lørdag 30. mai 2009

Ømme muskler på en solskinnsdag.

For et nydelig vær vi har hatt i dag! Sol fra blå himmel og gode temperaturer.
I dag har det blitt gjort litt av hvert her hos oss. Min bedre halvdel har stått på i hønsehuset, for å få de små dverghønene i hus, og jeg har plantet, luket, vannet og flyttet takstein.

DSCI5342 

Rosen Great Western har kommet i jorden, den hadde fått mange knopper der den sto i potta si, så det var på høy tid å finne en plass til den.
DSCI5334DSCI5336

Det er nesten litt “skummelt” å sette disse store rosene i jorda. De gjør litt ut av seg når de har stått der noen år, og blir vanskelige å flytte, så de skal helst komme på et passende sted med det samme. Jeg håper å få til noen hagrom etter hvert, og da ønsker jeg å “bygge videre” på de mest omfangsrike rosene som blir satt ned nå. Så de kommer til å være utgangspunkt for den videre beplantningen. Spennende!

Hønene kommer snart, og der de skal ha utegård og utgang fra hønsehuset står det palle på palle med gamle, vakre takstein. De må flyttes før vi får satt opp netting, og det er litt av en jobb! Takstenene er gamle, enkelkrum i tegl, og verdifulle for oss, så de må flyttes med forsiktighet.  Det gror mose på dem, og de er slitt av vær og vind. Kjempeflotte synes jeg!
Godt å ha de i bakhånd om snøen skulle ødelegge noen takstein, og blir det garasje her med tid og stunder blir det gamle takstein på den. Så i dag har jeg “trillebåret” og “pallestablet” takstein til den store gullmedalje og må innrømme at jeg kjenner i kroppen at den ikke er vant til den slags arbeid :)

DSCI5329  DSCI5328

Narsissene snek jeg meg opp og satte i jorden før vi hadde overtatt huset… Og håpet at ingen så meg :P
Skulle forsikre meg om at noe kom opp til våren :)

 

 

DSCI5331DSCI5343

DSCI5352

DSCI5317

Så til slutt et bilde av Dronning Ingrid som er så vakker for tiden, og en bukett markblomster jeg har plukket inn.
Fortsatt god pinse! 

13 kommentarer:

  1. hei -
    ..skal du virkelig få høner!?
    heldige du!! virker så utrolig hyggelig!
    herlige bilder fra deg, oser av sjarme..nydelige!
    ..fortsatt fin pinse, tross ømme muskler :0)
    moaklem

    SvarSlett
  2. Så flott blogg du har!! Masse lekre roser, kommer gjerne innom igjen her - og følger rosenes blomstring i sommer! :o)

    Jammen har du stått på i dag, slettes ikke verst! Nydelig gammel takstein, er morsomt med slikt med litt historie bak seg.

    Ønsker deg en strålende pinse, og pass på så du ikke sliter deg totalt ut; det er viktig å nyte hagen også! :o)

    SvarSlett
  3. Så koselige bilder og blogg.

    Ha en fin søndag og mandag, og ikke slit deg ut sier jeg også.

    Hisen ingunn :)

    SvarSlett
  4. Hei sann:)
    Ja denne dagen har vært nydelig..
    Håper på slike dager resten av pinse helgen:)

    Koselig å oppdage flere sørlendinger:)))

    Ha fortsatt en fin pinse helg..

    Klem Anita

    SvarSlett
  5. Det er et herlig pinsevær vi har fått.
    Jammen har du stått på og nytta dagen:-)
    Likte så godt det bildet med buketten i muggen. En sånn mugge hadde min mormor som hun serverte kakao i.

    Ha en flott pinshelg :-)

    SvarSlett
  6. Så flinke dere ha vært å jobbe!
    Nydelige bilder av blomstene dere har i hagen, likte spesielt godt klimatisen.
    Her har vi fokusert på å gjør terrassen og utemøblene fine, skal bli kjekt å handle inn litt blomster og gi hagen litt farge. Er jo det som er kjekest:)
    Lykke til med hønsehusbyggingen, koselig med familieøkelse da! Tenk, da kan dere ut og hente ferske egg til frokost, idyll!

    God pinsehelg Magrethe:)

    SvarSlett
  7. Koselig innlegg! Flott jobbedag og nydelige bilder!
    Du sa du gjerne ville ha Geranier - er det det samme med farge, eller vil du heller komme og plukke i hagen her?!? Etter jobb en dag, f.eks? Eller på treff hos meg? Jeg graver også gjerne opp, men da får du ikke like godt inntrykk av vekstform og farge.

    SvarSlett
  8. Hei.
    Tusen takk for hyggelig kommentar inne på bloggen min. Du har også en nydelig blogg. For et fantastisk flott kjøkken dere fikk!!

    Fortsatt god pinsehelg.
    Lena

    SvarSlett
  9. Det høres så koselig ut med høner. gleder meg til å følge med på det....
    Ha en fortsatt fin helg.
    Klem Marilyn

    SvarSlett
  10. Blir spennende å se nykommlingene :) Hønr er virkelig koselige dyr :D
    Ha en fortsatt fin pinse!

    SvarSlett
  11. Husk å drikk masse vann! -Slite så hardt i dette varme deilige været :) Dere er nå flinke å få det til. Stakkar Mika - ligger hun i skyggen og hiver etter pusten eller? :)

    SvarSlett
  12. Hei :-)Tusen takk for en koselig hilsen hos meg.Det setter jeg stor pris på.For en flott blogg du hadde,og veldig koselig plass du bor på. Hilsen Kristin

    SvarSlett
  13. Skal si dere har jobbet godt.
    Slike gamle tegltakstein er flotte, så det er lurt av dere å ta vare på dem.

    SvarSlett