onsdag 5. august 2009

Markens grøde og sommerfugler på besøk


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De siste par dagene har det vært deilig vær, og siden jeg har skrytt sånn av sommerfuglbuskens evne til å lokke til seg vakre skapninger når været tillater det, så må jeg legge ved noen bilder tatt i løpet av noen få minutter i solen. Jeg kan ingenting om sommerfuglnavn, men det var opptil tre forskjellige sorter ute den lille stunden jeg sto der med kamera, selvom jeg bare fikk foreviget to av dem :)

DSCI6552 DSCI6551

 

 

 

 

 

 

 

 

Så over til markens grøde

DSCI6555 DSCI6558 

 

 

 

 

 

 

Det sto to solbærbusker her da vi overtok. og selvom ingen her hos meg er særlig glad i solbær, så elsker hønene dem :) Bringebær derimot, de deler jeg helst ikke med de fjærkledde, men i dag hadde jeg besøk av min vakre lille niese, og hun var ute på plukketur for å mate hønene. De fikk selvsagt så mye bringebær de ville :)

 

DSCI6567DSCI6573

 

 

 

 

 

 

 

DSCI6561

DSCI6560

 

 

 

 

 

 

 

 

Hønene fikk seg et herremåltid, og flokket seg rundt den lille bærplukkeren og tigget om mer av godsakene.

DSCI6557DSCI6568

 

I hagen er det mange gamle epletrær. De er fulle av kart, og jeg gleder meg til de kan høstes. Vi har et pæretre med gråpærer, men de ser sørgelige ut, og det gjorde de i fjor også. Regner med det er sykt.

Jeg ble overrasket over at det faktisk sto et plommetre i hagen, da det ikke fantes en eneste plomme på det i fjord høst da vi kikket på huset. Så helt til for bare få uker siden trodde jeg det var et epletre. Det var en hyggelig overraskelse! Men det ser også litt pjusk ut, og frukttrær har jeg ikke greie på. Om noen har gode tips ang. gamle, skrale frukttrær, så tas de imot med takk! Jeg vil svært gjerne beholde disse trærne men ser at det er flere som ikke ser friske ut.

 

25 kommentarer:

  1. Den sommerfugl planten hvar flott,og ser ut til at den lever opp til navnet sitt.Siden sommerfuglene slo seg ned.Gamle frukt trær bør beskjeres en god del.Det vil kansje se litt brutelt ut når de blir ribbet ned,men avkasningen vil bli så utrolig mye bedere neste sesong.

    SvarSlett
  2. utrolig herlig med sommerfugler;) Her daler det tusenben ned fra trærne,grøss.. Frukttrær vet jeg lite om, har et epletre- men det er ingenting på det i år- tror kanskej det bærer frukt annet hvert år- og de detter av før de er modne, så noe må feile det stakkars treet. Tror jeg skal kutte av noen grener. Koselig med besøk;) Alltid herlig med bilder av de flotte hønene dine;)

    SvarSlett
  3. Herlige høner... mine bryr seg ikke så mye om solbær (så jeg koker saft av mine!) men rips derimot... Jeg har generellt intrykk av at høner (og fugler generellt) liker røde bær. Ikke at mine høner får spise ripsen heller, for det blir saft av dem også...

    Angående halmen i hønsegården... vi også hadde gress på bakken i hønsegården i begynnelsen, men det varte ikke lenge før gresset ble borte (spist og gravd opp) slik at bare leiren sto igjen.... Og den dekker vi nå med halm istedet, som vi med gjevne mellomrom bytter ut (den "gamle" halmen går i komposten). Du vil sikker finne ut av det etterhvert, akkurat som hønene dine vil helt sikker finne ut at tiden er ikke for å verpe noen egg... erfaringen min tilsier at det tidspunktet variere noget fra rase til rase, men før eller siden begynner de å legge egg, "allemann". Lykke til!

    SvarSlett
  4. Så fotte sommerfugler!
    Jeg tror det er Admiralen den mest fargerike av dem og så er det nok en tistelsommerfugl den andre.
    Du er heldig som har en hage med så mye forskjellig frukt og bær. Solbær er godt både til gele og som saft synes jeg. Hvis du blander den med rips så blir ikke smaken så sterk.

    Å beskjære frukttrær er litt av en kunst. Jeg prøver meg frem på mine og jeg har tro på at det er bedre å beskjære og kanskje gjøre det litt galt enn aldri noen beskjæring i det hele tatt.

    SvarSlett
  5. Hei!
    Så flotte bilder du viser frem... Ønsker meg frukttrær jeg også..Om 25 dager får vi hage..så det blir spennende!Ønsker deg en fin dag!
    Klem fra Lotta:)

    SvarSlett
  6. Så heldig du er som har så mye godsaker i hagen :) Herlig å kunne gå å plukke å mumse, hehe. De eplene ser ut til å bli skikkelig gode!

