søndag 16. august 2009

Hva skal punkerne hete? Navnekonkurranse!



 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

Her kommer enda et hønseinnlegg fra meg… Vi har fått to nykommere i hønsegården, og de må selvsagt presenteres. Nå er det inntaksstopp en periode, så det blir nok en stund til neste hønseinnlegg, det skal ikke bli en vane med fjærfe hver eneste dag :)

Min kjære mann har jobbet med hønsehus og hønsegård i hele sommer. Han har ikke selv noen interesse for høns, da hønene er min mangeårige drøm som har gått i oppfyllelse. Jeg synes han har vært kjempesnill som har laget det i stand for min skyld.

Men en kveld for litt tid tilbake så vi på ulike hønseraser på nett, og der dukket denne rasen opp. “Den kan jeg tenke meg” sier han. Jeg tror han bare tuller og må ha flere forsikringer om at han faktisk har lyst på en slik høne. Og det var ikke tull :) Jeg har lagt meg litt i selen for å finne et par eksemplarer til ham. Kan skjønne han skal få en sort han også liker :) 
Toppet hollender er navnet på rasen, og det er ikke av de vansligste sortene, men en prydrase, eller pyntehøne, som oppdretteren kalte dem. Vi kjørte i 4 timer for å hente dem, så hele dagen gikk med, men det er koselige høner som gjerne sitter på armen og er sosiale.

 

GetAttachment_3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg skulle nok helst hatt bare en ny høne denne gangen, da det begynner å bli fullt nok i hønsehuset vårt nå. Men etter å ha studert hvordan hønene lever og oppfører seg, og spesielt hvordan nykommere blir tatt imot, så vil jeg nok alltid sørge for å få to eller flere som kjenner hverandre inn i flokken når den skal økes. Hønene jeg har fått, holder seg sammen med de de har vært kyllinger med og danner små flokker i flokken.

GetAttachment_4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter at jeg ble hønseeier har jeg også lært en ny lov… Hakkeloven. Den er ikke særlig barmhjertig, men den funker som system: Sjefshøna blir ikke hakket på av noen, men hakker på alle. Nr.2 hakker på alle bortsett fra sjefshøna. Nr.3 hakker på alle bortsett fra nr 2 og sjefshøna… osv osv helt ned til sistemann som da blir hakket på av alle. så det å komme ny inn i flokken er nok en utfordring. Til nå ser det ut til å gå bra, heldigvis.

Navnekonkurranse

Og hva skal så hønene hete?

Vi er ute etter noen originale navn, som gjerne har med deres utseende å gjøre. Vi har luftet noen alternativer som “Dan Børge” (ikke så feminint, da… på en høne), “Pønky” og litt andre muligheter, men det er ikke rette svungen over noen dem. Så den som kommer med det navneforslaget som både jeg og min kjære liker, vil få en overraskelse. Neste søndag kunngjør jeg hvem vinneren er :)
Håper på mange flotte og kreative hønsenavn!

Og så ble det IKEAtur på oss

Og da vi var så nær IKEA, ble det en liten sving innom der. De store innkjøpene ble det ikke, men et lite bord til loftstuen, en lysekrone til datterens rom og en hundekurv med et herlig saueskinn i til bulldogen. Kurven skal jeg enten spraye hvit eller beise brun. Jeg har ikke bestemt meg enda, men den falt i smak hos eieren, i alle fall :)

 

DSCI6668

 

 

 

 

 

 

 

 

44 kommentarer:

  1. Fikk øyeblikkelig assosiasjoner til en viss sjefspønker.
    Høne 1: Stein, og høne 2: Lillevolden! (eventuelt høne 1 Lille, og høne 2 Volden). Ikke så mye schwung, kanskje,men likheten...

    Annet forslag: Høne 1 Michael, høne 2 Janet.

    Utrolig stilige høns, forresten!

    SvarSlett
  2. Du MÅ jo kalle den ene Eli (Hagen), har jo prikk likt "hår". passer jo også siden det er Eli i hagen:) hihi

    SvarSlett
  3. Hehe likte den med Eli jeg:) Ser jo likheten da;) eller hva med fru. Hagen eller frøken hagen? og kanskje nummer to fru funky? eller kanskje (frøken/fru) volum? eller kanskje Wella? personlig likte jeg Wella, et jentenavn som idikerer at det har noe med manken å gjøre. Ja kanksje det rett å slett kunen bli Wella og Manken hihi;)

    hmm... nei jeg er ikke så fantasifull av meg at det gjør noe... men du får nok inn gode forslag skal du se:) Flotte høner uansett:)

    Ønsker deg en videre skjønn søndag:) klem monica

    SvarSlett
  4. Jeg får straks assosiasjoner til en viss komponist, så hos meg hadde de blitt hetende Wolfgang og Amadeus!!

