fredag 31. juli 2009

Maling av gulv, før og etter

Endelig har vi fått lyse gulver i store deler av huset. Barna har vært “på ferie” hos mormor, og vi har hatt arbeidsomme dager med vasking, sliping, pussing og støvsuging før vi kunne gå i gang med selve malerarbeidet.

Mye jobb, men vel verd det når det blir som man har sett for seg. Det er ingen overdrivelse å si at hele huset har stått på hodet, men nå er vi i havn, og det føles deilig!

Her kommer noen smakebiter fra arbeidet:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferdig resultat, fra midtgangen mot kjøkkenet

 

Vi har hatt lakkede, gulnede furugulver og endelig er de nå lysegrå nede og cremefargede oppe. Det eneste gulvet vi skal beholde som det er, er stuegulvet nede. Der er det gammel rustikk plank. Det er et slitt gulv med spor av mennesker som har levd og bodd her. Jeg synes det er sjarmerende, og vil ha det slik. Resten er furugulver av nyere dato som nå er blitt lyse og trivelige.

Det er lav takhøyde her, og de lyse gulvene har gjort underverker med romfølelsen.

 IMG_0039

 

 

 

 

 

 

 

 

Førbilde av midtgangen i huset.

DSCI6484

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter: midtgangen i huset (med ledninger som slenger… Ikke helt ferdig med alle detaljer).

 GetAttachment1  GetAttachment2

 

 

 

 

 

 

 

Godt brukt malerutstyr, som skal legges vekk for en tid :)

Flere bilder kommer senere når siste støk er tørket i 2. etg. og alt er satt på plass.

 

46 kommentarer:

  1. helt fantastisk, utrolig hva det gjorde altså... det ble jo bare helt nydelig vakkert. men du har jo bare et aldeles nydelig hjem altså, skikkelig vakkert:) Virkelig en fryd for øyet dette her og da er det vel verd alt strevet og alle timene:) ønsker deg ei nydelig helg:) klem monica

    SvarSlett
  2. Oioi, så flinke dere har vært! Det må ha vært litt av en jobb, men det ble jo utrolig lekkert!! En skikkelig makeover :)

    SvarSlett
  3. Wow. så flott det ble :)
    Litt av en jobb, men resultatet er verdt alt ;)

    Klem,Kari

    SvarSlett
  4. SÅ flinke dere har vært!! tar dere turen hit etterpå ? ;) Enda har jeg bare et gulv som skal males..mitt skal også være lysegrått på farge. Synes det ble utrolig fint hos dere nå, herlig med romfølelse;) Det ser bare såå koselig ut hjemme hos deg Margrethe;)
    Natti natt ;)
    Og nå har regnet kommet hit til oss;)

    SvarSlett
  5. hei margrethe -
    ojoj - så nydelig det ble!
    så delikat, men ja det er litt av en jobb...
    et nydelig hjem du har!

    moaklem

    SvarSlett
  6. Hei Margrethe.Dette ble virkelig lekkert. Skulle gjerne hatt malte gulv på hytta,men tror ikke vi orker den jobben nå.Ønsker deg en god helg.

    SvarSlett
  7. Dette ble så bra at bedre blir det ikke! En skillelig ansiktsløftning for gulvet - ja hele rommet. Mye jobb - men vel verdt bryet - ikke sant?

    SvarSlett
  8. Hei igjen .
    Ja det er gamle Happy eller Price club som det og het :)

    Ha en fin helg
    Klem,Kari

    SvarSlett
  9. Wow ! For en jobb dere har hatt ! Resultatet er jo bare fantastisk, dere har all grunn til å være fornøyd :-) Tenker huset føles som nytt. Utrolig hva maling kan gjøre !

    Ønsker deg en deilig helg :-)
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  10. Litt av en jobb det der! Dere har virkelig et hus med sjel.

    Strykestativet fant jeg på gode, gamle IKEA ;-)

    SvarSlett
  11. Så flott det ble.
    I dag venter jeg min yngste sønn og svigerdatter.
    De skal male resten av kjøkkenet for meg .
    Ha en super helg
    Klem

    SvarSlett
  12. Knallfint ble det!!! Slik vil jeg også ha det!!!Ble så flott!!! Kos deg med det flotte resultatet og god helg fra Marianne.

