lørdag 25. juli 2009

Borte bra, hjemme best

Vi har vært på ferie med gode venner, og er hjemme igjen etter koselige dager i Danmark.

Legoland ble inntatt, og selvom været var litt vekslende hadde vi stort sett sol og opphold hele tiden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi var innom et loppemarked på turen. Jeg fant flere ting jeg kunne kjøpt, men ikke noe jeg virkelig falt for, så det eneste kjøpet i vår familie var det minsten i huset som sto for. Han fikk en stor “diamant” for 15 kroner og syntes han hadde gjort et kjempekupp! Eplet faller ikke langt fra stammen er det noe som heter. Og han er minst like glad i loppemarkeder og bruktbutkikker som meg.

DSCI6428

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg gruet meg til overfarten, og er nok en av det som blir sjøsyke bare av å tenke på å ta båt… Men det gikk heldigvis over all forventning, båten lå stødig i vannet både fram og tilbake, så det hadde jeg ikke trengt å tenke på. Hadde det alltid vært slike forhold på sjøen skulle jeg tatt turer til Danmark oftere!

Et av stedene vi var innom var Knud Pedersens Planteskole som jeg ofte besøker på nett. Vi plottet inn på GPSen, og fant fram. For et eldorado! Bildene taler vel for seg:DSCI6411 DSCI6415  

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCI6412

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det hadde regnet godt natten før, så det var nokså sølete. Og jeg hadde ikke akkurat praktisk skotøy på meg, men jeg fikk da ballansert meg fram på høye hæler og tatt alle de flotte rosene i øyesyn. Redouté har jeg ønsket meg lenge. Jeg har ikke funnet den noe sted, men nå ble den med hjem. Gjett hvem som er fornøyd :) Bilder kommer så snart en av knoppene springer ut!

Falstaff ble også med, og nå skal jeg snart i gang med å lage rosebed til de nyinnkjøpte beboerne i hagen. De skal få lavendel ved føttene og selskap av et par andre austinsorter.

DSCI6436

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Falstaff

 

Hjemme hadde min mor passet bulldogen, katt, høns og hamster. Det er blitt rene dyrehagen her ;) Men alt hadde gått greit.

Å komme hjem er alltid deilig når en har vært på ferie. Og det var spennede å se hva som hadde skjedd i hagen på de dagene vi hadde vært avsted. Georginene hadde så vidt begynt før jeg dro, men nå står de flotte langs husveggen! Jeg fikk noen store, flotte knoller fra en gammel hage. De var merket med rød og lilla. Foreløpig er det rosa og sitrongule jeg har fått, og noen lilla (tror jeg) holder på å springe ut. Jeg har ikke allvedens med erfaring med georginer, og ser jeg har satt de alt for tett. Til neste år skal de få mer luft rundt føttene! Vakre er de uansett. Det er hyggelige blomster som kommer på en tid om sommeren da mye annet har takket for seg for denne gang.

Félicité Parmentier er den siste av mine sommerblomstrende roser som holder ut enda. Jeg oppdaget en underlig sak på henne, og håper det er noen som kan fortelle meg hva dette er?

DSCI6432 DSCI6433

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det ser ut som det kommer en knopp ut av rosen? Det er enda en blomst som oppfører seg på samme viset. Er spent på å se om det blir roser i flere etasjer her…

Til slutt: takk for alle hyggelige kommentarer dere legger inn, det er så hyggelig å komme hjem fra ferie og se at det er mange som har vært innom og lagt igjen et lite spor :)

20 kommentarer:

  1. kjenner igjen følelsen med at det er godt å komme hjem igejn også, så har en ladet opp batteriene og er klar for hverdagslivet igjen:)

    Høres ut som dere har hatt en flott ferie i danmark og dere er heldige som har fått sett solen en del. Her har det bare vært regn regn og atter regn, men men skal ikke klage. Fint vær for innepyssel hihi:)

    Nydleige blomsterbilder, jeg blir jo glad bare av å se på dem jo:)

    Hjertelig velkommen hjem og jeg ønsker deg en nydelig lørdagskveld:) klem monica

    SvarSlett
  2. Velkommen hjem igjen fra Danmarkstur, koselig å se deg igjen her inne!!!! Så nydelig det var på den planteskolen - et sted å drømme seg bort i!!!
    Merkelig med den rosa - har ikke sett sånn før!
    Håper du får en koselig helg, vel hjemme igjen!
    Klem fra Lunalu

    SvarSlett
  3. Velkommen hjem:)

    Alltid kjekt å få litt luft under vingene...men så enig med deg, hjemmer er nå best:)

    Så vakre roser du har fått med deg hjem. Fine bilder av blomster...som alltid her hos deg.

    Ha en fin kveld, sommerklem

    SvarSlett
  4. Nydelige roser, og den planteskolen tror jeg sannelig jeg skal sjekke ut litt nærmere...
    Du har en koselig blogg, Margrethe, så du fortjener alle hyggelige tilbakemeldinger du får her!
    Fortsatt god lørdagskveld og kos deg hjemme i hus og hage!
    Klem!

