mandag 22. juni 2009

Roseblomstring

I går og i dag har flere roser kommet med flotte rosetter.

DSCI5934

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mary Rose, bedårende vakker med god duft, selvom det ikke er av de kraftigst duftende. En Austinrose jeg virkelig har falt for. Når hun blomsterer er det sommer :) Blomstene er litt rufsete til Austinrose å være, særlig når den har stått et par dager. Den falmer også litt i fargen etter noen dager og går over i det jeg vil beskrive som lavendelrosa. Busken er nesten på sitt fineseste når det står roser i ulike nyanser strødd over det hele. Mary Rose remonterer, men jeg vil ikke si det er jevnt og trutt. Mer to hovedflor og enkelte roser i pausene. Hun holder koken med spredte blomster til frosten kommer om man er flink til å fjerne avblomstrede roser.

DSCI5943

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCI5966

DSCI5945

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stanwell Perpetual, en rose jeg har drømt om å eie i flere år. Jeg synes den er like vakker som jeg har sett den på bilde, selvom den er lav av vekst i år. Dufter sterkt av “skikkelig gammeldags roselukt”, og akkurat nå må man nesten legge seg helt ned på bakken for å lukte, men hva gjør man ikke for en duft av gammeldags rosehage :) Det har vi ikke tatt bilde av :P 
Dette tror jeg kommer til å bli en av mine favoritter, selvom denne herremannen har ganske så ugjestmilde torener :) Remonterer gjør den også! Vakker, vakker, vakker!

DSCI5936

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Winchester Cathedral er samme rose som Mary Rose på alle måter, bare annen farge. Den sies å være hvit med noe rosa på enkelte blomster, jeg har også lest at den skal være hvit med noe brungult i midten. Det er ikke min erfaring, hos meg er det ingen hvite roser, bare rosa :)
Det finnes en sport til av Mary Rose: Redute, den står høyt på ønskelisten min, men jeg har ikke kommet over den på noen av de lokale plantemarkedene.

DSCI5956DSCI5948

 

 

 

 

 

 

 

The Pilgrim, også det en Austinrose. Eneste gule blomsten jeg eier (bortsett fra noen  ringblomstersom har kommet opp av seg selv…). Men så er det en veldig behagelig gulfarge som tenderer til kremhvitt på blomster som har stått et par dager. Det er en sunn og frisk rose som kan bli forholdsvis omfangsrik. Dufter godt, med en frisk duft jeg ikke har kjent på andre roser. Den står helt overstrødd med knopper, og jeg gleder meg virkelig til å se den fullt utsprunget! Selve blomsten blir en perfekt rosett i den skjønneste orden. Bilder kommer :)
Den holder lenge i vase, og jeg plukket inn roser fra denne busken i november i fjor! Pålitelig og vakker.

DSCI5958

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCI5957

DSCI5959

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Magna Charta,en remontantrose jeg har ventet på. Store flotte blomster, god duft og jevn blomstring fram til frosten. En nydelig rose som jeg etter mine korte erfaringer med den, synes burde være mer vanlig i handelen enn den er. Med god gjødsling og kniping av avblomstrede roser, så har man en trofast busk i hagen som gjør sitt til at det skal være farge og duft der!

11 kommentarer:

  1. Når jeg ser dine flotte roser, skulle jeg ønske jeg visste litt mer..hva er austinroser for noe? Minner meg om Jane Austen..hihi..har en rose som blomstrer her også..skal få tatt bilde av den snart, det er en klatrerose..mer vet jeg ikke..
    Ha en fin kveld med dine vakre roser!!

    SvarSlett
  2. Nydelige roser! Morsomt å se at Winchester Cathedral er rosa hos deg. Hos meg er den helt hvit:) Den har imidlertid ikke kommet i blomst her enda...

    SvarSlett
  3. Hei Margrethe. For en samling av vakre roser,skulle ønske jeg var en like flink gartner....Ønsker deg en fin sommer.

    SvarSlett
  4. hei margrethe -
    du er jo en rose-ekspert...
    imponert over dine kunnskaper!
    ...den blekrosa var bare helt nydelig...et herrenavn?

    moaklem

    SvarSlett
  5. Åh her var mye fint ! Kjempeflotte tips !

    Ønsker meg duftende roser til hagen min :-)

    God St.Hans til deg !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  6. Takk for at du viste oss alle din vakre roser. Jeg gleder meg til mine kommer etterhvert. Men siden de fleste er nyinnkjøpte av året må jeg nok vente en stund enda.

    SvarSlett
  7. Nydelige roser! Gleder meg til mine begynner å blomstre. :)

    SvarSlett
  8. Du er blitt rene rose-eksperten! Så nydelige bilder, min venn! Gleder meg til å følge i dine fotspor i sommer, på din vei mot nye rose-bekjentskaper :-) Nå ryker roseveggen vår også..villrosene har overtatt fullstendig og jeg er klar for nye sorter (gjerne Austen) som slynger seg langs sørveggen på huset. Trenger kanskje noen tips her. Ha en fin midtsommerkveld i den nye heimen :-)

    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  9. Nydelige rosebilder i lekre farger. Når rosene kommer da er sommeren her.

    Ha en fin hagedag!

    SvarSlett
  10. Hei Margrethe
    Sååå fantastiske nydelige roser du har.Takk for hyggelig kommentar fra deg, jeg ønsker deg en koselig St.hanskveld.
    Klem...Ellen

    SvarSlett
  11. Hei!!
    tusen takk for gratulasjonen og for infoen.
    JEg skal helt klart sjekke ut og være vel informert når og om jeg skaffer meg hund - og bulldog! Bra du sier i fra. Mange som ikke bryr seg om sånt, og heller lar folk få et stort problem senere kanskje.. Det er jo dårlig gjort ovenfor hundene syntes jeg. Har kjempe lyst på, men vil helst bo i hus og sånn, sånn at samboeren min klarer å bo der å ;-) litt allergi må jeg si. hehe
    Men tusen takk!ha en fin sankthans!
    klem klem

    SvarSlett