    SvarSlett
  13. Hei...så fint det blir..og de flotte tømmerveggene du har..Like it:O)Go`helg til deg fra Maliva

    SvarSlett
  14. Sier som Maliva; flotte (misunnelsesverdige ;0)) tømmervegger! Samboeren hadde elsket dem - drømmehuset hans er en timre, ser du. Men han ville ikke bygge enda et hus på gården (ikke ville han rive noen heller), derfor prøver han å overføre litt av det særegne med laft over på huset vårt (opprinnelig et typisk 50-tallshus med husmorvinduer), så nå har vi åser i taket og etterhvert får vi bjelker i 1.etasje...

    Gulvet ble også veldig fint, nydelig gråfarge! En stor forandring/forbedring fra gul furu.
    Med ønsker om en god helg - klem fra Mette

    SvarSlett
  15. Så nydelig det ble!
    Vet litt om hvor mye jobb det er , vi holder på med alle de lakkerte furugulvene i hytten som skal bli butikk.Nydelig hjem du har:)

    SvarSlett
  16. Gratulerer med nytt og lyst hjem...så flott det ble, og for et kjempefint hus du har. Her var det hjemmekos og sjel...helt etter min smak.

    Ønsker deg og dine en flott helg, stor klem

    SvarSlett
  17. wow, for en forskjell!!! Det ble nydelig! Men for en jobb - dere har vært kjempeflinke!
    Håper du kan slappe av resten av helga og nyte resultatet!!!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  18. Åhh så fint! Heldige du! Jeg vil åååå! Dessverre har jeg ikke gulv som kan males og Nooriamannen vil ikke legge tregulv før om 5 år, når ungene har blitt større.

    SvarSlett
  19. Tack för dina rara hälsningar när jag varit på resa och du...vilken förvandling..tänk att vit färg kan förvandla ett helt hus...jag vet hur det var när vi målade alla våra tak här i vatten hålet, verkligen fint ni fått det, ha en skön helg, klemmer VIOLA

    SvarSlett
  20. Så gøy ! Kjempefint ble det ..
    Så deilig når det blir så bra resultat.
    -klem

    SvarSlett
  21. det er i grunnen helt ubegripelig at det blir så mye finere med maling enn umalt! Skikkelig fint har dere fått det til!

    SvarSlett
  22. Nei så lekkert!!! Så flinke dere har vært! Og hvilken forskjell det ble sml med før-bildet.
    Håper dere får se litt til solen snart... Vi har hatt en nydelig uke nå, men før det hadde vi ikke hatt en dag over 20 grader. Så jeg nyter disse dagene så godt jeg kan :)
    Ha en flott lørdagskveld! Klem

    SvarSlett
  23. Travle dager skjønner eg! men så gøy,når det blir så fint!

    God helg!Klem.

    SvarSlett
  24. Så vakkert hjem du har, knallfine gulv :)
    Hvilke type maling har du brukt? Vi brukte oxan gulvmaling på soverommet og jeg syns det ble så utrolig fort stygt...

    Har hatt besøk av søsteren min i dag og hun har dillet med håret mitt i flere timer, er så deilig at jeg må ta meg sammen for å ikke sovne...fnis. Derfor ble det et lite hårinnlegg inne hos meg i kveld :)

    Klemmer i fleng,
    Vibeke

    SvarSlett
  25. takk for tilbakemelding, da skal jeg teste ut den neste gang det blir gulv som skal males her hjemme :)

    klem

    SvarSlett
  26. Det var minsann bra jobbat, snyggt blev det.
    Vad många roliga Norska bloggar det finns.
    Ha det gott
    annika

    SvarSlett
  27. Wow.. så bra! Min drøm er også hvite gulv.. men den er jeg desverre alene om.. så om jeg skal få beholde tallerkenhyllen min og fuglehusene - så må jeg nøye meg med valnøttfarget gulv :-)

    SvarSlett
  28. Ser at det er flere enn meg som har hatt sin tørn med malekosten i sommer. :) Så lekkert det er blitt hos deg også. Nydelig med slike tømmervegger innimellom. Har noen i gangen. Det ble veldig flott!

