søndag 23. august 2009

And the winner is… og litt fra augusthagen


 

 

 

 

 

 

 

 

Navnekonkurransen er trukket, og jeg har vært en tur på den koselige butikken Annas Rom og handlet inn en liten oppmerksomhet til den som kom de de navneforslagene som både min kjære og jeg likte best. Jeg forteller ikke hva som er i pakken, det skal være en overraskelse!

Tusen takk for alle gode forslag! Dere har vært utrolig kreative, og det har vært moromt å følge med på alle forslagene som har kommet.

Så, kjære alle mine bloggvenner, hils på Wella Og Volum :)

 

IMG_0604 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her sitter de på vaglen i hønsegården. Volum til venstre og Wella til høyre med mest svart på “toppen”

IMG_0627

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wella koser seg på stubben :)

Det kom inn mange gode forslag, men det var Monica med den koselige bloggen Det lille ekstra som vant! Send meg adressen din på mail: margretheshusoghage@hotmail.com så kommer premien i posten!

 

Augusthagen

Det går mot høst i hagen, og det er litt vemodig, synes jeg. Jeg har ikke hatt noen bugnende hage i år, til det er plantene for unge, men det har ikke hindret meg i å glede meg over det som til en hver tid har kommet med blomster. Rosene har ikke hatt de beste forhold værmessig, og jeg synes gjenblomstringen har vært nokså sparsom og forholdsvis sent ute. Noen av de remonterende har enda ikke kommet i gang med flor nr. 2. Men noen har blomstret jevnt og trutt gjennom hele sesongen, og enkelte stauder kommer for andre gang i år.

 

IMG_0601

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brudeslør er vakkert!  Denne er rosa, selvom fargen ser mer hvit ut på bildet. Den er plassert sammen med Winchester Catedral og Mary Rose, men det er bare førstnevnte som kommet i gang med høstblomstringen. 

 

IMG_0477

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Winchester Catedral

IMG_0624

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Slyngrosen Jasmina

Slyngrosen Jasmina har virkelig levert denne sommeren. Kontinuerlig og rik blomstring har gjort til at hun står langt oppe på min favorittliste :) Forholdsvis bra i regnvær er hun også, selvom de siste dagers styrtregn har satt sitt preg på henne.

 IMG_0523

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne geraniumen kommer med flor nr. 2. Tipset om å klippe de ned etter første blomstring ble litt motvillig fulgt i hagen min i år. Det ser så puslete ut med nedklipte stauder, men det har gitt avkastning :) Skal gjøres også til neste år!

 

 

IMG_0530

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Georginene er høstens peoner. Fantastisk vakre! Hva ville augusthagen vært uten disse fargerike og praktfulle blomstene? Mye fattigere, vil jeg våge påstå.

 

IMG_0513

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eplene kan snart høstes. Det er noen som er litt markspiste, men de ser bedre ut enn i fjor! Da fikk vi lov av huseier å komme opp og plukke så mye vi ville selvom vi ikke hadde overtakelse av huset før i november. Det tilbudet benyttet vi oss av, og da kontrakten skulle signeres på meglers kontor hadde vi med hjemmelaget eplekake med epler fra hagen. Min mor baker og vi plukker, så blir det litt i begge fryserne :)

 

IMG_0475

 

 

 

 

 

 

 

 

Furlingsduft kommer også med sitt andre flor. Noen blomster var sprunget ut, men helt ødelagt av regnet. Håper de siste knoppene får utvikle seg til de vakre blomstene det er. Dette komme til å bli en kjempe… Gleder meg til å se den vokse mer til neste år, både i høyden og bredden.

 

IMG_0467

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leonardo Da Vinci går aldri trett av å glede oss med sine blomster. Den blomstrer jevnt og trutt langt inn i desember om ikke det blir kuldegrader. Og denne sorten er virkelig en hardhaus. Regnet preller av som vann på gåsa, og den er 100 % frisk. Når alle de andre har sturet i torden og regn, så står denne og lyser opp hele rosebedet. Maken til trivelig type skal du lete lenge etter ;P I slike sommere som vi har hatt i år, har jeg vært glad for å ha et par eksemplarer av denne i hagen!

