fredag 4. september 2009

Fra de syv hav, et gammelt servise


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette serviset har jeg arvet av min fars tante. Jeg husker henne som en ganske ordinær gammel dame som gamle damer flest, med permanentet hår, krimplinkjole og beige frakk.
Hun hadde uendelig mye rart i den lille leiligheten sin. Det var som et eventyr å gå rundt å kikke på alle raritetene hun hadde. Det var ikke lov å røre, og det ville jeg vel aldri våget heller. Her var det plysj, prismer, speil, skjermbrett, statuer, bilder, tepper og figurer i hopetall!

 

DSCI6784

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Først i voksen alder har jeg skjønt grunnen til at hun hadde så mye spennende! Gamle tante Petra var nemmelig ikke som frøkener flest på den tiden. Hun var bereist, og hadde jobbet på sjøen.

 

 

DSCI6780

DSCI6770

 

 

 

 

 

 

 

Når var hun ikke noen sjauer på lasteskip eller fiskebåt, nei hun hadde vært overalt i hele verden på cruiseskip. Der jobbet hun som fotpleier og fikk se og oppleve ting de fleste bare kunne drømme om.

 

 

DSCI6785

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg er så heldig å ha fått noen av tingene etter henne. Blandt annet dette serviset som jeg er svært glad i. Tallerkenene er i perfekt stand uten sprekker i glasuren og brukes ofte.

 

DSCI6769

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

26 kommentarer:

  1. Så flott! Slike minner etter slektninger har en verdi som ikke kan måles i penger.

    SvarSlett
  2. Så nydelig servise! Likte de blå og hvite fargene. Og mønstert. Koselig å tenke tilbake på damen du har arvet dette av også.

    SvarSlett
  3. Så koselig lesning, ser for emg Petra på de syv hav jeg nå:-) God helg tild eg også!!! Klem i natten, Marianne

    SvarSlett
  4. Heisan...så koselige minner!

    Nydelige fat, så flott at du har overtatt dem.
    Godt å vite at det er noen i slekten som bringer arven videre:)

    Ønsker deg og resten av familien en fin helg, stor klem

    SvarSlett
  5. Fin servis, vackert blommönster, blått och vitt är alltid rätt.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  6. Du har vært heldig må jeg si, som har arvet dette fine serviset. Hmmm, har jeg noen gammel tante da?
    Det er iallefall koselig med slike gamle skatter. Finner stadig fine ting på bruktbutikken.

    Ønsker deg en strålende helg.

    Klem Ann<3

    ps*konkurranse inne hos meg.

    SvarSlett
  7. så nydelig servise ! Så kjekt å arve slike ting fra en kjær slektning :-)

    Ønsker deg en deilig helg !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  8. Tusen takk for hjelpen :)
    Jeg er og blir en kløne på data hehe..
    Jeg har gjort som du sa, men det skjer ingenting når jeg trykker på kladd..
    Ingen kladder tilgjengelig står det....
    Er det noe annet jeg må trykke på eller ???
    jeg må ha det inn med teskjeer, minst 10 ganger hehe...

    Klem,Kari

    SvarSlett
  9. Koselig historie og nydelig servise!
    En god helg til deg :o)

    SvarSlett
  10. Underbara och romantiska tallrikar du har ärvt!
    Trevligt att du berättar lite bakgrund också.
    Jag har också en del arvegods, men allt har inte ngn historia.
    Trevlig Helg på dig!
    hälsn
    AnnA

    SvarSlett
  11. Meg igjen ;)
    Jeg skjønner ikke helt jeg haha..
    Jeg får opp alle innleggene, men skjønner ikke hva jeg må gjøre videre ;)

    Kari

    SvarSlett
  12. For et nydelig servis og for en nydelig histoie, slike historier og gamle saker er som skatter:) Ønsker deg ei nydelig helg:)

    SvarSlett
  13. glemte helt å si at serviset var aldeles nydelig:)

    SvarSlett
  14. jeg tror jeg må ta det imorgen når jeg er mere våken hehe..
    Skriver mail da hvis det er greit, så svarer du bare når det passer ;)

    Nattaklem

    SvarSlett
  15. Blått hvitt porselen er vakkert ! Hyggelig historie bak det også- og det hjør det ekstra verdifullt :)

    klem

    SvarSlett
  16. Hvilken opplevelser din gammeltante må ha hatt, som barn glemmer man fort att också gamle damer en gang var unge og levde et spennende liv. Et vakkert servise, men det blir jo ti ganger mere verdt når man kjenner historien bak. Nydelig :) Ha en fin helg.

    SvarSlett
  17. Tanten din hadde sikkert opplevd mye på de syv hav før hun gikk "under cover" i bers frakk;) Nydelige tallerkener du har arvet;)
    Mange fine innlegg hos deg siden sist;) Håper du koser deg i helgen;)

    SvarSlett
  18. Nydeligt servise, og fin historie om tante Petra.Ho har sikkert hatt det fint på de syv hav.
    Ei fin helg ønskes deg også.
    Mira.

    SvarSlett
  19. Nydelig servise! Og morsomt å høre om tanten din, hun var nok litt av en dame.

    Ønsker deg en fin helg!
    Klem Tino

    SvarSlett
  20. Så nydelige fat du har avet...og så kjekt med gode minner.. Ønsker deg en fin helg =)
    Klem O=)

    SvarSlett
  21. Så fint du skriver rundt fatene, de har jo sin egen historie!! Og det gjør dem jo enda mer nydelig! Så koselig å høre om din gamle tante Petra også!
    Ønsker deg en fantastisk helg!
    Goklem til deg fra Lunalu

    SvarSlett
  22. Å,drømte meg helt bort i historien jeg....tenk alt hun kunne fortalt...Serviset er nydelig,så herlig at du fikk det!! Ha en fin lørdag,klem

    SvarSlett
  23. Hei,Margethe.For en herlig historie du forteller,ser henne for meg..Serviset er nydelig.Ønsker deg en god helg.Klem

    SvarSlett
  24. Hei Margrethe,

    for en fin historie, og vakre tallerkner! Det er virkelig gøy å eie noe man vet historien bak...
    Takk for alle hyggelige kommentarer fra deg, like koselig hver gang :)

    Kos deg i helga :)

    Fru K

    SvarSlett
  25. Så flotte, og så moro å vite!!
    Du har en veldig koselig blogg, flotte bilder!!
    Hit kommer jeg tilbake!

    Klem

    SvarSlett
  26. Så koselig med sånn minner! Høres ut som sprek dame :) Det var vakre tallerkener, så heldig du er som har fått de!

    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett