tirsdag 4. august 2009

Stua før og etter

Stua var det første rommet vi tok fatt på da vi overtok huset. Det var et av de mest fargesprakende rommene i hele huset og hadde røde takbjelker, lasert tak, turkise brystningslister og vinduskarmer, lysegrønne lister rundt dørene, to okergule laserte vegger (med dører i samme farge og lasering + aldringsmaling) og to vegger med brystning i “fake” mahogni (det vil si malt som om det skulle være mahogny) og til slutt blomstrete tapet over brystningen, som var utgangspunktet for alle fargene.

Jeg vet at dette var malt med stor omhu, glede og kjærlighet til huset og tradisjonen, og følte meg nesten litt slem som malte over på en ettermiddag… For dette hadde det tatt tid å lage til. “Mahognyen” var det ikke mindre enn 7 strøk maling som skulle til for å få fram. Men man skal bo og trives, og for meg var det helt uaktuelt å bo med så mye farge.

Vi malte i fargen “sjel” og malingen vi brukte var Sense 10 på tapeten og Sense 20 på treverket.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå: Fra midtgangen mot stuen

 

28_1859711882

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Førbilde: Fra midtgangen mot stuen

 

28_25094657    28_-353639132

 

Jeg har forsøkt å ta samme utsnitt som på meglerbildene, men har ikke så bra kamera med like god vidvinkel. Men jeg håper det gir et visst bilde av forskjellene.

 

DSCI6536

DSCI6533

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCI6538

Stugulvet er rustikt og slitt, og bærer preg av tidens tann og mennesker som har bodd og levd her. Vi har malt store deler av de andre gulvene, som er av nyere furu, men dette skal beholdes som det er. Jeg synes det er kjempesjarmerende og at det gir rommet personlighet.

 

 

Bilde224

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til slutt, et lite oppussingsbilde av første strøket med maling… En god venn kom og hjalp meg med jobben.

 

 

24 kommentarer:

  1. Så lunt og koselig det ble hos deg.

    SvarSlett
  2. Det var litt av ei forandring! Flott ble det!

    SvarSlett
  3. Flott stue...skal si det blir forandring når det blir lysere! Hadde heller ikke malt det gulvet der, det var virkelig sjarmerende. Kjekt å få hjelp av gode venner når en pusser opp! Klem

    SvarSlett
  4. hei margrethe -
    så gøy å se forandringen - det hjelper å få det lysere...
    og jeg som trodde det var deg som sto og malte...

    nattaklem fra meg

    SvarSlett
  5. Stor forandring;) Var det tidligere en rekonstruksjon av hvordan det opprinnelig var? Jeg synes den tapeten såg litt sjarmerende ut;) Er heller ikke så glad i sånn rødoransje..det kommer liksom mot deg;) SÅ heldig du var som fikk hjelp, god venn du har der;)
    Natti natt;)

    SvarSlett
  6. Stua di ble skikkelig fin, lys og koselig. Enig med deg at det gulvet ikke males.

    SvarSlett
  7. Det er bare så inderlig rart hva farger har å si! Stua di er blitt kjempefin :-) Du/dere har satt eget preg på det hele - rommet bærer preg av kos og varme :-)
    Nattinatt.

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  8. for en endring, helt fantastisk:) Nydleig varm og vakker stue har det jo blitt:) Men hele huset ser jo bare helt fantastisk ut synes jeg, gjennomført og vakkert:) klem fra MOnica

    SvarSlett
  9. oj!!..det ble kjmepefint!
    Så nydelige møbler du har i stuen. Jeg er på "jakt" etter inspirasjon og nye møbler, hvor har du kjøpt sofa og ørelappstolen? Venter spent på svar.
    Hilsen Farmendamen i Indre Østfold

    SvarSlett
  10. ...jeg la deg til å blogglista mi, håper det er ok.

    SvarSlett
  11. Utrooolig lekkert!! Fantastiske farger.

    SvarSlett
  12. Hei,Margrethe.For en forandring.Stuen ble nydelig. Er enig i at gulvet bør være som det er.

    SvarSlett
  13. Så nydelig stua ble! Litt av en forandring! Herlige møbler, harmonisk og vakre farger!
    Veldig sjarmerende gulv!
    Ha en fin dag!
    Klem Anita

    SvarSlett
  14. Hjelpe meg for en jobb dere har hatt, men så ble det et fantastisk flott resultat da !!!

    Ja man skal trives med huset og farvene også. Vårt hus hadde ulike gulfarver i alle rom, og et turkis bad :-)Grøss og gru !

    Ønsker deg en deilig dag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  15. Kjempevakkert!! Og gulvet er jo en skjønnhet med all sin slitenhet, fint at du skal bevare det som det er.
    Veggene ble jo nydelige, dere/du har tydligvis god smak :)

    SvarSlett
  16. Bra att du har dokumenterat hur det såg ut före renovering. Vilken skillnad det blev, en mycket vilsam och fin miljö. Golvet får representera det ursprungliga.

    SvarSlett
  17. Oj, så stor forskjell det var på før og etter! Skjønner godt at du syntes det ble for mye farger. Nå ble det "rolig", lyst, lunt og koselig! Er så enig i at dere beholder gulvet som det er, det var kjempe fint!
    Ønsker deg en riktig fin kveld!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  18. For en flott forandring! Skjønner godt at du ville gjøre om, man har jo hver sin smak :) Lunt og hjemmekoselig er det hos deg hvertfall.

    SvarSlett
  19. Så fint som du har det. Likte godt møblene dine;-))

    SvarSlett
  20. Heia
    Bloggen din er ny for meg , men guuuri så flott! Og for en plass dere har fått dere , grattis:))
    Skal bli moro å følge deg , lykke til videre .

    SvarSlett
  21. Så lekkert det ble.
    Nei så mange farger er vanskelig å forholde seg til i dag. Søt tapet var det, men farge i taket gjør at en føler at en får hele taket i hodet.

    Jeg malte en kommode med sens 10 i forrige uke. Og når vi skulle bære den inn 24 timer etter så skrapet neglene mine malingen bort. Tåler den malingen virkelig ikke mer. Kanskje det ikke er brukbart på møbler. Irriterende da det ikke finnes så matt maling i hverken vann eller oljebasert lenger. Jeg var nok en smule frustrert i malesjappa når jeg oppdaget det.

    Ønsker deg en herlig torsdag. nå er det snart natta
    Klem:)

    SvarSlett
  22. Ok! takker for å få vite dine erfaringer. Jeg har overdrevet maling med oljemaling slik at jeg får hueverk i tre dager om jeg maler med det. Så det er litt sånn med meg også. Nå skal jeg male et strøk til, så blir det sikkert bra.

    :)

    SvarSlett
  23. Fantastisk fint!!! Lekker stue altså :) Likte det gamle naturlige treverket mot det hvite. God natt!

    SvarSlett
  24. WOOW så lekkert!!!! en drøm dette må være, utrolig flotte farger på vegg og interiør!!

    SvarSlett