    Ha en fortsatt fin torsdag!

    SvarSlett
  7. Å så vakre sommerfugler!

    Heldig du som har så stor frukthage. Så flott...og nyttig med gamle epletrær.
    Lykkelige høner hos deg som får bringebær!

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  8. Hei og takk for koselig hilsen inne hos meg! Så ytrolig flotte bilder. Ser ut til at du har vært mer heldig med sommerværet ja :-) Ønsker meg høns jeg og med tiden. Ha en fin dag videre!

    Klem

    SvarSlett
  9. Sommerfugler er nydelige små skapninger og jeg skulle ønske jeg så mer av de rundt her. Kanskje jeg må skaffe meg en sommrfuglbusk. Den så også utrolig fin ut. Koselig med høner på tunet.

    SvarSlett
  10. Vakre bilder av sommerfugler og sommerfuglbuskene.
    Kjekt med en niese som liker seg i hagen. Solbær å spise er ikke min favoritt heller, men noen bær i fryseren til vinterens solbærsaft er greit.
    Gamle epletrær i hagen er kjekt, tilveksten er ofte greit å ta først og greiner som går inn i kronen eller krysser hverandre.
    Plommer med god frukt gir også mye ettersommerglede.

    SvarSlett
  11. Så vakker sommerfuglbusk!!! En utrolig flott farge!
    Nydelige bilder!
    Koselig med frukt og bærtre i hagen! Vi har også gamle epletrær, men vet altfor lite om hvordan de skal stellest.

    SvarSlett
  12. Så koselig med frukttrær! Også så heldige høner.. :)
    Bildene i forrige innlegg var knallfine! Det ble STOR forandring! Og, mye, mye bedre :)
    Ha en fin kveld!
    Klem*

    SvarSlett
  13. Mmm bringebær og blåbær=sommer;)
    Koselige bilder!

    Klem

    SvarSlett
  14. Må visst følge nøye med mine nyervervede sommerfulglbusker heretter, skjønner jeg :-)

    Så fiine høner! Skulle gjerne hatt, men bor nok ikke landlig nok...

    SvarSlett
  15. Så vakkert med sommerfugl i sommerfuglbusken!

    Reiserapport skal bli :-). Nå gleder jeg meg til i morgen!

    SvarSlett
  16. Hei, kjære du !

    For noen blinkskudd av disse sommerfuglene ! Synes at det har vært masse sommerfugler i år !? så koselig synes jeg!
    Artig at hønene dine liker solbær, her har de spist rips og stikkelsbær og solbærene har fått være i fred :-)

    Har også prøvd å gi dem brød, men de er ikke interessert ...

    Frukttrær er jeg dårlig på. Plommetreet mitt så veldig lovende ut, men så har de "kaste" så og si all karten og det er bare et fåtall plommer igjen.

    Ønsker deg en deilig helg !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  17. Koselig blogg, herlige bilder, både av sommerfulene og hønene:))
    De skulle vert å spist bær hos meg de hønene, her bugner det i overflod av bær.

    SvarSlett
  18. Ohhh vilken underbart skön blogg Du har!! Man kan nästan andas in den lantliga luften!

    Agneta från Österlen i skåne

    SvarSlett
  19. Iler en rask tur innom deg for å ønske deg en supergod helg - kos deg masse!!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  20. Så flott det ble i stua hos dere, virkelig en stor jobb dere har hatt. Det ble virkelig nydelig, og litt av en forskjell fra slik det var før. Fine tømmervegger også. Vi har noen her også. :)

    Nydelig sommerfugl på bildene dine.

    SvarSlett
  21. Fina bilder! Hoppas du har bättre väder nu, här är jättevarmt och skönt.
    Trevligt veckoslut!

    SvarSlett
  22. Nydelige sommerfuglbilder!! Som sagt må jeg ha meg en slik busk :-)
    Så spennende det er nå når busker og trær bærer frukt! Har dessverre ikke så mye peiling på fruktdyrking, selv om jeg har både pære og epletrær på hytta. Men de forsyner hjorten seg av så de trenger vi ikke tenke på....:-)

    Ha en riktig god natt!

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  23. hei margrethe -
    ååå, jeg elsker sommerfugler....
    og de bildene du har tatt var helt nydelige!
    ønsker deg en god søndag -

    moaklem

    SvarSlett
  24. Åh for en herlig blogg, og så masse inspirerende bilder av både hus og hage! Jeg legger deg til i lista mi, vil gjerne følge md videre.

    Håper du får inn gode tips til hvordan du kan få bedret frukttrærne dine, det eneste jg vet er at man bør skjære bort gamle greiner...men det visste du vel kanskje i fra før av! Ha en fin søndag! Siren :)

    SvarSlett