en vakker sommerdag ennå! Her har vi tatt frem snorkelen i dag-det har øset ned noe så inn inderlig at jeg nesten ble litt engstelig av å stå under glasstaket på Plantasjen! Lurer på om plantene mine kan svømme....:o)
    Ønsker deg en fin dag i solen og med hagearbeidet-det skal visst bli opphold her i vest også etterhvert....Da får jeg springe ut og redde inn det jeg kan av hagemøbler:o)
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  17. Dette ser ut som høysommer for meg;) Her har det vært grått,mørkt og regnfullt i dag;) Skal si rosene dine holder koken- og du tar utrolig fine bilder av dem også;) Jeg får bare lyst til å nalegge rosehage tvert;) Jeg håper du kan sende litt sol og varme opp til trøndelag- det hadde vært supert;)
    Ha en koselig helg!

    SvarSlett
  18. Svårt for å tro det er september når man ser på dine bilder :) blir nokk til hage her og i helgen.

    SvarSlett
  19. så utrolig flotte roser du har, åsså i september da.... De får nok kjempegodt stell av deg tenker jeg:) ønsker deg og dine ei nydelig helg:) God klem fra Monica

    SvarSlett
  20. Så sommerslig hos deg da, det er deilig når rosene ennå står i flor:))
    Her er der lite igjen av rosene, regnet har ødelagt det meste.
    Ha en flott helg.

    SvarSlett
  21. Er det mulig at alle bildene er fra din hage?? Elsker roser! Nydelige!
    God helg tl deg.Klem Ingrid

    SvarSlett
  22. Så flotte blomster du har enda! Og nydelige bilder. Her har vi også flott vær om dagen, så vi får bare nyte det.
    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  23. DU har virkelig de grønneste fingrene jeg vet om,du burde be om et innslag i et av mine sommerfavorittprogrammer,grønn glede...
    Nydlelige roser!!
    klem

    SvarSlett
  24. Vakre og sommerlige bilder! Ser ut som dere får mer godvær. Høytrykk driver inn, og med mindre det ombestemmer seg, vil det legge seg over hele Sør-Norge. God helg!

    SvarSlett
  25. Så koseleg innlegg! Nydelege blomar:) Likte spesielt godt "Astrid Lindgren", kanskje grunna namnet?;)
    Ynskjer deg ei flott helg!
    Klem:)

    SvarSlett
  26. Her roses det videre!

    Nydelig å se slike fine friske blomster, mine har fart ille i alt regnet dessverre. Men nå er det da opphold, og georinene strutter :)

    SvarSlett
  27. Hei så fin blogg du har og et så fint hus! Jeg lengter og ut på landet, men bor midt i byen. Jaja...men rosene blomstrer her og og det er herlig.
    Jeg legger deg til på min lista så jeg finner tilbake.

    Ha en fin kveld,

    SvarSlett
  28. Gurimalla såååå fine roser du har.Jeg nyter virkelig bildene dine,kan nesten kjenne duften av de,for bildene er så fine. Roser å andre blomster er virkelig noe av det fineste av Guds skaperverk. Så fint å se på noe som er så nydelig. Du har grønne fingre skjønner jeg.

    SvarSlett
  29. Mine roser ser IKKE slik ut...i alle fall ikke så mange av dem...

    Nydelige alle sammen:)Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  30. Så mange fine roser du har i hagen din!!
    Nydelige....og jeg må notere ned noen av dem!!
    Denne Astrid Lindgren rosen er jo bare så fin!!
    Så det er kattost den heter.....den har jeg også her og jeg synest den er så søt:o)
    Her skinner solen i dag så da må det bli litt hageliv!!
    Ha n fin søndag:o)

    SvarSlett
  31. Å, du har sånn en nydelig rosehage!!! Jeg elsker roser, og til neste år skal jeg bytte ut heel skråningen med roser, nå krypfuru...

    Og så er det så hyggelig å stikke innom deg, alltid like flotte bilder! Ha en fin søndag, klem fra Marianne

    SvarSlett
  32. Ingen problem,Margrethe.Hagen din er en drøm,skulle ønske vår var like flott.Klem

    SvarSlett
  33. Masse flotte bilder av vakre blomster! Tusen takk for at du skriver litt om hver av dem! Kjekt!

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett