onsdag 1. juli 2009

Hønsesafari og nye roser i blomst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I dag har hønene mine fått gå fritt i hagen. Til nå har jeg ikke turt å slippe de fri, så når vi har vært ute i hagen har vi tatt et par av dem i bur og hatt sammen med oss ute, så de venner seg til det. De mørke hønene var heller ikke helt tamme, så det har vært en fin måte å lære de å spise av hånden på. Er hele flokken samlet blir det de tøffeste som forsyner seg, så det har vært kjekt å sitte med to stykker om gangen og vente på at isen skulle brytes. Nå kommer alle til oss når vi har mat, selvom det fortsatt er noen som helst ikke vil ha for mye nærkontakt.


DSCI6199 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stolte hanen Wiggo. Han blir litt mobbet av og til, men det regner jeg med kommer seg når han kommer over “stemmeskiftet”. De hvite Dverg kochinhønene er et par måneder eldre enn Dverg wyandottene, og det forspranget benytter de seg stadig av å ha. 

DSCI6167

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puffa ris vokser ikke i plenen, men snadder er det når vi strør ut en neve. Full konsentrasjon på hele gjengen!

     DSCI6160                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hønene skulle selvfølgelig ikke få lov til å gå i mine rosebed, men det var før jeg så den elleville gleden over å sandbade i jorda :) Ble sittende å nyte synet av fornøyde høner i steden for å jage de vekk. Og selvfølgelig skal de få ta seg et “bad” når de lyster, alle planer om hønsefritt rosebed er borte som dugg for solen :)

DSCI6186DSCI6193

DSCI6170

DSCI6211

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dagen i dag har vært varm, og de fjærkledde søkte til skyggen. Det morsomme er at “sjefene” inntok den beste plassen, som da tydeligvis er buret de har stått i to og to noen dager mens de har blitt fortrolige med oss, og lært å spise av hånden. De andre klumpet seg sammen så tett opptil herligheten de kunne, uten å få komme inn. Her gir vi de friheten og står med klump i halsen og er redd de skal løpe til skogs… Rare dyr!

 

DSCI6183

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så litt roser

Denne åpnet seg i dag. Det er Felicite Parmentier, en albarose så vakker at det kan ta pusten fra en! Dufter herlig av gammeldags roseduft. Denne kan nok fort havne meget høyt på min favorittliste!

DSCI6196

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Suaveolens er også en alba. Virkelig nydelig med sine enkle, kritthvite blomster. Jeg har aldri hatt enkle roser før (bortsett fra noen rugosaer), og har vel alltid ment at roser skal være fylt så tett som det går an. Men jeg begynner å få mer og mer sansen for disse enkle og rafinerte rosene som innehar en elegant ynde de fylte rosene mangler. Blomstene er kjempesøte synes jeg, og busken skal bli av det riktig store slaget på 2-2 1/2 meter høyde. Må si jeg gleder meg til den dagen jeg kan nyte en hel “vegg” med disse vakre rosene. Må også legge til at selvom blomsten er enkel, er det ikke noe enkelt ved rosens duft, her får man roseduft med stor R.

DSCI6119

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så til en rose jeg ikke synes svarer til forventningene, så er det å håpe på at det inntrykket kan forandre seg. Comte De Chambord. Jeg har lært meg et nytt ord innen roseterminologien etter at denne entret min hage: Balling. Det vil si at knoppene ikke “orker” å åpne seg. Og dette skal denne rosen være noe plaget av i regnvær.
Her har det ikke kommet en dråpe regn fra himmelen så lenge knoppene har stått, men den orker ikke åpne seg likeve! Jeg har forsøkt å åpne litt på knoppen for om mulig få fram rosen inni der, og venter spent på resultatet! Så det at den er litt halvåpen her er altså ikke rosens fortjeneste, den har fått hjelp av meg! Men slik kan man jo ikke holde på med hver enkelt knopp, da kan dette bli et slitsomt bekjentskap, og her hos meg: kortvarig.
At den skal remontere forholdsvis godt er en mager trøst, all den tid den faktisk ikke springer ut.  Men den er i besittelse av deilig duft og nydelig farge. Det skal den ha!

DSCI6205

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Great Western er i blomst! Og du verden så jeg har gledet meg til å se den! Den kommer med mange knopper, og dufter herlig. Fargen på bildet er nok ikke helt korrekt, den er ikke fullt så skarp i fargen. Denne blir også forholdsvis omfangsrik og det å se en hel busk kledd i disse rosene en høysommerdag, det er vel toppen av hva en rosepasser kan ønske seg!

