søndag 28. juni 2009

Nye roser blomstrer hver dag nå :)


Heraitage blomstrer nå, og er ufatterlig vakker. Dufter godt og alt ser tilsynelatende bra ut. Het til jeg oppdaget et par blader med små oransje dotter… Joda damen har fått antydning til rust. Her er det bare å følge med og kvitte seg med alt som er angrepet, ellers har hun ikke et blad igjen om dette får lov til å utvikle seg.

DSCI6086 Uansett, hun er så vakker at jeg har ikke hjerte til å kvitte meg med henne. Håper det ikke blir for mye rust, og så får jeg sette henne et sted hvor hun kan stå litt for seg selv, så håper jeg på at det ikke sprer seg.

 

 

 

 

 

DSCI6087

 

Denne rosen har en litt spesiell farge. Jeg har gledet meg til å se den utsprunget, og ble ikke skuffet da den sto med sin purpurfiolette blomst i dag tidlig :) Navnet er: “Cardinal de Richelieu”. Den blomstrer kun om someren, og står i et bed jeg har laget med kun historiske roser.

 

DSCI6082

DSCI6088

 

 

 

 

 

Frühlingsduft blomstrer nå. Spennende farge som går fra rosa, aprikos til gulbrunt. Jeg håper den er så sunn og frisk som jeg har fått intrykk av,  vakker der den i alle fall, uten tvil :)

DSCI6089

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leonardo Da Vinci har kommet med en blomst i dag. Den er en meget pålitelig rose.

14 kommentarer:

  1. Jeg bøyer meg bare i støvet for alle dine nydelige roser. Må snart døpe stedet om til Rosegarden. Som sagt; gleder meg til å følge deg i sommer - tenker å lure meg til noen tips på litt "gammeldagse" roser :-). Ønsker deg en strålende flott dag i solen, min venn!
    Sommerklem......

    SvarSlett
  2. Nydelig roser! Jeg har plantet 2 stk Heritage, men det ble egentlig aldri noen suksess. Delvis fordi jeg har flyttet den til et sted hvor det sikkert ikke er nok sol (jeg var "ung" hageeier) og delvis fordi rådyrene ofte har spist opp knoppene før vi har hatt noen glede av blomsten.

    Hva slags type rose er Leonardo da Vinci?

    SvarSlett
  3. hei margrethe -

    mmmmm...det dufter helt hit - nydelige!
    trist dette med rust, håper det ikke "sprer" seg...skriver om roser i dag jeg og :0)
    ...nyt sommerdagen!
    moaklem

    SvarSlett
  4. Fantastisk samling av roser du har, jeg kan nesten kjenne duften helt hit...

    Ha en fin dag i sommervarmen!

    SvarSlett
  5. NYDELIGE roser Margrethe!
    Jeg har Heritage jeg også men den har ikke begynt å blomstre enda, gleder meg til den kommer :)
    Så vakker Cardinalen din var, den har jeg ikke sett eller hørt om før. Fikk rust på 2 av mine roser for noen uker siden men jeg har sprayet de en gang og nå er de nesten fine igjen!
    Det som blomsterer av roser hos meg nå er
    Constance Spry, Eden rose og Leonardo Da Vinci- herlig..

    Ønsker deg en fortsatt fin søndagskveld,
    klemmer.

    PS:Setter pris på kommentarene fra deg, alltid like koselig :)

    SvarSlett
  6. Åhhh,så fine roser, nydelige! Her er rosene begynt å blomstre også, nyter og nyter. Men jaggu er det tørt, vanner og vanner,plantene er som tørre svamper.
    Klem

    SvarSlett
  7. Fine blomster du viser oss. Må snart ta en runde her også og fotografere mine ukjente roser. En rose er hvist ikke bare en rose..hvordan går det med hønsene? Deilig med sommer. Nå skjønte jeg at hvis jeg ser noe rødt/orange på buskene- så er det rust? Da må jeg fjerne blader med dette..skal være på utkikk.
    Ha en fortsatt fin kveld!!

    SvarSlett
  8. Så herlig bloggen din er!! :o) Har kost meg og tittet på flere innlegg nå - massevis av lekre roser du har i blomst!! NYDELIG!

    Min Heritage har også begynt å blomstre nå - herlige blomster! :o) men som du sier, så står de desverre ikke så lenge, hver enkelt blomst.. Men vakre er de virkelig! :o) Jeg er akkurat som deg - det aller beste ved å ha hage er å kunne ta blomster med inn!! Det er en fantastisk gode! :o) ...og gjerne også ta med blomster når man skal på besøk!

    Håper du får en herlig uke!

    SvarSlett
  9. Takk for alltid koseligev kommentarer inne hos meg snille du :-)

    Roser kan hvertfall du ! Jeg er fryktelig glad i roser, men har absolutt ingen peiling... Mine roser så jeg hadde fått lus idag,.. og da var det frem med sprayboksen i kveld. Det er vel fy og fy men tydeligvis effektivt.

    Ønsker deg en deilig mandag i den vakre rosehagen din :-)

    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  10. Så nydelige roser. Heldig er du som får rosene til - hos meg er det kompakt leirejord og roser trives ikke veldig bra her. Dessuten er vinteren ikke nådig med dem. Så nydelig det var med rosene i bolle med vann.

    SvarSlett
  11. Vackra rosor! jag ska sätta ut ett par klätterrosor i trädgården nu i veckan. Ha en fin dag! Kram Alexandra

    SvarSlett
  12. Hei! Blir møtt av de nydeligste blomster(rose)bildene hver gang jeg besøker deg...
    Ang. bildene; har møtt på samme problem - kanskje det hjelper med bilderedigeringsprogram - men hvis bildet er lite og du førstørrer det mer enn opprinnelig størrelse, blir det uskarpt. Må av og til la det første bilde være lite som på innlegget med trappene...

    Vi blogges!

    SvarSlett
  13. Nydelige roser du viser!!
    Jeg har vert borte i helga og kom hjem til flere roser som hadde begynt å blomstre...lykke!!
    Leonardo Da Vinci er ny i år hos meg, jeg gleder meg til den blomstrer.
    Ønsker deg en flott uke:))

    SvarSlett