søndag 12. juli 2009

Min morfars koffert

Jeg har arvet en gammel Amerikakoffert etter min morfar. Den har nok hatt sin siste tur som reissefølge til fremmed land, men her hos meg inneholder den utkledningstøy til barna, og har blitt flittig brukt de siste årene. Om  den ikke fysisk er på tur, er det nok mange fantasireiser til de rarsete steder den har gitt barna når de har kledd seg ut i gamle kjoler, pelser og annet utkledningstøy!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den tunge skinnkofferten er preget av at den har vært på reise, og jeg tenker min morfar var både spent og forventningsfull da han skulle reise så langt med båten! Det var ikke dagligdags med Amerikaturer, og det må nok ha kriblet i magen på min dengang så unge morfar.
Han hadde sikkert med seg ting fra gamlelandet til slektningene han besøkte, og hjem igjen brakten han nok med seg de mest eksotiske og spennede saker som man ikke kunne få tak i i Norge på den tiden!

 

koffert_4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den Norske Amerikalinje brakte morfar til “over there”. Turen var nok langt mer strabasiøs og slitsom den gang enn hva den er nå, selvom også vi synes vi har lange og slitsomme turer når vi er noen timer i fly.

 

koffert_5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De gamle klistremerkene er sjarmerende og minner om en svunnen tid!

Så har jeg fått en award, tuuusen takk!

Ralfefarfars Paradis, My home og Mor og datter har gitt meg denne koselige awarden. Takk skal dere ha! Det satte jeg pris på!

award__

 

 

 

 

 

 

 

Jeg sender den tilbake til Ralfefarfars Paradis, My home og til Mor og datter. Og til alle dere andre som er innom i bloggen min, vær så god! Ta den de som vil :)

Roser i regn

Vi har hatt et forrykende regnvær. Og jeg har med gru gått ut i hagen og sett på rosene mine hver eneste morgen.
Mitt roseelskerhjerte blør… Det står skralt til med mange av dem nå. Bilder av dem er nesten for deperimerende til å vise fram. Men som vanlig er det en rose som ubekymret blomstrer videre så godt som helt uten men av regnværet. Og det er Leonardo Da Vinci. Selv knoppene åpner seg i regnvær!!! Den er nok ikke av de yndigste rosene, den utstråler ikke samme sjarm som mange andre, men du verden for en tøffing! En syndeflod eller to er ikke nok til å stoppe denne rosebusken i å blomstre og spre sommer rundt seg, nei!

DSCI6329

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jasmina og Astrid Lindgren har også klart seg godt, så de er begge gode roser i fuktige somre. Jasmina kjøpte jeg på impuls uten å vite noe videre om henne, men hun er vakker, blomstrer rikt og tåler en skur. Det er gode egenskaper jeg setter pris på!  Under er det bilder av Jasmina, som jeg foreløpig ikke kjenner så godt, men som snart må få et klatrestativ til sine lange grener!

 

DSCI6312DSCI6306DSCI6313

 

 

 

 

 

 

 

31 kommentarer:

  1. Så stilig koffert du har, da! Artig å tenke på hvilke reiser den har vært med på!
    Ja, regnværet kom også til oss etter uke på uke med varme og sol. Visst er det tøft mot enkelte roser. Ser hvem som klarer seg og ikke nå, ja.
    Her var det uansett så tørt nå, at jeg bare ønsker det våte element velkommen slik at jeg kan reise fra hagen uten å bekymre med for at alt tørker ut med det første.

    Ha en god sommernatt, min venn!

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  2. Den kofferten må du være glad i, tenker jeg. Den er et fynd i seg selv, og med den kjennskapen og historien knyttet til seg. Wow! Sønder regnete roser kan jeg alt om! Men. det var jo tørt så det er best å ikke klage ( jordbæret går samme vei..)

    SvarSlett
  3. Det er ofte merkelappene som er de morsomste. Tenk hvordan det var å reise så langt for så lenge siden. Det må ha vært spennende. En flott koffert og et flott minne etter din morfar.

    SvarSlett
  4. ei margrethe -
    ..for en skjønn koffert! og så sjarmerende at klistermerkene sitter på...herlige skatter å eie!
    skjønner ditt rosehjerte "blør", når man ser hva slags behandling de vakre blomstene får av regnet..usj!!
    ...ønsker deg en fin uke!
    moaklem

    SvarSlett
  5. Koselig historie om amerikakofferten. Jeg husker pakkene vi fikk fra Amerika da jeg var liten jente. Min mor hadde en onkel som sendte pakker etter at krigen sluttet og utover på begynnelsen av femtitallet. Det var rene himmelriket når amarikapakkene kom.

