søndag 27. september 2009

A for Amerikakoffert, ABC i ord og bilder


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg blir med på andre runde av Petunias ABC i ord og bilder, og mitt bidrag i alfabetets første bokstav er min gamle Amerikakoffert.

BILD9364 

 

 

Jeg har skrevet om den før, og om min morfar som dro ut i verden som unggutt for å besøke sin mye eldre storebror som hadde utvandret til Amerika.

BILD9370

Da min mor skulle gå et år på collage i USA hadde hun den samme Amerikakofferten pakket med seg på sin tur.

47 kommentarer:

  1. Så fine disse gamle koffertene ! Har etterhvert blitt veldig ettertraktet også :-)

    Ønsker deg en deilig søndag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  2. Du hadde en koselig blogg med mange flotte bilder, kommer tilbake hit!

    SvarSlett
  3. En god, gammel Amerikakoffert er ikke så ofte å se. Flott A-tema.

    SvarSlett
  4. Helt herlig valg av A tema for dette tror jeg mange av oss kjenner igjen fra barndommen da Amerika var så mye lengre borte enn det er i dag!
    Jeg hukser at jeg ble fortalt om mine besteforeldres søsken som emigrerte og som det livlig fortalt om hvor rik og berømte de var blitt "over there".
    Stilige kofferter da!!! Kofferter med mye historie.
    Kjempefint at du ble med på ABC'n.

    SvarSlett
  5. da må jo du nesten dra til amerika med den samme kofferten, nå er det jo flere generasjoner;)
    fin koffert forresten.
    ha en flott dag

    SvarSlett
  6. Kjempeflott. Slike koffertar er så fine. ha ein hyggelig søndag.

    SvarSlett
  7. Flott Amerikakoffert og jeg er enig i at du bør dra over "dammen" med kofferten.

    Ellers må den være fin til å ha "skatter" i, en flott skattekoffert!

    Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
  8. For et koselig minne! Ha en god søndag. :)

    SvarSlett
  9. For et flott A-tema! Og kjempe fin koffert - likte også godt det forrige temaet om denne kofferten!!! Et slik koffert med historie blir jo en skatt i seg selv - med plass til andre skatter og minner! Herlig!!! Heldig du som har en sånn!
    Ønsker deg en deilig søndag, kjære Margrethe!
    KLem fra Lunalu

    SvarSlett
  10. Det var et fint tema! Den kofferten er bare så stilig og sjarmerende...og ikke minst minnerik:)
    Du er virkelig heldig som har en sånn i hus..

    Ønsker deg en fin søndag og en flott ny uke, stor klem

    SvarSlett
  11. Et herlig valg på bokstaven A...skjønn koffert og så amnge minner det er rundt en slik koffert... Nyt søndagen.... Klem Kerstin

    SvarSlett
  12. hei margrethe -
    så morsomt at du er med på ABC...
    Amerikakofferten din var et flott tema..den er så fin og har en spennende historie..
    ønsker deg en flot søndag videre.

    moaklem

    SvarSlett
  13. Heisann. For en kreativ og morsom måte å blogge på:)
    Amerika-kofferten din er virkelig fin!

    Ha en fortsatt fin søndag:)
    Klem Linda

    SvarSlett
  14. Så morsom historie bakom kofferten din.
    Den var forøvrig kjempefin.

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
  15. Kjempefin Amerikakoffert!!
    De er så fine å sette over alt i huset:)
    Klem:)

    SvarSlett
  16. Hei Margrethe!
    Kjempe-flott Amerika- koffert:-)
    - sååå mye fint du fikk i gave, masse nydelig ( spes. det lille skrinet)!
    Ha en fin kveld, klem Hege.

    SvarSlett
  17. Takk for tips om lim:) Og for en nydelig koffert!! Så heldig du er som eier en koffert med så mye flott historie!!

