onsdag 3. juni 2009

Å glede seg over småting

DSCI5458

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For en god uke siden leste jeg om en unggutt som ikke hadde hatt det så lett. Han hadde opplevd mye leit og vondt i sitt korte liv. På rommet sitt hadde han hengt opp små lapper med kloke ord han hadde kommet på, og på en av dem sto det: “Den som kan glede seg over lite har mye å være glad for.

Disse ordene har festet seg hos meg, og jeg har tenkt på de flere ganger. 
I min nyervervede bloggverden ser jeg at det er flere enn meg “der ute” som setter pris på de små tingene i hverdagen som egentlig er ubetydelige i den store sammenhengen, men som gjør til at vi har så mye å være glad for. -Knoppen som folder seg ut i en nydelig blomst, -en liten ting en har minner eller gode opplevelser med, eller en rett og slett bare det å være til på en deilig solskinnsdag :)

Bloggverdenen er full av små gleder som gjør til at en har mye å være glad for :)

Jeg benytter anledningen til å takke for alle koselige kommentarer jeg har fått her inne, det er kjempe hyggelig å få respons på alle mine små og store gleder som jeg legger ut her. 

Den som kan glede seg over lite har mye å være glad for!

Hilsen Margrethe

23 kommentarer:

  1. så sant, så sant...
    viktige ord!
    ha en fin kveld -
    moaklem

    SvarSlett
  2. Helt enig.
    Og en av gledene er jo komentarene fra andre bloggere.
    Klem
    fra Laila

    SvarSlett
  3. Kloke ord Margrethe:-)
    Det er en god regel å se etter små gleder for det er dem det er flest av. Det gjelder bare å få øye på de.
    Og det skal så lite til for å glede noen. Et smil i hverdagen, et rosende ord eller en liten klem.

    SvarSlett
  4. Fint sagt. Det är viktigt att påminna sig om det. ha en fin kväll och tack för påminnelsen :-)-Alexandra-

    SvarSlett
  5. Jeg er helt enig, det er de små gledene som lyser opp hverdagen. Og hverdager er det jo flest av.
    Klem...Ellen

    SvarSlett
  6. Flotte ord å leve etter.
    Det er jo ikke alltid like lett, men hvis man tenker over hvor mye en egentlig kan være glad for, - ja så har de aller fleste av oss mer en nok gleder her i livet.

    SvarSlett
  7. Hei Margrethe. For noen kloke ord. Og de med blogging har lært meg å sette, om mulig, enda mer pris på de små tingene i livet, lært meg å se etter det vakre og noe som gleder i hverdagen. Og via bloggen blir jeg "kjent" med mange hyggelige likesinnede. Det har vært en glede å besøke deg, og jeg vil takke deg for dine koselige hilsener i bloggen min. De setter jeg stor pris på.

    SvarSlett
  8. Kloke ord:) Jeg setter mer pris på de små tingene i hverdagen etter at jeg begynte å fotografere. Det er så mye fint rundt oss, men veldig mange ser det ikke fordi de har det så travelt. For meg er det imidlertid disse små stundene i naturen eller hagen som lader batteriene:)Og så er det jo mange flotte blogger her inne som også hjelper meg å sette pris på hverdagene...

    SvarSlett
  9. Helt enig med deg og unggutten der..man må klare å finne den eller de små eller store ting som gir glede og motivasjon til å leve. I det siste har jeg forstått hvor mye vennlighet og høflighet har å si..det at naboer hilser på hverandre, at kassadama sender deg et smil..eller at man tar seg tid til å veksle noen ord med en man kanskje ikke kjenner så godt..omgivelsene gjør noe med oss..enten vi vil det eller ei...
    God natt til deg og takk for kloke ord!!

    SvarSlett
  10. Dette var bare helt nydelig skrevet og så sant så sant! Noen syns kanskje mye av de småtingene ikke er så mye å hoppe og være så glad for men i den store sammenheng så gir det oss så mye!! Veldig vakkert og klokt sagt det sitatet! Takk for vakre og kloke ord som fikk meg til å tenke!

