torsdag 16. juli 2009

Hønsenetting, staur og arbeidsinnsats

Først av alt: tusen takk for alle hyggelige gratulasjoner i går! Så koselig :) Vi hadde en fin dag, og feriet 14 gode år :)

Jobbedag

I dag har det vært jobbedag ute. Ikke at det er så uvanlig, vi bor jo nesten ute for tiden. Men det har blitt store forandringer som synes godt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den snille mannen min har begynt på en utegård til hønene mine, og vi har måtte være litt kreative med tanke på materialer, da budsjettet ikke tillater mange tusen ut på en hønsegård akkurat nå.
I uthuset lå det mange gamle staur. De er over to meter lange, og de hadde potensiale til å kunne skape en litt gammeldags inhegning til hønene, samtidig som det ble en billig løsning for oss. Vi har kjøpt inn hønsenetting, og ellers er det arbeidsinnsatsen som har kostet.

DSCI6341

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg fikk litt sånn “indianer og cowboy-følelse” da jeg så utegården ta form, og etter en rask tenkepause var jeg i gang med gravingen. Det blir klatreplanter i hønsenettingen og roser langs hønsegården, så myker det opp og blir litt farge der.

Jeg gravde opp en gammel kaprifol som har stått helt “feil”, og jeg ante virkelig ikke at de kunne få slike røtter! Den må være svært gammel. Nå er den skikkelig pjusk der den sturer ved hønsegården, og jeg håper inderlig ikke jeg har tatt knekken på den. Men det skal være robuste planter som tåler en del. Jeg håper det gjelder slike gamle eksemplarer med trerøtter også! Roten hadde vokst inn i grunnmuren på uthuset, så mulig det kommer nye skudd derfra en vakker dag.

Det er ikke de vakreste bildene i dag, men moro å vise fram byggeprosjektet vårt. Og jeg tror det blir ganske koselig når det vokser til, langs nettingen.

En kjapp tur innom et gartneri jeg ikke har vært innom på mange år ble det også i dag. Fikk tre clematis for 100 kr. Det må sies å være en bra pris :) Hagely Hybrid, Multi Blue og Nelly Moser. Så nå kan det klatres i hønsenettingen og i et gammelt epletre. I tillegg fikk jeg tre peoner for 100 kr. Det var et alt for godt tilbud til å la gå fra seg!

DSCI6350

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hagley hybrid

Drømmer om… 

I bakkant ønsker jeg meg et drivhus, grønnsaks- og urtehage. Det blir nok ikke i år, og kanskje ikke til neste år heller, men i mitt hode er alt på plass :) Jeg drømmer om et “gammelt” drivhus med teglstein halvvegs opp på veggen, og gamle vinduer. Det er lov å drømme :)

Og til slutt, noen bilder av leieboerne i utegården

  

DSCI6365

DSCI6354

 

 

 

 

 

 

 

 

Nå blir det slutt på å leke sisten nå de skal inn for kvelden… De kommer og spiser av hånda når vi har mat til dem, og tigger ved bordet når vi spiser, men de skjønner når vi skal ha de inn, og da løper de av sted... –Og vi etter! Hele familien i arbeid :) Det har vært mye latter og morro i forbindelse med den saken, og litt frustrasjoner når det strekker ut før vi får de inn.
Om noen husker “Vill villere Villavegen” som gikk på tv for mange år siden, der det stadig var noen som løp etter ei høne ved navn Vera, så er det nettopp slik som det ble formidlet i den serien. En føler seg rimelig dum ;P

 

17 kommentarer:

  1. For en vakker hønsegård du kommer til å få! Jeg husker godt Vera fra Vill villere villaveien. Var det ikke Elsa Lystad som eide henne?

    Hvilket hagesenter var det du fant slike godbiter i da?