    SvarSlett
  18. Så koselig å ha en slik ekte amerikakoffert!
    Ha en fin kveld videre, klem :)

    SvarSlett
  19. Hei!
    Tusen takk for oppmuntrende ord hos meg, setter så stor pris på det:)Så flotte disse gamle koffertene er,fine å sette over alt i huset og kos med så masse minner knyttet til dem:) Må bare si at du har et helt utrolig flott hus:)...og en koselig blogg med mange flotte bilder, kommer snart tilbake hit!

    Ønsker deg en fin søndag og en flott ny uke, klem:)

    SvarSlett
  20. Hvor misunnelig jeg blir på kofferten din, har lyst på en slik en jeg også, men får bare drømme om det antar jeg. Ble sittende og lese meg nedover bloggen din og har storkosa meg. Er veldig glad i engler hele året jeg også, så det står noen framme for å si det slik.

    SvarSlett
  21. Flott koffert!
    Jeg vet jo ikke om du leter etter noe spesielt. Jeg finner jo masse sølvtøy alle veier. Mest 40 og 60 grams da. Og i alle slags mønstre. Om det er det du er ute etter, så må du ikke være så nøye på møpnstrene. Bare kjøp det du syns er fint og så blander du og bruker det om hverandre. Det er bare sjarmerende. Er du ute etter 380g sølv og et spesielt mønster så må du nok gå på brukt og antikvitetsmessene. Der er det altid utstillere som bare selger sølvtøy. Og de har boret fullt av alle slags mønstre. Av de handler jeg mitt sølvtøy. Ingen kan jo se at det er brukt og prisen er jo lavere enn på nytt. Skal du en gang selge det, så får du akkurat det samme for det som du ga;)
    Nå vet jo ikke jeg hvordan det er med messer på Sørlandet. Men er det ikke ei i noe som heter Figgjohallen som kanskje ikke er så veldig langt å kjøre for deg. Men om du udersøker (gogler på antick messer) så får du sikkert opp en side med oversikt. Vet det finnes, og der finner du sikkert en som er i nærheten.
    Om det er noe spes. jeg skal se etter for deg så må du bare gi beskjed. Det er umulig for meg å kjøpe allt jeg kommer over. Men vet jeg at det er noen som ønsker det så er det klart jeg kjøper det. Bare gi beskjed.

    Ønsker deg en superduper kommende uke
    Klem:)

    SvarSlett
  22. Den vackra kofferten för med sig en underbar historia .) hoppas helgen varit bra och ha det så bra i veckan som kommer, kram

    SvarSlett
  23. Nej da, det er Coral Dawn, men med et pokketkamera, hva får man gjort ;) Hun er mye mer oransje eller champangefarget til vanlig, dette er kun en liten knopp. Jeg har New Dawn også, i pergolan, og hvis man holder de to bredvid hverandre ser man skillnaden. Men jeg kan godt forestille meg at i din lyse og luftige store hage får den utvikle seg til fullo, hos meg lever den et liv i skyggen...

    SvarSlett
  24. Det er bare å komme ;))
    jeg elsker disse koffertene ,og tenk for historier de ha med seg....
    god uke til deg

    SvarSlett
  25. Mannen min er faktisk amerikansk statsborger (han har aldri bodd der)- så da kan jeg vel kalle alle koffertene i hsuet for amerikakofferter;) Skulle gjerne hatt en slik sjarmerende koffert..bestemoren min ble født i amerika--så kanskje det finnes en ekte amerikakoffert et eller annet sted hos noen i slekta;)
    Ønsker deg en fin start på uka!

    SvarSlett
  26. Er veldig glad i disse gamle koffertene, og så heldig du er som har en som også forteller en historie fra din familie!!!
    Tusen takk for hilsen og tips og link om epletreet..det skal jeg sjekke:)
    Godnatt og ha en fin ukestart!
    Klem Anita

    SvarSlett
  27. Artig å lese dette innlegget. Her i Vest-Agder er vel de fleste av oss innfødte i besittelse av minst en amerikakoffert, men det er jo en viktig del av vår bakgrunn. Ikke i noen andre fylker var utvandringen større enn her helt i sør og det bærer vi preg av.

