mandag 29. juni 2009

Nye overraskelser i hagen :)

Det er stadig nye ting som springer ut i hagen, og det er en sann fryd å komme hjem og se hvilke nye sorter som står i blomst. Høydepunktet i dag er definitivt Portlandsrosen Jacques Cartier. Men det er kjekt å se at det nå er flere av de historiske sommeblomstrende rosene som er “like før” med sine blomster.

Det er enda en uke til jeg går på ferie, og nå må jeg innrømme at jeg teller dager :) Late hagedager ser jeg virkelig fram til, og så har jeg planer om å få malt litt inne. Vi har en del gule furugulver som skal bli grå. Den jobben tok vi ikke i vinter da vi flyttet inn, så arbeidsledig blir man ikke med det første. Men det skal bli godt å få det gjort!

I morgen er det meldt om litt formiddagsregn. Det trengs. Jeg vanner og vanner, og tror helt sikkert vannmåleren vår løper løpsk nå i sommerhalvåret :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jacques Cartier blomstrer. Vakrere enn jeg hadde trodd :) Hun skal remontere noe, og duften er sterk og typisk “roseduft”. Denne sorten gleder jeg meg til å bli mer kjent med. Den blir ikke så stor, blir ca meteren.

DSCI6112

 

 

 

 

 

 

 

DSCI6105

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skjærsminen står vakkert nå, og sprer sin søte sommerduft i hele hagen. Hver gang det kommer et vindpust så følger skjersmin-duften med. Deilig :)  DSCI6106

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En annen duftende venn er erteblomstene. De første sprang ut i dag. De er så søte i pastellfarger, og de bærer virkelig bud om sommer!

15 kommentarer:

  1. Jacques Cartier er en av mine favoritter. Den er litt spesiell med at rosene står liksom nedi bladene med korte blomsterstilker. Lett å kjenne igjenn. Jeg har hatt den på hytta i noen år og kjøpte 2 nye til hjemmehagen i år. Jeg tror jeg samler på historiske roser jeg. Har hvertfall mange nokk til å overbevise noen:))

    Ha en deilig sommerkveld
    klem:)

    SvarSlett
  2. Så herlige bilder hos deg ! Drømmer om en blomstrende rosehage jeg også, imens får mine foreløpig små rosebusker masse hønsgjødesel. forhåpentligvis ikke for mye .. :-)

    Ha en deilig kveld !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  3. Nydelige farger! Jacques Cartier-rosen var virkelig lekker, ser du som en krysning av peon og rose :D

    SvarSlett
  4. Tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen min :-)

    Ser du har et herlig hus og tomt! Jacques Cartier
    er en flott rose. Lurer på om jeg må holde av en plass til den...

    SvarSlett
  5. Såååååå nydelige bilder, Margrethe!!! Bildet av de blomstrende rosene og huset er som hentet fra en romatisk film på 1700-tallet :-).
    Ha en fin kveld!
    KLEM....

    SvarSlett
  6. Nydelig rose! Og nydelig hus, mellom trærene....:)

    God kveld:)

    SvarSlett
  7. Hei Margrethe, så vaker blogg du har og ikke minst så mye vakre blomster. Man kan nesten kjenne roseduften ;)
    Tusen takk for hyggelig hilsen på bloggen min, og på spørsmålet ditt om jeg selger pelargoner så er det ja :) Utvalget varierer etter hva som jeg tar stiklinger av, og ikke minst når på året det er. Men noen har jeg stort sett til enhver tid.

    SvarSlett
  8. Skjønne historiske roser!! Har tatt et bilderaid i hagen, så her kommer det roser fra meg også etterhvert...det er jo slett ikke lenge til det blir ferie for deg. Jeg har også et gulv som skal males, er nesten ferdig med å rive opp belegg og plater. Men med denne varmen er det ikke fristende å gå opp og arbeide, blir svett ved tanken!

    SvarSlett
  9. Hei!
    Takk for hyggelig hilsen hos meg, er bare litt treg å svare!
    Så flotte bilder du viser av rosene dine!Er en smule misunnelig på de som har en hage....er så flott med en velstelt hage!:)
    Ha en fin sommerkveld!

    SvarSlett
  10. NYYYYDELIG!!!
    Elsker sånne roser, og tips til nye er kjekt å få!
    Litt spent på hvordan mine egne ser ut i morgen, for her kom det torden, lyn og regn nå. Ikke det at det ikke trengtes da....!
    Klem fra en som er svært lykkelig over å ikke ha vannmåler!!!

    SvarSlett
  11. Her var det god sommerfølelse:)
    Jaques Cartier er nydelig, og den kommer igjen, iallefall gjør den det her hos meg. Duften er flott og fargen er nydelig. Bare så synd at han liker regn dårlig, så når han blomstrer ønsker jeg meg ikke regn, selv om det da må vannes og vannes.

    SvarSlett
  12. Tusen takk for besøket hos meg.:) Koselig blogg du har :) Flott hus og mange nydelige rosebilder.

    SvarSlett
  13. Åh - duftertene mine strøk med sammen med alt det andre jeg sådde i år :-/

    Masse flotte rosebilder hos deg!

    SvarSlett
  14. Himmel og hav. Det ser bare SÅ koselig ut hos deg.

    SvarSlett
  15. Sukk, alt er vakekrt hos deg.. Både hus og hage! Vakre bilder du deler med oss idag: )

    klem

    SvarSlett