mandag 6. juli 2009

Tilbake i gamledager, noen detaljer fra mitt hus


For et halvt år siden flyttet vi inn i vårt nye hus. Eller det vil si, vi solgte vårt nye hus og flyttet inn i et gammelt. En gammel drøm om hus med stor hage, høner og masse boltreplass ble virkelighet, og selvom vi for bare 5 år siden bygde flunkende nytt hus var det ikke noe offer å selge det for å flytte inn i et hus fra ca 1700, selvom overgangen må sies å være nokså stor.

Det er mye å gjøre her, og ferdige blir vi vel aldri, men vi tar en ting om gangen, og koser oss undervegs.

I dag skal jeg vise noen detaljer fra dette rare, skjeve huset som er bygget i flere etapper, og med tydelig gjenbruk av materialer! Noen vinduer er originale i huset. Og andre er laget over den gamle lesten. Det er blyinfattede vinduer noen steder, og gjennomgående tresprosser i de fleste andre. Alle vinuer er enkle, men vi har “vintervinduer” å sette inn utenpå for å unngå trekk. Det fungerer helt greit :)

 

DSCI6281 DSCI6284

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCI6269

Huset er av tømmer, og innvendig har vi en del tømmervegger. De fleste var malt da vi overtok, og de har fått et par strøk lys maling, da fargene innvendig var ganske langt fra våre farget.
Jeg må si det er en tung jobb å male tømmervegger. Det blir dobbelt så stor flate som normale rette vegger, i tillegg til at de er fulle av sprekker som må males nøye, så ikke den gamle fargen synes.  
Noen få vegger var det igjen her som var umalt, og de er virkelig flotte synes jeg! Det mørke tømmeret bærer preg av å ha stått i 300 år, med alle sine merker etter tid som har gått!

 

DSCI6270

DSCI6272

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCI6278

Det er dragere i tømmer, synlige midt på veggen. Jeg skulle gitt mye for å hatt disse i original trefarge, men de var malt i en frisk grønnfarge og lasert, så da ble det beste alternativet å male i samme farge som veggene. En morsom detalj :)

 

DSCI6286

 

 

 

 

 

 

 

En annen detalj som er litt festlig er denne jernbaneskinnen som er brukt som darager i huset. Toget går ikke så langt unna, og det har nok vært en med tilknytning til Jernbaneverket som har eid huset i sin tid, den ligger midt i skillet mellom den eldste delen og et påbygg som er gjort senere. 

 

Dørene her er fra ulike epoker. Noen er svært gamle, og nok originale, mens andre er av nyere dato

DSCI6292

DSCI6291 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCI6285

Dette dørhåndtaket er på en svært gammel dør fra den eldste delen av huset. Jeg antar den er original, men vet ikke. Preget av tidens tann, men sjarmerende og fullt brukbar den dag i dag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er bjelker i taket, og noen steder kan man se at dette er bjelker skåret ut for hånd. De er både skjeve og rare, men mest av alt fulle av sjarm :)

DSCI6271

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27 kommentarer:

  1. Hei
    Deg vil jeg følge. Her inne var det mye spennende. God ferie. Enjoy!!

    SvarSlett
  2. Det er et fantastisk hus dere har ! Jeg kan faktisk forstå at det ikke var noe offer å forlate et nytt hus til fordel for dette !

    Det er utrolig sjarmerende med alt som er bevart av vegger, vinduer og dører selv om det kan være mye arbeid å holde det i stand. vi har tømmervegger selv og det gir en utrolig følelse av at huset er uslitelig og tåler alt, ja bare sammenlign det med gipsvegger, hi-hi.

    Kos deg med huset ditt, masse arbeid men tifolds igjen :-). så kjekt å høre når eiere setter pris på det gamle og ikke for enhcer pris vil skufte ut det gamle med noe nytt.

