tirsdag 30. juni 2009

I de gamle dage…

I dag blir det et lite glimt til de gamle dage. Jeg har fått noen gamle skatter som har vært i slekten, og som ikke så mange andre enn jeg ser verdien av. Det lille drammeglasset synes jeg er vakkert. Det er ikke noe flott krystall, men i sjarmerende pressglass. Jeg ser for meg det er  noen som har hygget seg med det :)

 

 

 

 

 

 

Disse flaskene har jeg har fått med meg. Og her er det blant annet hand- og shaving lotion. Det var utvandrere til Amerika i familien, og jeg inbiller meg dette var luksusvarer som ble sendt “from over there”  til stor glede for familien hjemme i Norge.

DSCI6135

DSCI6130

 

 

 

 

 

Vakre etiketter.

 DSCI6139DSCI6140

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSCI6138

Medisin måtte man også ha. Skikkelig flotte flasker med intakt kork og innhold. Jeg synes nesten det er skummelt å ha disse rare medisinene fra langt tilbake, men har ikke hjerte til å slå det ut heller. Skal tro hva det er? Og skal tro hva de plagdes med disse som for lengst er gått i glemmeboken i folks minne. Noen spor etter seg har de lagt, og jeg liker godt å ta vare på gamle ting, som kan fortelle en historie, selvom man av og til må dikte litt av den selv :)

 

 

 

Og hva er vel mer romantisk enn å finne gulnede kjærlighetsbrever som bærer preg av å være lest mer enn et par ganger? I disse brevene trenger man ikke dikte selv :) Det viser bare at mennesket ikke har forandret seg på noen generasjoner og at blodet bruser i unge forelskede mennesker uansett tid og kultur! Dette er min oldemors brever og jeg skulle gjerne funnet de hun har skrevet også, men den gang ei, så de får vi heller dikte litt om :) 
Jeg følte meg litt som en kikker da jeg satt og leste disse brevene for  første gang. Jeg var ikke gamle jenta, og syntes det var både fasinerende, spennende og litt skummelt i det knirkende huset som ingen hadde bodd i på mange mange år. Den gamle løkkeskriften på skikkelig landsmål er ikke like lett og tyde, og det tok timer å komme igjennom dem. Jeg tar vare på de som de klenodiene de er, og tror nok min oldemor ville synes det hadde vært helt greit om hun kunne ment noe om både det og at jeg har lest hennes private kjærlighetsbrev :) Hun døde ung, i spansken, gravstedet er borte, men her hos meg er hennes gamle kjærlighetsbrev fra en svunnen tid. 

 

DSCI6144

DSCI6143

 

 

 

 

 

 


 

 

16 kommentarer:

  1. hei margrete -
    så skjønne skatter fra dine forfedre...
    sånne minner betyr så mye! drammeglasset var vakkert...ser det for meg med en av dine vakre roser i...
    fin ny header også!
    moaklem

    SvarSlett
  2. Noe så romantisk som gamle kjærlighetsbrev, hadde ikke sagt nei takk til nye heller;) Ble nesten litt rørt her jeg sitter, disse brevene ble sikkert lest med bankende hjerte..og rødmende kinn;) Tror nok vi har mistet endel på veien ja.
    Ha en fin kveld videre!!

    SvarSlett
  3. For et flott og herlig innlegg du har skrevet, Margrethe.. Du skriver så godt og jeg koste meg med lesingen din: ) Så spennende med gamle kjærlighetsbrev, medisiner (har du luktet på de?), gamle flasker og glass..

    Ønsker deg en god natt,

    Klem fra meg: )

    SvarSlett
  4. oiiii...hva du har fått!!!
    takk for alltid så hyggelige hilsener fra deg, setter pris på det!
    go sommerklem, magny***

    SvarSlett
  5. Så flott innlegg fra deg, min venn!!! Du har fått noen skikkelige skatter her. Så spennende! Slike ting skaper en helt egen stemning, noe du er flink å ta vare på.
    Nattaklem til nostalgiske deg :-)

    SvarSlett
  6. Oj, du har fått deg ny header!! Såg ikke det med en gang.....er nok litt trøtt nå! Gratulerer, den var veldig fin! Akkurat deg, med en rose og det hele :-)
    Klem

    SvarSlett
  7. Så koselige ting :-)Det er noe helt spesielt med ting som har vært i familien og som har en historie å fortelle. Så bra at du ser verdien i det og passer på dem som de klenodier de er.

    Ha en deilig sommerdag :-)
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  8. Så mange nydelige ting du har tatt vare på, og du er så flink til å sette dem sammen...

    Ha en fin sommerdag!

    SvarSlett
  9. Så utrolig mye koselig ting du har tatt vare på !! Kjempe nydelig!
    Så koselig å lese kjærlighets brev! :-) Hun hadde nok bare syntes det var koselig at du leste!
    Sjekk siden min konkurranse og pluss en award til deg!!
    klem klem

    SvarSlett
  10. For noen skatter du har. Så bra at du har tatt vare på det.

    SvarSlett
  11. Så gøy da! Det er jo ekstra kuult når man får dem fordi andre ikke gidder. Hihi... Vi gidder jo!

    Ha en nydelig sommerdag!
    Hilsen Liv

    SvarSlett
  12. Åh, så fin ny header du har fått deg! Det var litt av noen skatter du hadde funnet, og du skriver så bra. Ble så rørt over de kjærlighetsbrevene, skrevet for så lenge lenge siden. Og oldemora di som døde i spansken, uten gravsted. Jeg tror hun hadde satt pris på at du har brevene og har lest de, da er hun jo fremdeles i minnene til noen!
    Fine bilder har du også tatt!!!
    Sommerklem fra Lunalu

    SvarSlett
  13. Så mye fint du fikk! Heldige du! Jeg fikk tilbud av besse (morfar) om å få en gammel klesrulle, så nå må jeg finne en plass å ha den.. Selv om jeg har en leilighet på 100kvm, begynner det å bli trangt om plassen.. :p
    Klem*

    SvarSlett
  14. Slike brev er en skikkelig skatt. Du blir kjent med mennesker som har levd, og de var ikke så veldig forskjellig fra oss, egentlig! :-D

    Kule flasker, da. Jeg fikk noen kåper og et amerikansk flagg, det var alt som ikke var ødelagt av det vi fant fra Amerika på loftet.

    SvarSlett
  15. Så flotte flasker!
    Spennende med sånne brev da....

    Klem!

    SvarSlett
  16. Å, så mange koselige ting! Så romantisk med gamle kjærlighetsbrev! :)

    SvarSlett