søndag 10. mai 2009

The Pilgrim (?) og Stanwell Perpetual

Denne rosen er en av to som sto her da vi flyttet inn. Jeg tipper det er The pilgrim, men skal ikke være for skråsikker. Den har blomstret til langt ut i desember her på sørlandet, og jeg har faktisk plukket inn noen roser av den i vinter (vi overtok huset i slutten av november!). Den har stått utrolig fint helt til det kom en kuldeperiode som gjorde slutt på blomstene.
Jeg har klippet den halvvegs ned i år, men det er en kraftig kar, som var nærmere to meter før saksa ble brukt. Gleder meg til å se den i fullt sommerflor, og dette kommer nok garantert til å være en av de rosene jeg legger ut mange bilder av.
Jeg flyttet med meg et eksemplar av sorten fra min gamle hage, men den ser heller pjusk ut :(
Ellers har rosene fått seg første dose gjødsel i år. Litt uti neste uke får vi til igjen.























Her er Stanwell Perpetual kommet fint i vekst. Det er ikke så lenge siden jeg plantet den, og da raste jorda av hele rosen da jeg tok den ut av potten. Det samme skjedde med alle de andre jeg hadde kjøpt inn, og det førte jo til litt ekstraarbeid for meg.
Jeg har vannet grundig annenhver dag, og vært takknemmelig for regnet som har kommet med jevne mellomrom :) Dette er en rose jeg har ønsket meg en stund, men ikke funnet når det har vært aktuelt å kjøpe. Gleder meg til å se den i blomst!

4 kommentarer:

  1. Hei Margrethe!
    Tusen takk for kommetar inne på bloggen min.
    Jeg har lest alle innleggene dine og ser at du har en spennende sesong forann deg med "ny" hage.
    Misunner deg all den plassen, tenk så mange fine roser du kan få der etterhvert. Ja, og masse annet fint i tilegg til roser også. Jeg har en forkjærlighet for roser jeg, men nå er det desverre snart fullt her.
    Huset deres ser så koselig ut og plassen og alt.
    Jeg legger deg på lista mi for her vil jeg gjerne følge med.
    Takk for titten:)

    SvarSlett
  2. Å er det ikke utrolig gøy med roser!!! Det der med at jorda raser ut er typisk for de rosene en kjøper tidlig på hagesenterene. De er nettopp plantet nedi og ikke rotet seg skikkelig enda. Men det går helt fint for det. Heldigvis fikk vi litt regn i natt også da.

    Tenk om det kunne blitt sånn hele tiden? Regn på natten og sol på dagen? Luksus.

    SvarSlett
  3. Hei!

    Tusen takk for hyggelig kommentar:)

    Mange fine bilder her hos deg. Kjøkkenet ditt ble kjempefint:) Har bladd meg nedover her, og jeg liker det jeg ser. Legger deg til på lista mi jeg;D

    Ha en fin søndag:)

    SvarSlett
  4. Hei, og takk for alle hyggelige kommentarer!

    Det er kjekt med roser, ja. Skulle bare hatt tjukkere lommebok ;P

    SvarSlett