DSCI6155

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og så har jeg fått en award i dag

award_fra_M

 

IF LIFE GIVES YOU A LEMON, MAKE LEMONADE!

Fra Mor og datter fikk jeg denne koselige awarden! Det satte jeg pris på.

Jeg sender denne videre til Landlig Eleganse.

 

24 kommentarer:

  1. Å så trivelig det er med høner. Har alltid ønsket meg det men jeg er så mye borte at det går nok ikke. Dette var en trivelig blogg - kommer gjerne innom igjen jeg!

    SvarSlett
  2. Så herlige bilder av hønene dine :-) De storkoser seg nok ja. Har lurt på om vi skulle få oss et par Dvergkochiner selv. Er de flinke til å legge egg ? Har hørt at eggene er veldig små da. Nydelige roser hos deg, du må ha utrolig mange sorter ! Jeg har gitt rosene hønsmøkk, håper at det er bra greier for dem ;-)

    Ha en fin torsdag !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  3. Hjertelig takk for award! Liker bloggen din veldig godt, særlig de fine bildene av roser og staselige høns...

    Klem

    SvarSlett
  4. For noen herlige skapninger du har gående i hagen din. Høner er så skjønne og er noe som jeg godt kunne hatt tenkt meg her i min hage. Naboen hadde høner her for noen år siden og jeg var grønn av misunnelse. Tror hønene deres likte meg litt bedre enn dem for de var mye på besøk i hagen vår, til min store glede.
    Ha en nydelig dag. Masse klemmer fra Elin:O)

    SvarSlett
  5. Heisan...så koselige bilder. Herlig med høner i tunet, så heldig du er! De var så fine også...skjønner godt de trekker til skyggen nå i varmen.

    Fine blomster du har også:)

    Nydelig header og fine bilder på siden her, du har virkelig en fin blogg,....stor sommerklem fra meg til deg

    SvarSlett
  6. hihi så skjønne tuppe hner, jeg synes de er herlige når jeger dem på bilder og på avstand, men kunne nok ikke hatt høner selv (og det er rett å slett fordijeg er redd dem...) Men hadde jeg kunne vendt meg til dem, ville jeg også hatt høner i hagen, er jo sjarmende dyr da:)

    Du har så utrolg mange vakre roser, har du tips angånde stell og hvilke je bør plante? (tenker litt på om dete r noe sorter dete r mindre fare for lus og slikt) Tenkte å annlegge et ytt rosebed i hagen og ønker noen vakre som er litt høye, kanskje klatreroser, men da må jeg vel klippe ofte...

    Ønsker deg en nydelig sommerdag:) Klem monica

    SvarSlett
  7. Hei
    Her var det mye fint. Og så flott blomstring det er hos deg nå!! Nydelig:-)
    Ha en fn dag
    krisitn

    SvarSlett
  8. Koselig med de hønene dine. De ser ut som de har det veldig bra.
    Flotte blomster i mengder har du og.
    PS. KONKURANSE HOS MEG
    Klem

    SvarSlett
  9. Skikkelig gøy å se at disse hønene du så lenga har ønska deg, nå tusler rundt i landlige omgivelser og koser seg som bare det :-)
    Tenker det er ei til som koser seg nå ja!
    Flotte bilder og nydelige roser.
    Ønsker deg en deilig ettermiddag min venn.

    Klem....

    SvarSlett
  10. Nei men så ufattelig kult med høner da! Frittgående høns kaller man vel det der:-)

    Som alltid: utrolig vakre roser du har!!

    SvarSlett
  11. Staselige høner, flotte dyr håper det blir egg etterhvert. Høns liker nok godt å kunne bade i sandjorden, og spankulere rundt.

    Som alltid vakre rosebilder!

    SvarSlett
  12. Balling, ja da lærte jeg noe nytt i dag også;) Dette er jeg plaget med på butikkroesbuketter- men det er kanskje ikke heelt det samme. Så herlige disse hønsene dine er, det er like før jeg skaffer meg mine egne,eller kanskje ikke;) Men superskjønne er de virkelig. Koselig å se dem på oppdagelsesferd i hagen!! Hvor mange roser har du egentlig? blir helt imponert over alt du kan om disse rosene..i kveld har jeg vært og sprayet noen rosebusker her med durance-zalo-vann, er ett eller annet hvitt på dem..også noe rust som jeg tok vekk, så får vi se om det hjelper!
    Ha en super kveld videre;)
    Veldig fin header du har fått- ser profft ut!!