    SvarSlett
  2. Ja dette var litt av et byggverk;) Herlige kupp du gjorde på hagesenteret;) Min toåring oppfører seg til tider som dine høner- så jeg kjenner meg igjen;)Her skal man ikke komme med frivillig;)

    SvarSlett
  3. Heldig er du som har høner!!!Skulle så gjerne ha hatt det selv, men i et boligfelt er vel ikke akkurat det så populært...Hønsehuset ser ut som det kommer til å bli kjempe fint!Og så mange vakre blomster du har!!!Ha en fin dag. Linda

    SvarSlett
  4. Det blir en flott hønsgård med klatreplanter på hønsenettingen, riktig vakkert.

    Drømmer og fremtidsplaner om drivhus, krydderurter og grønsaker er kjekt å ha. Gammeldagse drivhus er riktig flotte, så det blir noe å se frem til.

    Ha en fin sommerdag!

    SvarSlett
  5. Vilken lycka att få ha hönor, har alltid varit min deröm...men vem vet ...kanske jag kan uppfylla den om vi köper hus igen..ha en skön helg, klem VIOLA

    SvarSlett
  6. Det der var innmari mye stiligere enn trykkimpregnerte stolper da!!
    Høres skikkelig koselig ut med klematis og klatreplanter rundt den da.

    3 pioner for 100 kr...!
    Hvor fant du det tilbudet?? (Æ vil å ha!!)

    Klem fra en som bader unger, for å stikke til byen og se på BMW-løst bilde....!

    Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  7. Hønsene kommer til å stortrives i den nye hønsegården:-)
    Veldig god ide med klatreplanter rundt på nettingen.

    Ha en flott helg:-)

    SvarSlett
  8. Heisan...

    Dette blir en flott "villa" til hønene dine!
    Så stilig med et sånt rammerverk...skjønner godt du fikk litt indianerfølelser her. Helt råstilig ble dette! Klem og god helg:)

    SvarSlett
  9. Hei, Takk for hyggelig hilsen og gratuerer med 14 år:-) Det nye hønskeutehuset ser knallbra ut. Gleder meg til å se flere bilder. Sommerklem Siv

    SvarSlett
  10. Tuuuuusen takk for kommentaren din!
    JA veldig fornøyd, utrolig hva en spray gjør-det er helt klart!!;-)
    Så gøy-hønseutegården kommer til å bli kjempe fint. Gleder meg til å se når det er ferdig! Godt å ha en familie som hjelper til!!;-)
    kos dere masse videre!!!Ha en fin dag!
    klem klem klem

    SvarSlett
  11. Oj, den hønseutegården kommer til å bli kjempe fin! Ser for meg hvordan den kommer til å se ut med alle klatreplantene rundt. Litt av et kupp forresten. Jeg betalte 149 for en clematis...
    Ha en nydelig dag, kjære deg!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  12. Gratulerer med den store dagen!
    Jeg er litt sent ute, men bedre sent enn aldri ?

    utegården til hønene blir kjempeflott, de kommer til å storkose seg der.
    Tenk å få så fin utegård med roser klatrende i veggen og kaprifolium som sender ut nydelige dufter.

    Det gartneriet skulle jeg likt å vært på. Jeg så på Elleas blogg at det lå til høyre(?) i rundkjøringa før Høllen. Men hvor kommer du fra når du sier høyre?

    SvarSlett
  13. Dette blir kjempefint... spesielt med klatreplanter!

    Jeg plantet Hagley Hybrid i fjor, og om du ser dagens blogginnlegg hos meg, vil du se at den er frodig og flott :-).

    Kjempetilbud du fant! Spør som Nina, hvor??!?

    SvarSlett
  14. Dette blir flott! Hagley Hybrid er nydelig, så bare gled deg:) God helg!

    SvarSlett
  15. Så koselig med høner og hønsehus! Ser for meg blomster som klatrer oppover nettingen, superfint!!

    Det ligger en award og venter på det på siden min. Hent den hvis du vil!:)

    Klem Nina

    SvarSlett
  16. Gratulerer med 14 gode år og ny, stilig villvest-inspirert hønsegård. Hønene vil nok trives med blomstrende vegger.

    SvarSlett
  17. Så fint med hønsegård da :D

    Fine bilder i bloggen din

    Delta gjerne på fotoverden

    www.fotoverden.blogspot.com

    Mvh Nina

    SvarSlett