mandag 3. august 2009

Sommerfuglbusk og blått i blått…


 

 

 

 

 

 

 

Sommerfuglbusken er en av mine favoritter. Den blomstrer fra slutten av juli og langt utover høsten.

DSCI6511

DSCI6519

DSCI6517

 

 

 

 

 

 

 

Min er i mørk lillablå, men de kommer i flere farger. Akkurat samme busk hadde jeg i min gamle hage, og jeg var glad da jeg fant likedan på plantemarkedet i vår! Den ble med hjem og har skutt i været selvom den ikke er kraftig og tett enda. Jeg klipper den nesten ned til bakken hver vår, og busken blomstrer rikere for hver sesong. For de som bor i klima der denne overvintrer, er dette en busk jeg virkelig anbefaler :) Humler og sommerfugler elsker den også, og nå venter jeg bare på at det skal bli såpass vær at de tar seg turen til hagen min! Det er så koselig når grasiøse sommerfugler, lodne humler og flittige bier finner nektar i de vakre blomstene.

DSCI6506 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noen andre blå blomster som er kommet i det siste er noen mørke flotte riddersporer jeg fikk av en god venn for flere år siden. En liten “stilk” ble med på flyttelasset og den står nå så vakkert i rosebedet, selvom regnet har herjet litt med den.

DSCI6521

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne vakre, blå geraniumen kommer med blomstring nummer to i år. Jeg klippet den ned etter blomstring tidlig i sommer, og angret litt da den var pjusk en periode, men nå har den kvittert med nye blomster, så den oppskriften skal følges til neste år også! Den var jeg i hagen til en av de “hagegale” og fikk med meg hjem tidlig i sommer. 

DSCI6520

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til slutt: tusen takk for alle koselige hilsener og kommentarer! Synes det er kjempehyggelig å få besøk her inne og at så mange legger igjen et lite spor :)

 

21 kommentarer:

  1. Så flotte bilder, Margrethe.. Du har det like fint ute som inne! Lekkert, lekkert, lekkert.. Nyt kvelden kjære du, og ja, vi må og skal få fint vær på sørlandet resten av uken; ) Klem til deg

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder;) Jeg kunne tenkt meg alle tre i hagen her..sommerfuglbusken kunne jeg hatt på grunn av navnet alene;) Ridderspore er jo også galant..og den har foreldrene mine i sin hage, så det kan vel ordnes;)
    DU er nå veldig flink til å legge igjen hyggelige kommentarer selv, ogs åhar du skikkelgi peiling på hage- og roser;)

    SvarSlett
  3. ...så masse blått & flott for øyet!
    nydelige bilder....og den hagen din er bare noe av det fineste jeg ser....

    moaklem

    SvarSlett
  4. Åh jeg ser frem til å få en sånn knall blå ridderspore i hagen min!

    SvarSlett
  5. Nu vet jag vad fjäril heter på norska, sommerfuglbusken har en så vacker mörk färg. Och riddarsporrar vet du redan att jag älskar.
    Jag vill också tacka dig för dina kommentarer, alltid lika glädjande!

    SvarSlett
  6. Nydelig. :) Min sommerfuglbusk klarte seg ikke i vinter. Må få tak i en ny, for den er flott. Ellers håper jeg også at været blir bra på sørlandet siden jeg skal en tur til Kristiansand til helga. ;)

    SvarSlett
  7. du må ha KNALLGRØNNE fingre, nydelig hage du har!:)

    nattaklemmer

    SvarSlett
  8. Halloen..så vakre blå blomster!
    Men den sommerfuglbusken var prikken over i'en...så fin:) Klem

    SvarSlett
  9. Sender masse sol ned til deg. Håper dere får mange flere soldager før høsten kommer! Men du, du trenger jo ikke nytt kamera vel. Dette var jo helt nydelige bilder ;)
    Klem

    SvarSlett
  10. Så flotte planter med nydelige farger. Likte så godt sommerfuglbusken. Har aldri sett en slik plante før.

    Ha ei fortsatt fin uke.
    Klæm

    SvarSlett
  11. Flotte bilder.
    Sommerfuglbuskene er fine planter å ha nå utover. de er så flotte når de står der med blomsterspyda sine.

    SvarSlett
  12. Åååå, så flotte bilder, Margrethe!! Nydelig sommerfuglbusk. Skal følge ditt råd og prøve den her hos meg :-). Du har bare en veldig deilig hage!
    Her hos meg går det i maling av kjøkken for tiden, så nå må hagen passe seg selv litt. Må få gjort litt av denslags nå når dagene er lyse :-)
    Ønsker deg en strålende uke, min venn:-)

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  13. Nydelig sommerfuglbusk i en flott farge. Som alltid flotte blomsterbilder i din blogg.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  14. Hei :) tusen takk for besøket inne hos meg. Her hos deg har jeg ikke vært før. Spennende lesing om husprosjekt og hage. :) Ha en flott uke.

    SvarSlett
  15. heia...
    takk fo kosleige hilsener...
    har lagt inn et bilde øverst i innlegget fra lavendelen min,-
    nyyyydeige bilder hos deg!!!
    har problemer med å få lagt inn kommentarer hos andre,- får det visst til idag....
    klemmer******

    SvarSlett
  16. Hei!!
    Takk skal du ha, kjempe koselig kommentar! Ja, det er kjempe trist å miste et familie medlem.Blir trist av å se bilde av henne..
    takk for tanken.
    Klem
    ha en fin dag!

    SvarSlett
  17. SÅ mycket vackert i olika blå kulörer, den överta har jag aldig sett ...verkligen ljuvlig..så har man bara några dagar kvar på ledigheten...kommer bli svårt att komma igång igen efter 7 veckors ledighet, klemmer och ha en fin dag

    SvarSlett
  18. Blått er flott!
    Sommerfuglbusken er en favoritt hos meg også, og ida har den hatt masse besøk av humler og sommerfugler - herlig:)

    SvarSlett
  19. Så godt at det blei fint vær i dag.akkorat som eg lovte,puuh.Har klippet plenen(3timer.)vasket sengetøy, og kost meg idag.

    Fine blå blomster hos deg.Flotte bilder som alltid.
    Påss på å kose deg ute mens det er fint vær.Klem.

    SvarSlett
  20. Nydelig! Jeg har også plantet Sommerfuglbusk i år. Tror det er samme farge som din. Black Knight heter den, nå er den i ferd med å sprette ut:)

    SvarSlett
  21. Mannen og jeg kjøpte sommerfuglbusk i år, og nå går jeg og venter spent på at den skal springe ut, og ikke minst på alle sommerfuglene jeg forventer at skal dukke opp.. (hehe, tviler på at det blir mer enn de vanlige hvite, men man kan jo håpe?)

    SvarSlett