    SvarSlett
  13. Å så koslig å lese om hønene dine. Skikkelig fine er de også. Skulle så gjerne hatt høns. Men jeg får ikke lov. Det er nok med de 2 kattene dine er det en som sier her, og jeg ser jo at det hadde blitt litt styr akkurat nå. Mem om noen år så.

    Ser vi har noen like roser. Den hvite jeg hadde to greiner av i melkespannet tror jeg er en Suaveolens. Jeg har fått den som rotskudd av svigers der den har stått på familiegåren i åresvis. Siden Suaveolens var en valig rose på de traktene fra gammelt av så tenker jeg at det er den. Den heter Kysthvitrose på Norsk. Hos meg er den over langt over 2m. Men på blåsete Ålesund der jeg fikk den fra er buskene ikke stort over meteren. Blomstene er ikke helt enkle, de har mer en 5 kronblader og er litt fyllte. Geat Western er også en jeg har arvet flere rotskudd av, fra både mor og bestemor. At knoppene råtner i regnet er bare noe en må leve med når en skal ha slike roser. Ingen fare for det ute nå hvertfall. Sjelden jeg har opplevd de så fine som i år.

    Kos deg masse med roser og høner i det herlige sommerværet.
    klem:)

    SvarSlett
  14. Tack för titt hos mig!
    Vilken fin och spännande blogg du har, jag återkommer gärna.

    SvarSlett
  15. Heoi, og takk for at du stakk innom bloggen min:)
    Den gamle mugga er utrolig vakker, morro å ha noe med historie. Tenker på bestemoren min hver gang jeg ser på den..
    Ser at Blåhvit-samlemani også har en slik!
    Så flott blogg du har! Legger meg til som følger, så vi høres nok snart igjen:=
    Klem.

    SvarSlett
  16. ååå tusen hjertelig takk skal du ha for fyldig svar, nå ble jeg mye klokere og hoppendes glad:) du er bare så god:) Nå gjenstår det kun og overtale min kjære til at det ikke er mye arbeid med roser (da må jeg vise svar fra deg tenker jeg hihi) Stor sommerklem til deg!

    SvarSlett
  17. Nydelige romantiske bilder, jeg ble helt hensatt til langt ut på landet, her bor jeg midt i byen og det er ikke mulig å ha høner. Så koselig selskap og koselig å se på når de spankulerer rundt og koser seg. Ha en fortsatt fin sommeruke. Klem fra Mona.

    SvarSlett
  18. NYDELIGE bilder!

    Alltid så koselig når du legger igjen noen ord hos meg :)

    Nattaklem

    SvarSlett
  19. hei margrethe -
    ...for en skjønn gjeng med frittgående høner :0)
    det ser bare så utrolig trivelig ut!
    ...og igjen - for noen skjønninger av roser du har i din rosehage...jeg har mye å lære her, skjønner jeg! gratulerer med awarden - så velfortjent!!! ...ellers ønsker jeg deg en fortsatt finfin sommer, nå er vi snart ferieklare! stor moaklem

    SvarSlett
  20. Takk for det!!
    Ja, virkelig moro emd gamle ting:-)
    Ha en fin dag videre
    Kristin

    SvarSlett
  21. Så gøy å se nye bilder av hønsene! Det var jo flere der enn jeg trodde :) Så morsomme skapninger! Vi reiser på ferie mandag og blir borte et par uker - men etter det har jeg veldig lyst å komme en tur og se på de nye små :)

    SvarSlett
  22. Elin: Nei de har du ikke sett enda :) Vi skal være mye hjemme i sommer, så bare si fra når du vil komme. Alltid koselig det :)

    SvarSlett
  23. Hei, Takk for hyggelig hilsen. Så morsomme bilder fra hønene dine og herlige blomsterbilder. Det er ny konkurranse inne hos meg. Sommerklem siv

    SvarSlett
  24. Herlige bilder av de frittgående hønene dine! Jeg må innrømme at mine har måttet takke seg til hønsegården siden slutten av april pga all ivrig graving og sandbading i blomster- og grønnsaksbed. Men du verden hvilken glede det er å se deres glede når de kan løpe fritt. Jeg pleier å slippe mine fri igjen mot slutten av juli, for da får de ikke gjort så mye skade mer.

    Nydelige blomster og roser hos deg. Jeg har også Comte de Chambord, men hos meg sliter den veldig (uvisst av hvilken grunn) så jeg skal forsøke å flytte den et annet sted til høsten.

    Takk for dine alltid så hyggelige hilsener i bloggen min. Jeg har hatt stor glede av besøket hos deg, og kommer snart igjen (nå har jo den "verste" varmen gitt seg, så jeg "orker" litt mer enn å bare sitte i skyggen under parasollen...)

    SvarSlett