 

IMG_0473

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_0470

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redoutè skal få avslutte min oppsummering fra augusthagen. Hun ble kjøpt langt uti juli, og har blomstret siden. Vakreste rosen i hagen, tror jeg :)

 

25 kommentarer:

  1. Flotte navn til noen flotte høner:) Vakre bilder fra Augusthagen din. Flink du er med planter.
    Ha en fin kveld.
    Klæm

    SvarSlett
  2. Hihihi...Veldig passende navn til hønene;)!! Så flotte bilder fra Augusthagen din! Vi har ikke så mye å vise fra hagen, har hatt nok å gjøre inne;)! Så hagen blir neste års prosjekt!!

    Høstklem=)!

    SvarSlett
  3. hei margrethe -
    og takk for koselig hilsen fra deg!
    Herlige navnvalg - og gratulerer til vinneren!
    Jeg synes nå du har den vakreste hagen jeg ser!

    moaklem

    SvarSlett
  4. Wella og wolym, herlige namn, det synes jo at det er det de heter!! Passer perfekt.Grattis til vinnaren :) Skal si denne sommer har vart en prøvelse for plantene men jeg synes dine virker å ha klart seg godt,så nydelige roser og annet du viser.

    SvarSlett
  5. he he Wella og Wolum - for noen perfekte navn!! Gratulerer til vinneren!!!
    Så mange nyyydelige bilder du viser - ikke så mye blomster igjen hos meg, så dette var virkelig vakkert for øyet!!!
    God søndagskveld til deg! Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  6. Morsomme og beskrivende navn. Gratulerer til vinneren!
    Helt nydelige bilder fra hagen din. Mye flott der og imponerende kvalitet på fotoene. Flink, flink :-)

    SvarSlett
  7. Fine navn på hønene dine! Jeg syns du har tatt noen skjønne bilder av augusthagens blomstring. Ja, det er alltid vemodig når en sommer går mot slutten. Jeg ønsker alltid at den skal vare så mye, mye lengre.. Jeg falt spesielt for georginene dine. Nydelig.

    SvarSlett
  8. Hei, Takk for hyggelig hilsen. Herlige augustbilder du viser. klem Siv

    SvarSlett
  9. Haha! Fantastisk bra navn! :) Og så mange nydelige bilder du viser fra hagen din. Ha en fortsatt god kveld! Jeg koser meg med Poirot på NRK1. :)

    SvarSlett
  10. Det var fine navn til to med flott hårpryd... gratulerer til vinneren ! Flotte bilder fra hagen din, nydelig brudeslør... Klem

    SvarSlett
  11. Mycket passande namn till dina tuffa höns!
    Så fina dina rosor är. Jag vill kolla upp Jasmina, en för mig okänd ros.

    Ha det gott!

    SvarSlett
  12. Hmm..har ikke fått med meg denne konkurransen, jeg.
    Morsom konkurranse!
    Så fine de hønene var, og flotte navn de har fått!
    Gratulerer!

    SvarSlett
  13. Hei og tusen takk for hyggelig komentar.
    Her var det mye vakre blomster ser jeg,nydelig hage du har.
    God søndags kveld.

    SvarSlett
  14. Wow for noen flotte navn! Lurer fææææælt på hva som er inni gaven jeg;) Flotte blomster/hage bilder au! Ha en superduper uke!
    Klem fra
    Lotta

    SvarSlett
  15. Fine navn de fikk, de har jo så mye "hår" at jeg nesten lurer på om de kan se noe særlig? Utrolig fine bilder du viser fra hagen din!! Skjønner at det må ordnes med georginer etterhvert, begynner å få en lang liste på planter etter å ha set hvor fine de er hos deg! Den leonardoen høres ut som en perfekt rose!