    SvarSlett
  5. Navner er jeg ikke så flink på, men jeg likte og Eli eller fru Hagen hehe..
    Kanskje den andre kunne hete Carl da hihi :)
    FOR noen nydelige høner !!!
    Det er sååå mange vakre raser, ja jeg har og sansen for høner ;)
    Men om jeg noengang får det, er vel heller tvilsomt...
    Vakre var de begge to...

    SvarSlett
  6. Så stilige høner dere har fått dere...
    Ikke så flink med navn.. men hva med Toppy og Toppen...
    Blir spennende å se hva de blir kalt..
    Klem =)

    SvarSlett
  7. Nei, så herlgie høner!!! Skikkelige fine frøkner!
    Foreslår Boney (tenker på de hårfagre i BoneyM...) og chica (siden de så så styla ut!)

    Annet forslag: Macy (Macy Gray) og Lolita

    Eller hva med Luna...host kremt...smiler!

    Så ut som hunden var fornøyd med den nye senga, ja!!!

    Ønsker deg en herlig uke!
    KLem fra Lunalu

    SvarSlett
  8. Mitt forslag er Tina Turner og Bonnie Tyler. :) De hadde jo begge flotte sveiser i deres storhetstid. :) Og hønene synger sikkert like bra. :)

    klem, cecilie

    SvarSlett
  9. Eli Hagen må jo bare være med og så Bonnie Tyler da :) For ena lekre høns!!

    SvarSlett
  10. Mange kreative navneforslag her. :)
    Jeg foreslår Magda og Agda. Det har vært de ultimate hønenavn for meg helt siden jeg hørte Cornelis Vreeswijks sang. ;)

    Eller hva med Tuppen og Lillemor. Morsomme høner uansett hva navnet blir :)

    SvarSlett
  11. Haha, den høna ligner på Egbert med parykk, altså Egbert, kråka vår. Tøff var den da virkelig og jeg ønsker meg høner jeg også.
    Har ikke noen navneforslag men jeg ser det allerede er kommet inn mange gode forslag.

    SvarSlett
  12. Navnet jeg fikk dettende ned var "Prusilla"
    Utrolig fine høner.;)

    SvarSlett
  13. Så morsomme høner! Aldri sett slike, med sveis som minner om 80-tallet! Og hvis jeg skal foreslå noe så må det bli Crystal og Alexis fra Dynastiet. De regjerte TV-skjermene på den tiden digre hårmanker var in.

    Lykke til med konkurransen. Håper dere finner de "rette" navnene.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  14. Noen artige, spesielle lekre høner du har fått jeg. Skulle ønske jeg hadde en gård, da skulle jeg også hatt noen. Har vokst opp med høner, så det hadde vært kos med noen til eget eggforbruk. Navneforlagene mine må blir at jeg henger meg på Eli Hagen, den kan du vel ikke unngå? hehe, og den andre bør hete Toppen Beck synes nå jeg, selv om hun ikke har det høyeste håret. Navnene klinger godt ilag.

    Klem Fra meg:-)

    SvarSlett
  15. Om jag hade någonstans att ha hönsen på vintern så skulle jag också ha höns. Speciellt en sådan som du visar. Läcker.
    Ha det gott
    annika

    SvarSlett
  16. Hei og takk for besøket inne hos meg. Nå skal jeg ta meg en titt hos deg på landet med mange dyr og fin hage og hus.
    Ha ei fin uke.
    Britt E#va

    SvarSlett
  17. Hei..så gøy det må være for deg å få høner ettersom du har ønsket deg det over lengere tid...Artig konkurranse..med mange gode forslag allerede...Det første som slo meg var Alex (Rosèn)..og kanskje Doriz...spennende skal det bli å se hva dere ender opp med.Go`ukestart til deg også.Klem fra Maliva

    SvarSlett
  18. WOW! Litt av en sveis på hønene deres. :) Tenkte på Elvis da jeg så de, hihi.. ;)

    SvarSlett
  19. Så flotte de er!!! Dere har bare fått en utrolig fin herskare med høner! Likte veldig godt den grå fra forrige innlegg også! Nå er det vel en som er fornøyd...:o)
    Navn ja; Her ble det regelrett et lite familieråd...:o))) Min mann forelsår Såta og min eldste sønn kom med Jåla.
    Men jeg mener det må bli Filla og Delfina.....hi,hi.

