onsdag 20. mai 2009

Knopper og lengsel etter sommer

 

DSCI5124

DSCI5125

 

 

 

 


Jeg flyttet med meg et par peoner fra min gamle hage. Og stor er overraskelsen i år over at den ene er full av knopper. Peoner skal jo likesom ikke like flyttesjau og slikt, men den ser da ut til å trives veldig godt til tross for litt nomadeliv i vinter :) Jeg trodde det var en knopp på hver stilk tidligere i vår, men ser det er minst tre på hver. Gleder meg stort til den blomstrer! Den andre kommer med kun en knopp, og det er jeg fornøyd med, den fikk seg nemmelig en real omgang under transporten, og jeg hadde ikke trodd det skulle komme opp et eneste blad… Men den har klart seg fint, og jeg har herved slått hull på myten om at peoner ikke vil flytte. Den på bildet har aldri stått så fint som i år!
Og jeg ser at det ikke bare er jeg som gleder meg over store, runde peonknopper, mauren har visst festmåltid med peonnektar, det er den vel unt :)

DSCI5127

DSCI5136

 

 

 

 

 

 

 


The Pilgrim
kommer med mange små knopper. I alle fall tror jeg det er The Pilgrim, da den blomstret i vinter ved innflytting og jeg fikk tatt den i nærmere øyensyn. Det var en av to roser som sto her. The Pilgrim er en av mine favoritter, og det til tross for at jeg ikke er så begeistret for gule blomster. Men fargen er sjarmerende lys sitrongul som falmer til nesten kremvit når blomsten har stått et par dager. Når det begynner å bli kjøligere mot høst får den røde flekker på knoppene, og er nesten på sitt vakreste da. Den både remonterer og dufter godt. Jeg har sett bilder av den fra engelske hager, og der blir den overveldende, og brukes av og til som klatrer. Gleder meg til herremannen står i fullt flor!

DSCI5128

DSCI5129

DSCI5132

 

 

 

 

 

 

Her er tre roser som kommer med knopper akkurat nå. 
Nr 1 fra venstre er den andre rosen som sto her da vi overtok. Skal jeg gjette er det L.D. Braithwaite, men det er mange andre sorter den kan være, så her burde jeg kanskje ikke begi meg ut på gjetteleker? Den ligner i alle fall, da jeg har hatt et par eksemplarer i min gamle hage, så inntil det motsatte er bevist, så regner jeg med det er “svogeren” til David Austin som står her i bedet mitt :)

Nr 2 er Winchester Catedral, som er plassert sammen med Mary Rose i bedet, men som jeg ikke har bilde av her. Det er egentlig to identiske roser, like på alle måter bortsett fra fargen. Det er en av mine favoritter. De remonterer, men ikke jenvt og trutt, det er mer snakk om to hovedflor med noen få blomster i pauseperioden. Sjarmerende, vakre og litt rufsete blomster som dufter godt. Gleder meg til knoppene springer ut!

Nr3 er Magna Charta, en remontantrose som jeg har falt veldig for. Kjente ikke til den da jeg kjøpte den, og lurte på om jeg hadde gjort et godt eller dårlig kjøp… Etter den første blomsten var jeg solgt :) Skulle gjerne hatt flere av denne, men har kun den ene foreløpig. Vakre store blomster med god duft og den holder koken gjennom hele sesongen med nydelige mørkerosa blomster. Virkelig en favoritt!

DSCI5130

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Clematisen heter The Bateman, og har skinnenende hvite blomster. Jeg får mer og mer sansen for disse klatreplantene som kommer i mange farger og har flotte blomster som virkelig gjør litt utav seg. Jeg hadde flere sorter i min gamle hage, de klatret opp i nær sagt alle slags busker, og de er dypt savnet, for her må jeg begynne fra null. Dette er foreløpig hagens første og eneste clematis, men det blir definitivt ikke den siste. Den står forøvrig i samme bed som rosene: Mary Rose og Winchester Catedral, New Dawn og Coral new Dawn. Planen er å få satt ned en mørkeblå clematis sammen med den.

Riddersporen kommer med knopper nå, jeg synes det er velig tidlig, men det meste er jo tidlig i år. Denne er mørkeblå og jeg håper den blir så staselig som jeg har sett for meg. Riddersporer er et must, og jeg skal ha de “over alt” :)

DSCI5131

6 kommentarer:

  1. Nyyydelige bilder!!! Får såååå lyst på hage når jeg ser dette!! Ha en fin langhelg!!

    Klem Anette:)

    SvarSlett
  2. Så mange med knopper allerede??!!
    Her står kun La paloma og Finlands hvita ros, i knopp.
    En som jeg kjøpte på hesleberg blomstrer snart. Men den er vokst opp i drivhus da.

    SvarSlett
  3. Peoner er bare så fine.
    Så mye nydelige blomster du har:))
    Kjempekoselig blogg. Jeg linker deg:))

    SvarSlett
  4. Peoner er virkelig flotte og tøffe planter. Her har ikke rosene begynt å knoppe enda. De er litt trege etter vinteren, rart i grunnen for alt annet kommer i rekordfart.

    SvarSlett
  5. Ser dine peon-knopper er like fulle av maur som mine!! Jeg som er en grønnskolling i hagen, ble jo redd dette skulle være til skade for planta, så jeg dro sporenstreks og kjøpte maurmiddel (men har ikke rukket å bruke det enda). Men det virker ut fra det du skriver at dette kanskje ikke gjør noe??? Stemmer det? Jeg kjøpte peon ifjor og satte i jorda. Trodde ikke det ble noe av den, for det kom ikke et skudd opp en gang. Men i år kommer den med full styrke og med masse knopper :)) Er spent på hvordan den vil se ut når de springer ut.

    SvarSlett
  6. Elin: Neida, ingen fare med maur. Peoner og maur hører liksom sammen :)Har alltid hatt maur på peoner, og det har ikke blomstene tatt skade av, så da bekymrer jeg meg ikke.

    Takker for alle hyggelige kommentarer! Peoner er virkelig flotte planter, og jeg skulle gjerne hatt flere. Men det kan det jo bli med tid og stunder :)

    SvarSlett