    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  3. Dette så nydelig ut, tenk et så gammelt hus, må være helt fantastisk å bo i. Gamle hus blir man aldri ferdige med, selv har jeg to. Vi bor nesten midt i byen, i et gammelt hus, flyttet også fra et relativt nybygget. Det andre er på landet, det er der jeg har hjertet mitt, og det er der jeg ønsker å bosette meg en dag, kanskje med høner, det er en drøm, det går nok ikke på noen år enda. Begge husene er fra begynnelsen av 1930 årene, det er sjel i begge og jeg koser meg. Ha en fortsatt fin sommeruke, kos deg, her har det begynt å regne litt, det trengs nok. Klem fra Mona.

    SvarSlett
  4. Hei hei. Sjønner godt at du flyttet jeg. Det er jo så sjarmerende med gamle hus med vakre detaljer. Ha en fin ettermiddag.
    Klæm Susanne

    SvarSlett
  5. For et utrolig flott hus! Skikkelig sjarmerende med de gamle veggene.

    SvarSlett
  6. Fantastisk spennende hus!

    Beundrer folk som legger ned stor innsats (livsstil)i å ta vare på et slikt klenodium. Pågangsmot og håndlag ligger nok bak i store porsjoner.

    "Drømmehuset" er 1700-talls, men virkeligheten et nøkternt typehus fra (19)-80-tallet...

    SvarSlett
  7. Så utrolig koselig og sjarmerende hus du har. Du har nok et hus med sjel.

    Tusen takk for besøk og koselige kommentarer i bloggen min.

    SvarSlett
  8. Hei! Måtte inn og se på bloggen din og her var det mye vakkert! Nydelige blomdter også. erteblomster er utrolig vakkert. Og de rosene dine var ikke dumme de heller :)

    SvarSlett
  9. så utrolig sjarmerende og lekekrt hus dere har med mange vakre detaljer. jeg forstår kejmpegodt det ikke var noe offer og flytte fra det nye til dette, men det må nok være en stor interrese for det blir jjo en livvstil som noen sier og det er jo virkelig en drøm... Jeg beundrer dere som bevarer dette vakre hsuet og er veldig glad for at dete r dere som har fått og som tar vare på dette:) Ønsker deg en videre fin dag:) sommerklem fra Monica

    SvarSlett
  10. Hei, Margrethe!! Nå har jeg kost meg skikkelig, så mye artig å lese om..Jeg har gjort som deg, solgt et nybygd hus (bodde der 2 å,5år), overtok et hus fra 1913..Elsker sjarmen med gamle hus, har hatt tre høner i hagen, nå 20000 kyllinger i fjøset;-) Lykke til med videre jobb, jeg følger deg!! Klem, Marianne

    SvarSlett
  11. For et fantastisk spennende hus dere har. Men det kan ikke være helt enkelt å restaurer slik at det gamle beholdes samtidig med at nytt skal inn. Jeg tenker på strøm og vann f,eks. Min datter og svigersønn overtok mine svigerforeldres hus, også det stokkebygd men langt fra så gammelt som deres. De hadde en stri tørn med skifting av alt elektrisk og vannledninger. Hvor skal man gjøre av dem når man ikke vil kle dem inn i nye 'utenpå' vegger? De fikk det til ganske brukbart synes jeg. Der er også en del av stokkene bevart og jeg var med å male dem, og det er som du sier en mye større jobb enn å male vanlig panelte vegger.
    Takk for titten, jeg liker godt slike gamle ærverdige hus.

    SvarSlett
  12. For et fantastisk flott, gammelt hus dere har! Kan tenke meg at det var litt av en omveltning å flytte fra helt nytt til gammelt ja. Men er kjempespennende å ta vare på det gamle i slike hus, og samtidig gjøre ting nye. Mitt hus er fra 1890, og vi prøver da å holde igjen litt av det originale.
    Koselig blogg du har!

