søndag 26. juli 2009

Englebilde og en aftenbønn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette bildet er min datters.
Hun fikk det av sin bestefar, som har arvet det av sin mor, som igjen fikk det av sin mor. Hvor gammelt det er, vet jeg ikke. Men det er et bildet som eieren til en hver tid har vært glad i, og som man trygt kan si bestandig har vært i slekten. Bakpå står det skrevet årstall for når bildet har skiftet eier og gått over til neste generasjon. Veldig koselig synes jeg.

DSCI6444

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er en egen skjønnhet i disse gamle bildene, som viser engelen der den passer på det lille barnet som er ute på farefull ferd. Det finnes mange varianter av samme tema, og alle har de dette litt sakrale uttrykket som jeg synes er veldig stemningsfullt og vakkert.

Bildet er fra min manns familie, men hver gang jeg ser det minner det meg på en aftenbønn min mormor alltid ba når jeg var hos henne. Den har jeg også lært mine barn.

DSCI6446

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aftenbønn

Nu lukker seg mitt øye

o Fader i det høye

I varetekt meg ta

Fra synd, fra sorg og fare

Din engel meg bevare

som ledet har min fot i dag

Amen

 

 

DSCI6447

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


31 kommentarer:

  1. Nydelig! Så heldige dere er som har fått slikt i arv! Ungene mine har også slike bilder på sine rom, men de er nye :-)

    Første gang jeg er innom her, kommer tilbake både titt og ofte:-)

    Klem fra Gry

    SvarSlett
  2. For et fantastisk nydelig bilde og for en flott historie bak det.mange gode minner å ta vare på åsså var det så kejkt at dere skrev eier og årstall bak, dete r jo kjempekjekt å ha:)

    Den bønenn var kjempefin og denne hadde jeg ikke hørt før, vakker!

    God klem fra Monica

    SvarSlett
  3. Jeg klarte da å klippe av knoppen jeg.. ops! Så fikk jeg jo tips om såpe og vann og spraye på. Så det har jeg gjort nå. Så plutselig at de hadde invadert hele busken :-(
    Krysser fingrene!

    Stor klem
    ha en fin søndag videre.

    SvarSlett
  4. Nydelig bilde, et ekte klenodie dette her- tror ikke jeg har sett akkurat denne varianten heller, det må jo være riktig gammelt. Så fint med noe slikt som kan binde generasjonene sammen;) Vi bruker kjære Gud jeg har det godt her, men Nå lukker seg mitt øye er veldig fin;)
    Ha en fin morgendag;)

    SvarSlett
  5. Litt morsomt dette da;-jeg prøvde å skrive en kommentar til deg, men litt datatrøbbel, så den ville ikke komme på plass og i mellomtiden ser jeg du har vært hos meg :)
    Så da prøver jeg igjen...kjempefint bilde og så gøy med historien bak,og herlig bønn det der..-ønsker deg ei fin uke!

    SvarSlett
  6. Så sart og nydelig. Bildet er uten tvil helt spesielt og tenk at det har vært til glede i familien over generasjoner. Vakkert.

    Takk for titten og takk for hyggelig kommentar hos meg.

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  7. For et nydelig bilde! Og ekstra koselig når det har gått i arv mellom slektninger)
    Koselig med slike tradisjoner:)

    Jeg ønsker deg en fin uke:)
    Klem Linda

    SvarSlett
  8. Vakkert!

    Så spesielt det må være å ha et sånt arvegods i familien...helt nydelig bilde.

    Ønsker deg en fin ukestart...sommerklem

    SvarSlett
  9. så vakkert!
    nydelig bilde og
    nydelig aftenbønn...

    moaklem

    SvarSlett
  10. Så fint at hver generasjon står skrevet på baksiden også. Det må gjøre den enda mer spesiell.

    SvarSlett
  11. Veldig spesielt bilde du har, det ligger det mye sjel i. Vakkert. Takk for hilsen på bloggen min - ja, jeg er ny blogger. Synes dette virker som en spennende og veldig inspirerende verden.

