lørdag 20. juni 2009

Bursdagsfeiring i hagen og litt annet hagestoff

DSCI5870

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I dag har vi hatt grillfest og bursdagsfeiringer, og det var stort sett deilig sommervær hele tiden, selvom det kom noen få drypp fra enkelte mørke skyer. Vi hørte tordenværet brumle litt i bakgrunnen men det ble heldigvis ikke uvær i hagen min :) Masse god mat er spist, og nå er det oppryddingen som gjelder!

DSCI5827DSCI5893

 

 

 

 

 

 

I går derimot var det uvær i hagen. Stanwell Perpetual har akkurat åpnet seg, men blomsten ble delvis ødelagt av kraftig regnvær, og jorden sprutet utover hele den vakre rosen. Den har bare vokst i bredden og ikke i høyden, så den ligger ganske lavt mot bakken i år. Men skal strekke seg i været etter et par sessonger i jorden. Jeg har forsøkt å børste litt jord av den, men jeg må nok bare erkjenne at denne rosens første blomst ble litt ødelagt av uværet. Uansett, det jeg ser liker jeg veldig godt, den svarer til forventningene :)

Mary Rose kommer fint nå. Jeg antar jeg har en utsprunget rose i morgen på denne busken :) 

I går var jeg på Plantasjen, der hadde de 3 roser for prisen av 2. Det var et alt for godt tilbud til å la gå fra seg, særlig når de hadde en del spennende sorter i sortimentet. Heritage ble med hjem, selvom jeg har et litt ambivalent forhold til den… Jeg elsker rosen, når den er fin. Men mine erfaringer med den er litt “så som så”. I min tidligere hage fikk den mye rust og sopp. Den er heller ikke særlig god i regnvær, og hver blomst står kort. MEN den er en av de vakreste roser jeg vet om, når den er sunn og frisk og solen skinner :) Kunne ikke motstå den! Så vi prøver igjen! –Måtte alle mine fordommer mot denne vakre rosen bli gjort til skamme denne gangen!
Chianti er en staselig busk med vinrøde roser. Den blir stor, og blomstrer lenge, selvom den kun er sommerblomstrende. Denne er også en Austinrose. Dette blir et nytt bekjentskap, selvom jeg har hatt lyst på den lenge. Randesund Planteskole har et flott eksemplar av denne, og den er litt av et syn (og duft) når den blomstrer.
Siste rose hadde jeg også i min gamle hage. Den sunneste og mest pålitelige rosen jeg noen sinne har hatt: Leonardo Da Vinci. Blomstrer hele sessongen, tåler regn, er sunn og frisk på alle måter og står lenge i vase inne. Litt leit at den ikke dufter, men den har så  mange andre flotte egenskaper at jeg tilgir den det :)

Ellers kom også clematisen Mrs Cholmondeley hjem til meg i går. Også den en gammel kjenning jeg er svært glad i. Vakker sart blåfarge, akkurat helt perfekt etter min smak :)

DSCI2344DSCI0076

 

 

 

 

 

 

 

Disse bildene er fra min gamle hage, Leonardo Da Vinci og Mary Rose.

18 kommentarer:

  1. Hei, Hei!!
    Er ikke alt jeg skjønner av dette rosespråket;) Men jeg merker meg navnet leonardo..kanskje jeg får tak i en busk eller to til neste år..ellers så har jeg veldig sansen for den vanlige rosa rugosa..den ser jo ut til å trives mange steder,vet ikke hvordan den er til snitt..som en kuriositet kan jeg nevne at jeg faktisk har en klatrerose som har klatrer inn i glassverandaen nedenfra..den er mørke-rød-rosa og holder faktisk på å springe ut..
    Natti natt!!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for alle tipsene! Ser nå at jeg gjorde en del feil med rosene mine forrige helg, men nå har jeg jo lært det... Så bedre lykke neste gang :)

    Ha en flott søndag! Klem

    SvarSlett
  3. hei på deg!! :-)
    Ja, jeg har hørt det er en del plager- ang de rynkene osv. Så må forberede meg til det, om og når jeg skal skaffe meg en liten bulldog!

    Jorbær og is så veldig fristene ut!!nam nam

    ble en del flytting, men fra oslo til snåsa. Så vi har kjørt 140 mil på 1 døgn, så er helt ut slitt!!

    nattinatt!klem

    SvarSlett
  4. Vel blåst med bursdagsfeiringen! Nydelige roser du har! Tipper du koser deg med alt som skjer på den fronten fremover:-) Har litt å lære av deg, hører jeg! Her hos meg kommer noen herlige peoner akkurat nå, samtidig som sommervarmen banker på døra. Håper som deg, at det har regnet fra seg for en stund....synd å se sarte blomster bli ødelagt så snart de titter frem. Ha en flott søndag, min venn!
    Klem

    SvarSlett
  5. Hallo! Nå har jeg bladd meg igjennom hele bloggen din og tenkte at jeg måtte legge inn en hilsen. Så flott dere har det. Det gamle huset minner veldig om huset til kusina mi. Ja, det er nok noen utfordringer når det er så gammelt. Men for en sjarm!! Jeg er foresten også sørlending.