    SvarSlett
  13. For et herlig hus! Det er en rikdom å kunne få lov og ta vare på slike gamle kulturskatter. Godt å se at du er en av de som ser skjønnheten i slikt :)

    SvarSlett
  14. Hei igjen! Jeg har en utfordring til deg på bloggen min. :)

    SvarSlett
  15. Hadde ikke vært i tvil jeg heller, men gått for det gamle;) Synes det er så spennende å tenke på hvordan det har sett ut underveis, hvem som har bodd her, hvordan det var når det var nytt, ekte nostalgiker..må si jeg beundrer dem som tar fatt på gamle hus som nærmest holder på å falle fra hverandre..litt mer overkommelig med et gammelt hus som er i nogenlunde ok stand. Så er det sikkert deilig med god plass rundt seg!!
    Ha en herlig kveld;)

    SvarSlett
  16. herlig, herlig, herlig sier jeg bare-
    me like!!!:)takk for titten, håper det kommer mere etterhvert....

    ønsker deg deilige sommerdager Margrethe,

    klemmer

    SvarSlett
  17. Det ser jo bare så himla vakkert ut, sjarmigt med sjel. De vindushakene ( fönsterhasparna ) en liten detalj kanskje, men, sier som oven;- me like :)

    SvarSlett
  18. Heihei.
    Takk for hyggelig kommentar på bloggen min.
    Det er ikkje så masse som skal til før gamle (ikkje fullt så fine ting), blir nye og flotte!
    Fin blogg du har! Eg vil sjå meir av det her, så eg legger meg til som følger =)
    *Klem fra Astrid*

    SvarSlett
  19. Takk for koselig kommentar i bloggen min. Ser du er glad i roser du og. :)Flotte rosebilder.Det er jo så utrolig mange vakre roser å ønske seg. Har heldigvis plass til mange fler. Og for et herlig hus du bor i! Ønsker deg lykke til med oppussinga og ikkje minst rosehagen. :) Gler meg til å kikke innom deg igjen.

    SvarSlett
  20. Så heldig du er som har realisert den drømmen! Jeg ønsker meg også et hus med gammel sjel :-).

    Nydelige rosebusker du viser lenger ned. Jeg gleder meg til at mine to nye New dawn skal blomstre en av de nærmeste dagene.

    SvarSlett
  21. For et herlig gammelt hus! Masse små herlige detaljer du viser oss. Må nok ta en titt på dine tidligere innlegg ser jeg!

    SvarSlett
  22. Kjekt å se igjen disse veggene, du :-) Forstår godt at det er en overgang fra et nytt hus til dette som er den del å gjøre med, men du for et sted dere har fått!!! Forstår at du råskoser deg :-) OG jeg vet hvilken utfordring det er mht arbeidet. Men jeg gleder med til å følge deg videre, for det kommer nok enda flere koselige interiørdetaljer utover høsten, kjenner jeg deg rett!

    God dag til deg, min venn.

    Klem....

    SvarSlett
  23. Heihei!
    Tusen takk for hilsen i min blogg!
    Så fantastisk vakkert hus du har! Veldig spennende med et gammelt stort hus! Så har du jo en masse vakre blomster også. Jeg skulle nok selv har bodd sørpå, siden jeg er et hage menneske. her i nord har vi ikke noe sommer å skryte av så det er litt kjedelig å ikke få blomstrene store og fine. Men, men kansje det bærer sørover med meg en vakker dag:)

    Ha en fin sommerdag!
    Klem fra Chatrine:)

    SvarSlett
  24. Underbár bogg,,,så mycket fint ju!!
    Kram Millan ♥

    SvarSlett
  25. Så moro å se alle gamle detaljer! Er jo så fantastisk koselig det huset deres!

    Gleder meg til å se masse mer!

    Sommerhilsen fra Nina

    SvarSlett
  26. Så herlige detaljer fra huset ditt. Jeg bare elsker de malte tømmerveggene - helt nyyydelig!!! Gamle hus har helt klart en sjarme som nye hus mangler.

    Ønsker deg herlige sommerdager videre!

    Klemmer fra Hildegunn

    SvarSlett
  27. så fine ting du viser! Nydelige detaljer :)

    SvarSlett