    SvarSlett
  5. Borte bra, hjemme best :-)

    Vi tok ferje fra Egersund til Danmark en gang og hadde skikkelig sjøgang. Hjemmover måtte vi kjøre rundt Sverige, eg nektet å ta den tilbake igjen:-(

    SvarSlett
  6. Jeg hører også til de som blir sjøsyke bare jeg ser en båt. Nå bor jeg på østlandet, så det enkleste er å kjøre til Danmark så da slipper jeg det problemet. ;)
    Nydelige georginer. Mine begynner å få knopper, men det er nok ennå en stund til de blomstrer.

    Hilsen Line S

    SvarSlett
  7. jøsses, knopp i rosa! Fasinerende.

    Den første georginen din ligner forresten skikkelig på en av mine, tror jammen det er den samme. En skikkelig trofast og kraftig voksende sak :)

    SvarSlett
  8. Det handlar om prolifiering, en trolig genetisk förändring av en gammaldags ros. Inte alldeles ovanligt. Nya knoppar uppkommer mitt i en blommande ros. Inga åtgärder kan förebygga prolifieringen. Vissa sorter är mer mottagliga,
    t ex 'Adèle Prévost', men i år har min inte fått en enda dubbelknopp. Den andra knoppen slår aldrig ut. Så det blir bara en blomma.

    Så trevligt att besöka Rosenposten, skulle jag också gärna göra. Jag träffade Knud Pedersen och hans fru på Nordisk Rosenweekend i Finland för några år sedan.

    Ha det gott!

    SvarSlett
  9. Velkommen hjem fra Danmark- vi reiser neste fredag:-)
    Gleder meg til å finne frem til noen interiør-butikke og loppiser selv-får se hva jeg får tid til med familie-ferie!
    Nydelige bilder-blir i godt humør av bildene du tar:-)
    Ha en fortsatt fin helg, klem Hege.

    SvarSlett
  10. Hei!! Hehe, samme tema idag vi, ja! Ikke så ille når man synes det er godt, da! Så fin planteskole du stakk innom!!!! Så fine bilder,atte!:-)

    Klem i natten, Marianne

    SvarSlett
  11. Velkommen hjem igjen :-) Alltid deilig å komme hjem til sitt eget hus. Høres ut som om dere har hatt en storveis ferie og nydelige planter du har skaffet deg da ! Fantastisk vakre og inspirerende bilder.

    Vi er på farten igjen og er nå på hytta i Naustdal i Sogn og Fjordane. Her blir vi ca en uke. Da får vi bare krysse fingrene for at vi alle kan få litt deilig sommervær igjen :-)

    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  12. Hei hei!! :-)
    Jeg har fått lagt inn signturen min, med litt hjelp av andre ;) hihi
    klem klem

    SvarSlett
  13. Tusen takk for de hyggelige kommentarene i bloggen min! :)
    Morsom om det kommer en ny rose inne i rosen da! En mutant??
    Heldig som fikk skaffet deg 'Redoute' eller hvordan det nå skrives! Flott er den i allefall!!
    Håper dere har en flott helg!!

    Klem!

    SvarSlett
  14. Jeg tok skrivemåten fra hodet, altså (og der oppe er det mye rart...! Bla litt pussestøv! ;) )

    Men du googlet vel! ;)

    SvarSlett
  15. Før jeg kan si meg enig med deg må jeg først reise vekk... virkelig kul den rosen din. Godt gjort forresten å være på loppis uten å handle :)

    SvarSlett
  16. Så hyggelig å ha deg tilbake;) Fint at du slaåå unna sjøsyken;) Er det noen spesiell grunn til at du planter lavendel sammen med rosene? Eller er det fordi det er så vakkert?
    Natti natt;)

    SvarSlett
  17. Hei og velkommen hjem !
    Jeg synes også det er fint å reise, men du verden så deilig det er å komme hjem også. Du har så mange fine bilder, blir virkelig inspirert til å gå ut i hagen. Ser ralfefarfars paradis nevner roser og lavendel. I mitt bed med roser og lavendel er det ikke en eneste mordersnegle i nærheten. Kanskje de ikke liker kombinasjonen. Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  18. hei margrethe -

    ..og velkommen hjem igjen! så enig, så enig..alltid godt å komme hjem!
    så skjønne bilder fra deg, som alltid! Planteskolen så ut som et herlig sted å besøke.
    ha en fin søndag -
    moaklem

    SvarSlett
  19. Hei
    Er det Redoute den heter den rosen som er hekk ?? Veldig fint:-)
    Jo, takk, vi er nok stolte!! Veldig moro og rørende å se. En sterk rolle, med både sorg, abort og forsøk på selvmord.. Huff..
    Spelet anbefales i allefall hvis du noen gang skulle være på nordmøre en sommer;-)
    K

    SvarSlett
  20. Hejsan, välkommen hem och Danmark är ett härligtr land att semestra i...imorgon har jag utlottning..du får gå in och pröva lyckan ha en fin vecka, imorgon bär det iväg till Värmland...klem

    SvarSlett