torsdag 14. mai 2009

Litt om lampedilla og levende lys

Jeg har litt lampedilla, må innrømme det. Krystaller, speil og perler er helt min stil når det gjelder lamper, og jeg har alltid plass til en lysekrone til :)
Hos meg er ikke lamper tilbehør, det er møbler på lik linje med en stol eller eller et bord.
Hele interiøret endrer uttrykk og stmning når man skfter ut lamper, og skal man få det rette lyset, er dimmer et must.









Denne lyskronen henger på kjøkkenet og erstattet en som bare hadde en lyspære. Vi måtte ha mer lys, og spotter i taket eller lysstoffrør var helt uaktuelt, så gleden var stor da denne kom på halv pris etter nyttår sammen med en tilhørende lampett














Jeg har to slike lampetter. De har fulgt meg bestandig, og er arvegods etter min oldemor som jeg også er oppkalt etter. Da jeg fikk de var de skikkelig gammelmodige og helt "ut".





















Denne lyskronen hadde jeg sett på leeenge. Men den var alt for dyr. Stor ble gleden da det var timesalg og jeg kunne vandre ut av butikkken med den i en pappeske, og det til bare en brøkdel av prisen.
For et par år siden fikk jeg en gave. Penger som skulle brukes på noe jeg hadde lyst på men ikke råd til, og som skulle vare lenge. Denne lampen hadde jeg sett på en stund, og det bar strake vegen til interiørbutikken, og lampen ble med hjem.

















Levende lys er koselig og skaper stmning. Her hos meg er det så godt som alltid stearinlys som brenner etter at det er blitt skumring.


















3 kommentarer:

  1. mange fine lamper hos deg .så gøy å arve lampetter og få brukt for dem.ja levende lys er alltid hyggelig.

    SvarSlett
  2. Så utrolige flotte lamper du har, virkelig fine var de

    SvarSlett
  3. ÅÅÅÅ du har den vegglampen med de hengende greiene og glasskuppelen som jeg har siklet på lenge. Dæ æu!

    SvarSlett