    En flott uke til de med og uten fjær!

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  20. Pompel og Pilt!
    De var ganske høye på håret, var de ikke? *s*

    SvarSlett
  21. Så tøffe de var, det første jeg tenkte på var Tina Turner...med det håret der må det jo bli det...og Diana Ross...ha.....fniiiissssss!

    SvarSlett
  22. Hei.
    Så flotte høner. Hadde selv høner for en stund tilbake. Dvergkokiner. Veldig snille høner. Men pga. plassmangel måtte vi gi dem bort.

    Men så var det navn... Den ene kan hete Eli(Hagen). Og så ser jeg at det er fler som sier Elvis, men det var det jeg tenkte på med en gang. :-) Lykke til med navnevalg.

    SvarSlett
  23. Så stilige høner du har fått! Og for en skjønn liten bisk. :)

    Mine navneforslag er Dolly (Parton) og Einstein. Men det er vel litt kjipt for en høne å få mannenavn... :)

    Ha en fin dag, Margrethe! Klem fra Hilde.

    SvarSlett
  24. For noen herlige høner. Jeg skjønner godt at mannen dein falt for dem:)
    Jeg har ikke noe forslag til navn, men nå har du jo fått så mange gode forslag så det er jo litt å velge i.
    Synes Eli i hagen var et flott navn!

    SvarSlett
  25. Eller Mozart! Ser ut som en!!
    Mozilla! (damenan!)

    Skal på rosejakt på Haukebø Blomster snart, for de har 50% nå, og mange DYRE roser!!
    ;)

    SvarSlett
  26. Flotte høns, med flotte hodefjær! Mitt forslag blir Topsy og Popsy, lykke til med navnevalget.

    Hunden så ut til å kose seg i sin nye kurv.

    Ha en fin uke, med allr de fine hønsene...

    SvarSlett
  27. For noen artige høner.Er så lite fantasifull,men du har jo fått mange morsomme forslag. Søt liten tass som sitter i kurven også.

    SvarSlett
  28. Dina nya höns är urgulliga, men jag vågar mig inte på att föreslå några namn.

    SvarSlett
  29. Hoho - de var usannsynlig søte! Og de må jo bare hete El i Hagen og Jimmi Hen driks :-)
    Fantastisk sveis på dem!

    SvarSlett
  30. HOs meg poppet navnene Siri og Tone opp... merkelig men sånn er det jo bare.

    SvarSlett
  31. Kule høner!!
    Fantastisk frisyre på de - landet`s pønkere?, he he!Navn..ikke min sterke side, hm..:Snuppa og Tuppa?-eller Barbie og Dolly(Parton)...
    Tusen takk for hyggelig besøk inne hos meg, nå er jeg tilbake:-)
    Ha en super uke Margrethe:-)
    Klem Hege.

    SvarSlett
  32. Takk for kommentaren:)

    Stilige høner, men navn er jeg dårlig på... Du har fått mange artige forslag da:)

    SvarSlett
  33. Hehe, "Eli og Carl i hagen" hørtes knall ut!;)
    Disse hønene var jo bare helt RÅ TØFFE! Ler litt når jeg ser bildene:)

    Finfin kveld til deg og alle høner!
    Klem fra Chatrine:)

    SvarSlett
  34. Heihei!
    Så herlig skjønne, og spesielle høner!
    Syns det er veldig artig med din mann, som ikke likte høner noe særlig, syns at disse måtte dere kjøpe, uansett hvor langt dere måte dra. Kanskje han er blitt litt hekta? Uansett så må det være kjempekoselig med høner på gårdstunet. Når jeg kommer inn til deg her, så får jeg en assosiasjon om Emil på Lønneberget, og det er kjempekoselig:) Viss de er gutt og jente? Ida og Emil ville vært fint:)
    Lykke til med navnevalg!!!
    Klem Anita

    SvarSlett
  35. Takk for hjelpen med "blogg-stoppen" min. Tror jammen jeg fikk det til, òg! Var verre å forklare det for en annen blogger som slet med det samme som meg...