    SvarSlett
  29. Hei hei!Takk for koselig hilsen hos meg:) Så fin blogg du har..følger deg på min vei...

    Så flott det ble..hvit gulv er jo bare drømmen da!
    Lekkert!

    Fortsatt fin helg til deg..
    Klem fra
    Lotta

    SvarSlett
  30. Du kan känna dig tillfreds som har jobbat så mycket och fått så fina golv. Visst blir man trött på gul och mörk furu. När jag orkar vill jag också måla ljusgrått, en mycket behaglig färg. Ditt hem ser så vackert ut, gamla hus har atmosfär. Ha det gott!

    SvarSlett
  31. Hei :)
    ja, må nesten pusse opp litt i leiligheten-har vært ungkars leilighet = ikke gjort noe siden han flyttet inn der,skikkelig 80 talls leilighet. hehe
    Så for å få solgt, må vi få litt orden på ting.
    Sov godt!klem

    SvarSlett
  32. så fint det blir hos dere!! :-)

    SvarSlett
  33. Bare herlig, Margrethe! Godt jobba! Skal ta til på noen malejobber snart jeg også! Kvir meg litt, men det får stå til!

    Klem

    SvarSlett
  34. Så utrolig lekkert! Og så flinke dere har vært! Elsker malt tømmer - gir en røff og delikat overflate på samme tid!! Gleder meg til å se mer :)

    Takk for hyggelig kommentar inne hos meg forresten!

    SvarSlett
  35. Fy søren så lekkert det har blitt!!! Helt utrolig vakkert... Nå må dere kose dere og slappe av, samt nyte det flotte resultatet!

    Ønsker deg en fin søndag, klem til deg

    SvarSlett
  36. ojojoj, så lekkert det blei!! Tipper det har vært en enorm jobb, men jeg vil tro dere er glade for at dere begikk dere ut på det; for det blei NYDELIG!!

    Inspirerende. :o)

    ..så herlig det rosa innlegget ditt var, lekre roser fra en nydelig hage!

    SvarSlett
  37. Gu så flott det ble. Hadde helt klart gort det samme valget som deg. Furugulv kan en ikke leve med og blir så flotte med maling. Men et gammelt rustikk gulv med flott paitina må en så klart beholde. Vakkrere kan det ikke blir.

    Ha en skjønn søndagskveld
    Klem;)

    SvarSlett
  38. Hei Margrethte
    Sååå fine gulvene dine ble, jeg ser du har malt tømmerveggen også lys, det likte jeg godt.
    Jeg bor selv i et hus fra 1700 tallet og når jeg ser hvor fine gulvevene dine ble vurderer jeg å male mine også.
    God uke til deg.
    Klem....Ellen

    SvarSlett
  39. Takk for hyggelig melding på bloggen! Så flott de gulvene ble! Virkelig lyst og fint! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  40. Så fint det ble.Men du store min tid for ett arbeid det har måtte vært og male og slipe gulvene.

    Ha ei fin uke:)

    SvarSlett
  41. Du har et utrolig VAKKERT hjem ,og en nydelig blogg!!!

    Tusen takk for kommentarer på min blogg åsså ,bli så glad!!

    SvarSlett
  42. Å halleluja for en forandring. En nydelig forandring. Å så heldig du er. Dette var lekkert altså.....sukk....jeg vil også ha lyse gulv og malte tømmervegger. En drøm jeg har hatt lenge. Ha en fin mandag. Klem fra Elin:O)

    SvarSlett
  43. Helt fantastisk flott resultat.
    Klem Hanna

    SvarSlett
  44. Hei på deg.
    Koselig at du stakk innom meg.
    Er så koselig med nye besøk.
    SÅ flott du har det og nydelig med malte tregulv.
    ha en fin, fin mandag.

    SvarSlett
  45. White looks so much nicer and brighter, good joob, well painted :)

    SvarSlett