    Nordisk Landliv

    SvarSlett
  12. Nydelig bilde. Jeg synes disse bildene er så vakre.
    Denne aftenbønnen lærte jeg av min mormor da jeg var liten.

    SvarSlett
  13. Vakkert englebilde og en flott arv å ta med seg
    Klem

    SvarSlett
  14. for et vakkert bilde-jeg har noe lignende etter min bestemor:-)
    Den aftenbønnen gir barndoms-minner...
    Kikk innom bloggen min for en liten overraskelse til deg:-)
    Ha en fortsatt fin sommer, klem Hege.

    SvarSlett
  15. Vilken underbar gammal änglatavla...dom där är jag tokig i och har sker en 5-6 st gamla i sovrummet men detta motivet har jag icke sett...du får titta in då och pröva lyckan...:) är nu på väg till Värmland, ha en fin vecka, klem

    SvarSlett
  16. Nydelig bilde,så lurt å skrive dato på baksia. Eg hadde et sånnt etter min mormor, med to barn på en fjellhylle.Å en fin engel som passa på dei.Når eg var liten og på besøk hos besto på Bømlo, Hang det over senga mi.Så fikk eg arvet det, men nå finner eg det ikkje, det er så leit,Håper det dukker opp, da skal det opp på soveromet mitt.Klem

    SvarSlett
  17. Å så vakkert. Mener vi hadde noe lignende når vi var barn. Lurer på hvor det har tatt veien? hmm... Får visst forhøre meg litt!
    Ha en flott dag.
    Klæm Susanne

    SvarSlett
  18. Å for et nydelig bilde.
    Litt av en skatt å eie.
    Jeg har slike englebilder...annet motiv, over alle sengene til mine barn, men de er ikke gamle.
    Kul rose du har i hagen din, har aldri sett slikt før:)
    Ønsker deg en nydelig uke,klem:)

    SvarSlett
  19. Hei Margrethe! Takk for koselig kommentar på bloggen min! Bildet til datteren din er nydelig, utrolig koselig med små ting som går i arv og har stor affeksjonsverdi. Har også noen sånne :)
    Syns forresten du tar utrolig flotte bilder!

    Ha en fin dag!

    Lycheli

    SvarSlett
  20. Så nydelig! Jeg har også sett motivet før, bringer minner!

    SvarSlett
  21. Hei Magrethe!
    For et fantastisk fint bilde.
    Jeg får ikke nok av englebilder! Så spesielt når bildet har vært i familien så lenge. Koselig gjort av bestefaren å gi det til barnebarnet sitt. Nydelig!

    Ha en fin mandagskveld,
    Klem Julie Helen

    SvarSlett
  22. Se det! Der var min aftenbønn fra da jeg var liten :-D

    SvarSlett
  23. For en historie som ligger bak bildet.
    Bildet er jo bare så nydelig:))

    ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  24. Vakkert bilde og vakker aftenbønn. Min farmor hadde et lignende bilde, og min mormor aftenbønnen. Ble litt nostaligisk, ja. :)

    Ha en fortsatt fin kveld!

    SvarSlett
  25. Fint og sart bilde min venn:-) Har et par lignende som fikk nye rammer og endet opp på hytta. Er enig med deg; de sier noe spesielt!
    Gode sommerdager videre til deg og dine - lykke til i hagen!
    Klem :-)

    SvarSlett
  26. Kjempekoselig bilde! Ungene mine har også noe lignende, som jeg hadde da jeg var lita. Moro å ta vare på og bringe videre!

    Forsatt god sommer! Klem Nina

    SvarSlett
  27. Et nydelig bilde!
    Så hyggelig at det blir tatt vare på i familien, og går i arv!
    Ha en fin dag!
    Klem Anita

    SvarSlett
  28. Samme type bilde har min datter fått av sin farmor! Det er en liten jente med rødhettekappe som har en engel bak seg i skogen, og i buskene lurer ulven... Er nok samme produsent; lik ramme og alt :-) Koselig.

    SvarSlett
  29. Hei
    Jeg har nøyaktig samme bilde. Har fått det i arv og er veldig førnøyd. Vet du noe mer om det?

    SvarSlett