    Det første som slo meg da jeg så hønene, var Pompel og Pilt, men ser at det allerede er foreslått..

    Blir moro å høre hvilke navn dere velger, da!!

    Nattevaktsklem fra Nina

    SvarSlett
  36. Det var litt av noen høner :) Nå ser det heldigvis ut som at bloggen fungerer igjen. Men hva er egentlig google reader?
    Ha en flott dag! Klem

    SvarSlett
  37. Hei Margrethe!

    For et herlig inblegg :)) Høner er sååå koselige og jeg har også en mangeårig drøm om å ha egen hønsegård. Vennen synes ikke det er like koselig, han ser bare spetakkel og arbeid fremfor seg. Nå var vi begge to hos Mias LAndliv i sommer og jeg må si det falt enda mer i smak. Og vennen ble kanskje litt mer sjarmert.

    For en liten rakker du har fått tak i, kjempetøff i fjæra!! :))

    Så tenker vi litt på Navn :

    Ranunkel, fjæra,toppen,Miffy, Peanut,Cluck,dott, Frisky, Fuzzy, Hazzel..

    Jeg kunne holdt på i evigheter, hihi

    Kos deg med høna,har også lest de er veldig pratsomme denne rasen. Moro!

    Klem Aina

    SvarSlett
  38. "Doffen" og "Sylvester" var det som falt inn i tankane mine. Håper du finner navn som dokke blir glade i. Så herleg hus og heim dokke har. kommer nok tilbake. Ha ein fin kveld.

    SvarSlett
  39. Stina og Stella, Er mitt forslag. Trenger visst hjelp med kattenavn eg,han får nye navn hver dag men det rette har visst ikkje dukket opp enda.
    klem.

    SvarSlett
  40. Hei.. søte høner og koselig innleg..
    Hva med tia og maria?? eller Tia og Mia?

    SvarSlett
  41. Heia...
    HeHeHe....dette var artigt da!!
    Nesten sånn 1 fjør blir til 5 høns:-)))
    Dei knall artige hønsa da!!
    Ja det aller første som slo meg og var Eli Hagen..hahaha prikk lik!!
    Å når eg las så såg eg Alexis og Crystel i full sloss kamp:-))
    Ja å Presilla passer og:-)) Å Kate Gulbrandsen,frå grand prix 1987:-)))
    Nei jammen dette var ikkje lett.Men eg håper og trur at det blir artige navn uansett:-))
    Kansje Erna ( Solberg) og Siv ( Jensen ) hadde vore noko;)))
    Så eg går for : 1. Presilla og Kate,eller
    2. Erna og Siv
    Lykke til!! Å husk,navnet skjemmer ingen...hehehe
    Mvh.Randi

    SvarSlett
  42. Ah så artig konkurranse! Hahaha..Dan Bøge var bra..Hva med Dan Bjørg og Dan Bjørghild? Her er mine forslag: Mette- Marit og Marit-Mette, Mette-Marit og Sonja,(syns jo de ser litt kongelige ut):)Dronningen og prinsessa, Tante Magda og Tante Odny, Violett og Valetta, Hønshild og Hønepøne, Eli og Carli(vet de er nevnt tidligere, men det er jo hunnkjønn) Haraldi og Sonja, Audrey og Madonna, Marilyn og Madonna,Carmen og Pamela,Angelina og Grace, Jane og Fonda, Hariett og Doris, Tutta og Snuppa...
    Hihi..Morsomt dette her...
    Lykke til da:)
    Klem fra
    Lotta

    SvarSlett
  43. He he.. Tenkte også på Eli Hagen når jeg så disse. Er noe med "sveisen"..
    Så hvorfor ikke:
    Sveisen og Teisen
    Sveisen og Smeisen (smeisen er dialekt for flott her)
    Sveisen og Silke
    Eli og Erna
    Lykke til uasnett ihvertfall.
    De var flotte høner:)!!!:)

    SvarSlett
  44. Heia!
    Takk for koselig kommentar=)!!
    Ååååå for et drømmehus dere har! En herlig blogg du har, her kommer jeg til å følge med videre! Legger deg til i listen min om det er greit=)?! Måtte bare kommentere i dette innlegget, det første som slo meg var Toppen Beck, men det ser jeg er allerede skrevet. Så da synes jeg Elvira og Elmira klinger godt;)! Artige er dem i allefall!!
    Ønsker dere en riktig god helg!

    Høstklem=)!

    SvarSlett