    SvarSlett
  6. Ja, jeg har også vært på Plantasjen og benyttet meg av 3 for 2 tilbudet på roser...
    Ikke så skolert på rosefronten enda, for i min forrige hage var det bare de mest hardføre sortene som trivdes. Enkelte sorter "når andre høyder" her i Paradiset....!
    Min gamle Heritage har SÅ KLART fått rust, selv om jeg er bortpå og plukker av alle bladene og kaster de i restavfallet! Har du noen gode råd?? Jeg har ett stoff mot rustsopp som jeg fikk på gartneriet jeg jobbet i tidligere, så jeg skal prøve det. Er bare ikke sikker på hvor jeg har det hen!'

    Ha en flott søndag!

    SvarSlett
  7. Nydelige rosebilder.
    Det er det som er så synd med enkelte roser, de tåler dårlig regn. Har notert meg dine erfaringer med Leonardo da Vinci, så den skal jeg se om jeg kan få tak i.
    Heritage har jeg hatt engang, men jeg fikk den ikke til å trives her. Men er enig med deg, det er en nydelig rose.

    SvarSlett
  8. Flotte roser du har fått deg:)

    Jeg har samme erfaring som deg angående Heritage, men det ER en flott rose når den bare får holde seg frisk. Jeg har lest at den ikke er så glad for å bli klippet så nå lar jeg den vokse bortimot fritt. Jeg flyttet min i fjor til et nytt sted med mere sol, så nå er jeg spent på hvordan den har det i år. Stanwell P er det mange som skryter av. Jeg har ikke så gode erfaringer med den. Her har den stått i en del år nå og det er riktig som det sies at den vokser mer i bredden de første årene, men min rose får stygge blad og er ikke fin. Jeg liker den ikke noe særlig. De andre rosene du skriver om har jeg ikke.

    Gratulerer med vel overstått bursdagsfeiring! Dere var jo heldige med været:)

    SvarSlett
  9. Å så mange fine roser du har! Her er jeg helt i begynnerstadiet når det gjelder roser, men mange av min nyinnkjøpte har knopper nå. 3 for 2 høres forlokkende ut, men jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre av dem........

    Grattis til din kjære på etterskudd:-)

    SvarSlett
  10. Vel blåst med bursdagsfeiring!! Jordbær og is....mmmmm - skikkelig fristende bilde!!!
    Jeg er nok en skikkelig nybegynner på rosefronten... har en flammentanz, en fairy og en bonica. Den sistnevnte kjøpte jeg på tilbud i fjor - og hadde den i potte. trodde ikke den skulle overvintre der, men det har kommet nye skudd, blir spennende å se om det kommer blomster! Høres ut som om jeg må prøve meg på L. da vinci hvis jeg skal prøve meg på en ny rose, den var jo flott - og så hørtes det ut som en rose for meg...hi hi!
    Du skriver så bra om blomstene, og har i tillegg fine bilder!
    Ønsker deg en finfin søndag!!!
    klem fra Lunalu

    SvarSlett
  11. Lekre roser! Og bildet av jordbær & is... *sikle-sikle* Tror jeg må en tur til byen og handle litt... :D
    Ha en sommerlig søndag.

    SvarSlett
  12. Så masse nydelige roser!Beundrer dere som er så flink med hagestell.Med meg så er det heller dårlig med sånne ting,det har fire ryggopperasjoner satt en stopper for.Får derfor bare nøye meg med å titte inn hos dere andre og bli litt misunnelig,hi..hi..Ha en fortsatt fin søndag.Jeg linker deg om du synest d er ok?klem

    SvarSlett
  13. HERLIGE bilder :)

    Tusen takk for varmende ord!

    Klemmer

    SvarSlett
  14. Vet hvor jeg skal se hvis jeg lurer på noe om roser...;0)

    Jeg la merke til det du skrev om writer hos Anette; Her er et tips om hvordan få frem bilde.

    >Last opp det bildet du vil ha først i bloggers "nytt innlegg", lagre, åpne wlw og se på Kladd på høyre side, trykk på "mer", da kommer det et vindu med liste over kladd/innlegg som ikke er publisert. til venstre er det et ikon som heter "hent innlegg" el. trykk på den og innlegget fra Blogger blir lastet opp...

    Håper dette var forståelig. Lykke til! (Og spør hvis noe er uklart...)

    SvarSlett
  15. hei margrethe -
    mmmm...for et delikat bilde av is og jordbær...!
    så trist at regnværet har ødelagt rosen, sånt er så ergelig! ...men mange vakre blomster har du i hagen alikevel, ser jeg!
    ha en fortsatt fin søndag -
    moaklem

    SvarSlett
  16. Heisan...så deilig med is og jordbær..det er sommer dessert på sitt beste. Fine bilder av rosene...herlig nå når de begynner å komme ut:)
    Ønsker deg en flott uke, klem

    SvarSlett
  17. Hei!
    Nydelige bilder du viser her, desserten på første bildet såg veldig fristende ut!Nam!
    Bra dere var heldige med været under selskapet, det har vært så skiftende, men jeg tror sommervarmen kommer nå, håper ivertfall!
    Ha en fin start på uken!
    Klem Anita

    SvarSlett
  18. Åhhh jeg er så glad i roser, tror jeg må innom Plantasjen jeg også....vil ha hagen full av roser og peoner.....Takk for tips!

    Nammm...jordbær og is...kan det bli bedre?!?!?

    SvarSlett