    Jeg kommer nok også til å savne å studere (foruten om den travle tiden rundt eksamener og oppgaver) For dete r utrolig kjekt, lærerikt og en treffer så mange kjekke mennesker og har det veldig sosialt og kjekt sammen. Så jeg er enig med du om at jeg nok tror jeg kunne vært evig student, hadde det ikke vært for at det koster rent økonomisk!

    Ønsker deg en nydelig dag! Klem monica

    SvarSlett
  11. Kloke ord! Takk for at du minnet meg på dem. Ha en vakker dag.

    SvarSlett
  12. :o)))))))) Så sant, så sant !

    Klem

    SvarSlett
  13. Flotte ord :)

    Hvor jobber du ? Det verset er fint ja:))))

    SvarSlett
  14. javisst, det er mye glede i de små tingene :) Det gjør godt å kunne ta seg tid til å oppleve litt hverdag, og ikke halse etter de store toppene.

    Også er det veldig innspirerende å se hva andre frydes over, så minnes jeg på at jeg skal titte ekstra på skyggene i hagen, lete etter parrende insekt eller se på skyene :)

    SvarSlett
  15. Hei
    Og takk for fine ord inne hos meg. Og jeg er såå enig i det du skriver i innlegget:-)
    Vi er egentlig ganske heldige som har den evnen å se, og sette pris på "de små ting" :-)
    Ha en fortsatt fin dag!!
    Kristin

    SvarSlett
  16. ... og så flink mannen din er til å male;-)
    Hilsen en "skapmaler" :-)
    K

    SvarSlett
  17. Så sant, så sant! Det var veldig godt skrevet og så fint at du deler det med oss:)

    Takk for besøket inne hos meg, veldig kjekt du la igjen et spor. Nå har jeg kost meg med innleggene dine, og kommer snart på besøk igjen;)

    Ha en fin ettermiddag!

    SvarSlett
  18. heia... takk for koz hilsen fra deg!
    ja dette var viktige ord!!
    nyttige å leve etter!
    var i byn en tur idag(bergen9, butikkene lokker med tilbud og bugner avav varer,- men eg fant ut eg trenger det ikke!!!
    en kopp kaffe var godt, og lånte bøker på biblioteket...

    bloggverden bugner ikke av varer,- men av inspirasjon og glede,- herligt!

    stor klem, magny***

    SvarSlett
  19. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  20. Hei du:)

    meget kloke ord...gutten du skriver om er faktisk fetteren til en venn av meg...forferdlig trist historie...

    Tusen takk for hyggelige ord i bloggen min:) Det setter jeg pris på!
    God natt:)

    SvarSlett
  21. Tyri: Ja det var en forferdelig trist historie! Jeg fikk så utrolig vondt av ham. Og samtidig kan en se at de små ordene har hatt betydning for mange, meg inkludert :)

    Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  22. Så fint..så.sant det er viktig å tenke på !!
    Takk for koselig hilsen...det går så bra med minsten på skolen, han synes heldigvis det er kjempegøy-"mye gøyere enn jeg hadde trodd, mamma"..så da er jo alt lettere for mor som egentlig vil beholde ham liten og ha full kontroll enda. Men, men blir nok vant til dette nye livet snart, ser jo at jeg er veldig heldig som har tre fantastiske, friske barn på samme skole....og som trives og har masse venner der -trygt og godt.:)

    SvarSlett
  23. så fint skrevet. det syns jeg er så fint med denne bloggingen også, at det er de små positive tingene i hverdagen som damene her skriver om og tar bilder av som gleder så mye. samboern min kommenterte det ene innlegget jeg hadde lagd her for en liten stund siden om en tekanne jeg hadde kjøpt, hvorfor i alle dager jeg gadd å skrive om den. men jeg tror han skjønte det for noen dager siden når vi satt i sofakroken og kosa oss med en kopp te hver fra den tekanna, vi hadde det jo så hyggelig når vi satt her og kosa oss med en kopp hver. er ikke mer som skal til:)

    ha det fint
    klemmer fra karianne

    SvarSlett