    Ikke bare hos deg roser ser ut som våte vaskeluter. Det er endel i hagen her også etter noen regnskyll som har kommet siste dagene.

    SvarSlett
  6. Artig med slike Amerikakofferter. Spennende med historien bak :-)

    Her blomstrer rosen mine også, men nå reiser jeg fra dem en uke....

    Ønsker deg en deilig uke :-)
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  7. Heldig du er som har arvet en sånn skatt..Er jo både dekorativ i seg selv..men også praktisk:O)Nattinatt

    SvarSlett
  8. For en fantastisk koffert!! Den er en skatt som jeg skjønner betyr mye for deg. Slike saker skal man ta godt vare på, de rommer mye minner som kan glede en i mange år :)

    SvarSlett
  9. Hei,Margrethe.Så heldig du er som har arvet den skjønne kofferten med klistrelapper. Jeg drømmer om mange roser i hagen,men får kanskje prøve meg med noen få som en begynnelse.Hagen din er vakker.

    SvarSlett
  10. Litt av en skatt, gratulerer! Ha en super dag og uke, klem fra Marianne med halve slekta førdt over there:-)

    SvarSlett
  11. Så artig å ha fått en slik gammel koffert i eie! Gøy å tenke på alt denne kofferten rommer av minner - denne får du nok stor glede av!

    Nå er jeg inne i 2. jobbeuke etter ferien. Her på jobb er det heldigvis litt roligere dager, og jeg planlegger å få unna en del som har hopet seg opp gjennom de travle dagene, samt å rydde pulten for unødvendig rot. Flytter også inn i Portveien i dag, så da blir det på en måte miniferie, selvom jeg jobber :o)

    Ha herlige sommerdager videre!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  12. Det ligger noe et eventyr og to i denne kofferten, tenk om den kunne fortelle. Nydelige roser. Ha en fin dag, klem fra Mona.

    SvarSlett
  13. Hei, Margrethe! Takk for alle hyggelige hilsener:) Så gøy at du følger detox-opphildet mitt!! Nydelig innlegg som vanlig! Mange vakre og inspirerende bilder ...

    Gratulerer med flott award! Den er du verdt:)Ha en fortsatt strålende sommer!! Håper du har godt vær?!

    Klem Anette:)

    Klem Anette:)

    SvarSlett
  14. Tänk om din koffert kunde berätta vad den varit med om. Men nu får ni ju i stället använda er fantasi. Så fint att ni har bevarat er koffert till eftervärlden. Ha det bra!

    SvarSlett
  15. Åh, så heldig du her som har arvet så fin og gammel koffert! Det ligger nok mange minner inni den! jeg synes du skrev så fint om hvordan du trodde det var for morfaren din da han skulle reise til det store utland!
    Ønsker deg en super uke!
    KLem fra Lunalu

    SvarSlett
  16. Hei Margrethe!

    Takk for herlig hilsen! :)
    Har vi blogget før? Jeg skjems hvis vi har gjordt det og at jeg har glemt deg. For her inne var det nydelig og bloggen din vil jeg gjerne følge. Så moro å finne noen fler der ute med samme lidenskaper! For et kjært minne dere har i den fine kofferten.

    Ha det hyggelig i kveld! ( det vel snart natt nå)

    Klem/Aina

    SvarSlett
  17. Hei hei :) Så koselig med en slik koffert med masse historie! God sommer videre! Nå blir det nok en liten bloggepause på meg.. Klem

    SvarSlett
  18. Heisann.
    Takk for koselig kommentar på bloggen min =)
    Så fin blogg du har!
    Kjekt med gamle skatter som har ei historie å fortelle.
    Eg veit mamma og pappa har en gammal koffert heime på gården en plass...blei litt inspirert til å leite den opp etter å ha lest innlegget ditt =)
    *klem fra Astrid*

    SvarSlett
  19. Hej!! :-)
    Jeg vet jeg er litt rar.. men det er faktisk veldig godt! De marinerte kyllingene som ligger i frysedisken, sammen med vanilje is med sjokolade biter. Før kunne jeg spise haugeis, men nå er det en porsjon eller så blir jeg veldig kvalm.
    Må prøve peanøtter og is også, det glemte jeg å skrive-det er ihvertfall veldig godt! nam nam..
    Så morsomt med den kofferten, med merkene på forsatt.Gode minner!;-)
    Sov godt min venn! nattinatt!!