    Selv har jeg fire-fem slike kofferter liggende på loftet og jeg er veldig glad i disse. :) I tillegg har jeg også noen Sør-Afrikakofferter; her i sør hadde vi også en ikke helt ubetydelig utvandring til dette området tidlig i forrige århundre. Det er viktig at vi som etterkommere tar vare på denne kulturskatten. :)

    SvarSlett
  28. Familien min hadde og slike kofferter, flere av mine tanter bode i New york
    og var mange turer hjemme i moderlandet før de kom hjem for godt.
    Jeg minnes alltid spenning med disse koffertene og der var alltid en ting oppi til oss unger.
    Desverre ble koffertene kastet etter disse gamle fastrene men skulle gjerne eid en idag.

    SvarSlett
  29. En utrolig vakker koffert med fin historie og dete r jo egentlig historiene som er det kjekkeste omkring disse koffertene:) Dete r bare så dekorativt innslag i interiøret med slike gamle kofferter synes jeg:) ønsker deg ein nydelig dag vennen:) God klem fra Monica

    SvarSlett
  30. Det er ekstra herlig når flotte ting har en fin historie:-)
    Ha en herlig dag. Klem Ingrid

    SvarSlett
  31. Kjempefin koffert, og ekstra kjekk sidan det er arv:) Koseleg med alfabetinnlegg!
    Kjekt at du ville delta i konkurransen min:)
    Ha ei herleg veke, Margrethe!

    SvarSlett
  32. Kofferten er bare knallfin!

    Å så mye fint du har fått fra usa! Hærligheten:)
    Gøy med flotte gaver fra utlandet.

    Finfin dag til deg!
    Klem fra Chatrine:)

    SvarSlett
  33. Takk for innspill ang. ovn, Margrethe! Er på jakt etter noe enkelt jeg også; grill, varmluft og over/undervarme er nok for meg ;o), det er de funksjonene jeg bruker.

    Så mye fint du har fått fra det store utland! Teen hørtes god ut - er en te-elsker selv:o)

    Klem fra Mette

    SvarSlett
  34. herlig innlegg margrethe!

    ønsker deg en fin ny uke,
    klemmer

    SvarSlett
  35. Så herlig koffert!
    Ta vare på den!
    Jeg digger disse gamle koffertene, de kan godt få stå framme til stas!
    Og ekstra stas når den er arvet, og har med seg en fin historie!

    Ønsker deg en fin uke!
    Klem til deg.

    SvarSlett
  36. Så tøff den gamle kofferten var! Og så bereist da :)

    SvarSlett
  37. Kjempe tøff!! Og gøy med alfabet innlegg!!:)

    Klem

    SvarSlett
  38. ja, det er litt dyrt med GG, men kjempesmart å kjøpe inn litt og litt. Og så er det jo et ypperlig julegave- og bursdagsønske. :)

    SvarSlett
  39. Hei,Margrethe.Jeg husker denne kofferten og historien.Det er så hyggelig at du har fått den og virkelig setter pris på den.Ønsker deg en fin uke.

    SvarSlett
  40. Flott koffert og artig tema!: ) Gleder meg til å se resultatet av møblene du skrev om, men du holder kanskje fortsatt på med malingen? Klemmer til deg: )

    SvarSlett
  41. Förstår att du tycker mycket om din koffert och tar hand om den på bästa sätt. Ha det gott!

    SvarSlett
  42. Så artig A-innlegg, jeg har også sånn koffert etter min morfar ,-)

    SvarSlett
  43. Herlig å ha et sånn et flott minne. Er opprinnelig fra sørlandet selv og i familien min var det mange som tok turen til Amerika.

    SvarSlett
  44. Knall tøff amerika koffert!! Så tøft med lappene på!

    SvarSlett
  45. Neimen så koselig å ha arvet denne gamle kofferten da!! Nå du vet litt om historien så er det jo så artig å ha slikt i eie!!

    Ha en fortsatt fin tirsdag:o)

    SvarSlett
  46. Kjempefin koffert...den kan du ha interiørblader, pledd, eller luer og votter i.
    Gleder meg til å se hva du finner på.
    Klem...Ellen

    SvarSlett