    SvarSlett
  16. Augusti är en härlig månad i trädgården. Fast här har mycket blåst sönder.
    Simrishamn är staden, det var lite väl svårt att gissa. Bara den som varit där kan gissa.
    Ibland blir det som det blir.
    Ha det gott
    annika

    SvarSlett
  17. Oj så morsomt at jeg vant da, dette var spennende. Ikke bare får jeg pakke i posten, men jeg har faktisk fått døpt de to skjønne tuppehønene:) hihi:) Nei dette var spennende gitt:)

    Ja, auksjon var kjempemorsomt, jeg har heller ikke noe erfaring men det gav så absolutt mersmak:) Nå er jeg snart ferdig med maling og oppussing av stol og krakk, veldig kjekt:)

    Skjønne bilder fra din hage, som vanlig:) Ønsker deg en nydelig dag:) Klem monica

    SvarSlett
  18. Gratulerer med nye navn..passet godt de.. grattis til vinneren..
    Så flott august hage du har... herlig å ha litt farge på denne tiden...
    Ha en fin dg..
    Klem Kerstin

    SvarSlett
  19. Så morsomt, og knall tøffe navn!!! De er jo bare så utrolig flotte disse hønene, og de bærer navnet med stolthet ser jeg, sikkert mange som er misunnelig på den manken når de skal på disko om lørdagen...ha ha ha...

    SvarSlett
  20. Heia, Margrethe!
    Så flotte høner, og fine navn! Gratulerer til vinneren!
    Her inne likte jeg meg godt. Jeg er helt grønn når det gjelder hage, har aldri før hatt interessen, men i fjor laget jeg mitt første bed.
    Ikke helt perfekt, men det skal få utvikle seg etterhvert... Skal plante noen roser, og akkurat som deg bor jeg i et gammelt, rødmalt hus og trodde ikke rosa roser ville gjøre seg noe særlig mot det røde, men når du tør, skal jeg prøve også!
    Hos deg finner jeg masse inspirasjon!

    Ha en blomstrende fin dag!
    Hilsen Cathrine

    SvarSlett
  21. Utrolig morsomme navn;-)
    Så fine bilder...., masse nostalgi!
    Ha en fin uke,klem Hege.

    SvarSlett
  22. heia...
    for noen spennende høner, har ikke sett på maken,- for en frisyre.....

    har hatt mine høner på landstedet i sommer,- nå er de kommet hjem tenkte vise dem frem en dag...
    klem og takk for hyggelige hilsener fra deg!

    magny

    SvarSlett
  23. Underbar blombilder från din trädgård och vilket charmigt par som bor hos dig, hoppas dagen varit bra, klem

    SvarSlett
  24. Flotte navn på flotte høns!

    Bildene fra dine blomster var flotte som alltid. Epler er kjekt å ha i hagen og de gir mange gode eplekaker.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  25. Haha, du får Volum med Wella (sjampoen) !! :)) Den perfekte hårpryd reklame, hihi

    Så nydelige de er der de sitter sammen. Det er bare så kjekt med høner!

    Og din hage er vakker i August! Så mye som enda blomstrer. Og ekstra vakkert er det med roser. Redoutè var min favoritt. Er dette en gammel historisk rose ? Jeg vet så lite om dem, skulle gjerne visst litt mer. Jeg hadde Astrid Lindgren og Karen Blixen i fjor men de frøs ihjel i vinter. I år har jeg anskaffet meg ett par nye, men de er enda veldig små.

    Nesten alt er ferdig utblomstret her ser det ut som, nå er det bare buksbomene, oliventrærne og litt urter igjen som gir liv. Men vi har da epletrærne vi og. Endel er markspiste, som dere også har problemer med, litt synd for i fjor var de virkelig flotte. Det er jo så deilig med eplekake, selv har jeg kjøleskapet fullt med mos. Vår favoritt! :))

    (syns det ble litt vel mye om meg her, sorry!)

    Håper du får en topp uke!

    Klem Aina

    SvarSlett