søndag 7. juni 2009

Hagedag og kjøkkengardiner

DSCI5518

DSCI5573

 

 

 

 

 

DSCI5572

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det blir mye hage nå i disser forsommertider. Vi er ute så sant vi kan, og hus og heim lider litt under hagesessongen :) Det er en stund siden malerkosten var framme, og jeg har liksom ikke helt piffen til å gå i gang med interiør og huspuslerier når det er godvær og mye å gjøre ute. Jeg trøster med med at ingenting løper fra meg, og at jeg har nok av prosjekter å male, fikse, ordne når det blir mer tid for det!
I midten av august er jeg vel lei av luking, og lar hagen seile sin egen sjø til våren setter inn igjen, men til dess skal utelivet nytes!

I dag har vært dagen med litt kjedelige gjøremål i hagen. Nok en halv lørdag har blitt brukt til plenklipping, vi har stor plen og liten klipper… En ny og stor sitteklipper står meget høyt på ønskelista :)
Bedene våre er laget rett i plenen uten steiner eller noe annet som skiller plen fra bed, og gresset gror fort inn i bedet om man ikke passer på. Så i dag har jeg fått spadd rundt alle kanter og røsket opp svære tuer. Du verden så fort det vokser!
Noen trær har fått et par greiner mindre, og samtlige roser har fått en kanne vann. Vi har sandjord i hele hagen, den tørker fort ut, og rosene er nyplantet. Jeg tar ingen sjanser! Har mistet alle knoppene på en rose som tørket for mye i fjor, det skal vi ikke ha noen gjentakelse på. Den blomstret ikke før i slutten av juli.  Så jeg vanner og vanner. Og foreløpig ser alt bra ut.
Bildene er av to geranier som blomstrer akkurat nå. Den blå fikk jeg forrige dagen, den ble medtatt av flyttingen, og sank helt sammen, men i dag var den i fin form igjen :) Den andre åpnet seg i dag og er fra min gamle hage   .  DSCI5500 DSCI5502

 

 

 

 

 

DSCI5501

Tar med litt innenfra også :) Disse gardinene kjøpte jeg hos Creme De La Creme for ikke så lenge siden. Jeg hadde kikket etter gardiner til kjøkkenet en stund, men ikke funnet noe i den rette stilen. Ønsket var noen som ikke var for minimalistiske, og ikke for søte. Disse falt jeg for og jeg synes de har det lille ekstra som gjør de litt utenom det vanlige. Opprullede gardiner var også vanlig på 1700-tallet, så det passer godt i dette huset som er fra ca 1700. Min far synes forøvrig de var rare. –Har jeg ikke fått fine gardiner?, spør jeg. –Jo, om man liker slikt, så… Svarer han ;P 

9 kommentarer:

  1. Hei, Gratulerer med nye gardiner - de er jo helt nydelige! sommerklem Siv

    SvarSlett
  2. Haha, måtte glise, pappan min synes jeg kjøper mye rart om dagen.. han sier også den setningen.." om man liker sånt ja.." *LOL*

    Flotte gardiner spør du meg.. slike tror jeg at jeg vil ha på kjøkkene også!!

    Festen var flott.. og jeg sovnet veldig tidlig i går...

    klem klem

    SvarSlett
  3. Hei !
    Takk for hyggelig kommentar på min blogg. Så heldig at jeg fikk den. Da fikk jeg se din fine blogg. Nydelige bilder og gardiner. Her kommer jeg til å følge med. God søndag.

    SvarSlett
  4. He-he,ja det er nok flere som ikke helt skjønner seg på vår smak rundt omkring ja..Ikke minst tanke på alle de flotte gamle skattene folk kvitter seg med..Gardinen var helt i min smak der den henger...Kos deg i dag:O)

    SvarSlett
  5. Hihi! Har vel etterhvert lært meg å ikke spørre pappa om interiørråd. Gardinen var nydelig den! Kjempefin! :)

    Når jeg forteller min far om ting jeg har planlagt får jeg også merkelige svar. Eller han lurer på hva som er galt med sånn det er nå. Jeg synes mannfolka i familien min stort sett ikke er så interessert i å forandre ting. De vil stort sett beholde det som det er. :)

    SvarSlett
  6. Hehe ja det kommer vel an på øyet som ser ;) Jeg syns gardinene var nydelige!

    SvarSlett
  7. heia,- takk for koz hilsen...
    og den blomsten, voe så intenst vakkert...?
    fin dag videre...!
    magny

    SvarSlett
  8. Flotte storkenebb som du har tatt bilde av. Jeg har også gresskanter mot bedene og selv om de må skjæres innimellom gis det et grønnt inntrykk.

    Flotte gardiner imponerende arbeid, du er jammen driftig i disse utetider.

    Ønsker deg en fin uke!

    SvarSlett
  9. LOL - "hvis man liker sånn" - hehe, det sier mye!

    Men jeg liker sånn og synes gardinene var kjempe lekre!Nyt resten av søndagen - i morgen er en ny uke med nye muligheter!

    SvarSlett