fredag 8. mai 2009

Spirea som blomstrer og bristeferdige knopper



















Brudespireaen er på sitt aller vakreste, og epletrærne står med bristeferdige knopper. Våren er en utrolig flott årstid!
Jeg kikker på epletrærne hver eneste dag, og venter på det store blomsterfloret, men de ser ut til å vente med vårpryden.
Jeg har ikke så god greie på eplesorter, men tror det er to sorter her, foruten "tuntreet" som er eldst og har en sart rosafarge på knuppene. De fleste trærne har rosa knupper og det er også et par med hvite. Tuntreet er fullt av vannskudd, og har en del råte, men i følge de som kan slikt kan det stå i mange år til. Det håper jeg stemmer. Planen er i alle fall å plante en clematis som har god voksekraft ved siden av det, som kan klatre opp i toppen av det ca 9 meter høye treet.

Pæretreet har kritthvite små pærler tett i tett, men dessverre tror jeg det er sykt. Alle pærene i fjor var i alle fall nokså dårlige. Men akkurat nå er det nydelig der det står, og alle planer om å hugge det ned er foreløpig lagt på is.

1 kommentar:

  1. så herlige store gamle trær da! Og georgineknoller er artig, som du sier, man veit jo ikke helt hva man får når det er slike bytteplanter :)

    Hyggelig at du vil stå på hagebloggerlisten, da har jeg lagt deg til :)

    SvarSlett