    klem

    SvarSlett
  20. Så artig koffert!! Min bestemor ble faktisk født i Amerika i 1905- tenk på det!! Men de returnerte til norge etter fem år, og det må jeg jo være glad for;)
    Nå må du hjelpe meg litt kjære du; Jeg har selvfølgelig kjøpt en rose. Jeg skulle egentlig ha noe heelt annet, men så var det så mange roser, og en av dem var en austin rose- og det har jeg jo lest om her...rosen heter Constance Spray..vet du noe om henne?? Kan den stå i potta si- eller må jeg plante den? Må den ha noe form for støtte- eller kan jeg bare sette den midt på plenen hvis jeg vil?? Hjelpes...den skal sikkert ha mye sol?? Har ikke hat tid til å grave den ned enda -hihi- altså plante den..
    Har hatt mye besøk, men de reiser i løpet av uka..så da håper jeg å kome sterkere tilbake!!

    SvarSlett
  21. Koselig med slike minner:)

    Nydelig rose!

    SvarSlett
  22. Du har så masse flotte gamle ting, med virkelig masser av skjarm! :o)

    Herlige roser du viser frem - Leonardo Da Vinci tror jeg nok at jeg må ha etterhvert ja!! Jeg kjøpte også jasmina på impuls på et høst-salg, og har blitt veldig glad i den. Den har jo så skjønn og sart farge som går i både rosa og hvit! ...også er det fantastisk med planter som klatrer litt, da blir det jo så frodig! :o)

    SvarSlett
  23. Hej o tack såå för din fina hälsning!!!

    härligt rosigt inlägg ..ser sååå romantiskt inlägg!!!!!

    ♥Sommar-semmester-kramar-Millan♥

    SvarSlett
  24. Så flott gammel koffert. Morsomt å eie slike gamle skatter.
    Og gratulerer med award.
    Klæm susanne

    SvarSlett
  25. Hei igjen!! Nå er den plantet dypt og godt, hadde på endel ny jord- så nå får vi se..Det er roser på den, så skal ikke se bort i fra at den kommer på bloggen, må bare rydde litt i hagen først...tusen takk for gode råd!! Jeg ante ikke at den var kåret til vakreste rose..jeg gikk bare og tittet, tenkte kanskje jeg fant Astrid- for det navnet husker jeg;) men så ble det denne;) Syntes blomstene var nydelige! Nå har min kjære meid ned den siste stauden jeg plantet i hagen..enda jeg tok han med på guidet omvisning for å vise hvor han IKKE skulle gå beserk med gressklipperen!! Nå blir det å legge store stener rundt disse stakkars staudene;)
    Igjen; tuusen takk for hjelpen;)

    SvarSlett
  26. for en skatt, jeg synes det er så koselig med gamle ting etter egen familie!

    gratulerer med award :)

    sommerklemmer

    SvarSlett
  27. Så koselig innlegg, Margrethe.. Og flott koffert! Denne må du ta godt vare på - en stor skatt: ) Håper du har hatt en nydelig dag, klem fra meg

    SvarSlett
  28. God morgen!

    For en nydelig koffert...det var virkelig en skatt å ha i familien. Grattis med award også, så kjekt og bli satt pris på:)

    Har vært på ferie en uke, kom hjem sent i gårkveld. Så nå må jeg i hagen og sjekke mine roser...er veldig spent.

    Ønsker deg en flott sommerdag, stor klem

    SvarSlett
  29. Hejsan, VIOLA här..tack för din rara hälsning och vad roligt att du tittade in såjag kunde finna dig! Vilken härlig koffert du fått ta hand om och vilken underbar historia den för med sig, jag hoppas verkligen att vi håller kontakten för jag tycker verklgien om din blogg! Ha en fin dag, här lyser solen från en blå himmel, klem VIOLAN

    SvarSlett
  30. Er der ikke flott å arve ting med sjel? Helt spesielt blir det når det er arvet av noen man var glad i.
    Årets sommer viser virkelig hvilke planter som tåler masse regn. Jeg har også funnet mine favoritter.
    Det er ikke vanskeligere å lage egne planer av roser enn det er å lage av for eksempel pelargonia. Så sett i gang for det begynner å haste. De bør få dannet god rot før vinteren kommer.

    SvarSlett
  31. Så flott at du tar vare på din morfars gamle koffert, og så koselig at den fortsatt er ute på barnas lekereiser!
    Er også lei meg for alt regnet som kommer, det er helste surt, men håper det snart skinner opp igjen! Tror nok uansett vær, så har rosene det veldig godt hos deg!!!
    Og takk for awarden tilbake:)
    Klem Anita

    SvarSlett