torsdag 21. mai 2009

Jordbærblomster og “snø” på bakken

DSCI5147DSCI5144

 

 

 

 

 

 

 

Vi fikk noen jordbærplanter som var til overs etter at svigers hadde gjort unna vårpussen i jordbæråkeren sin. Vi  laget en rar liten jordbæråker tidlig i vår. Ingen av oss har videre erfaring med bærdyrking og den slags, så vi gjorde bare “noe” og fikk de i jorda… Vi skjønte at det var feil etter en tid, da vi så ugresset vokse i vill fart under fiberduken som liksom skulle være til hjelp. –Sånn går det når man er grønnskolling, men det er vel slikt man lærer av?
Jordbærene synes tydeligvis ikke det gjør noe, for de kommer med fine blomster og har mange knopper. Så jeg håper og regner med det blir jordbær på oss til sommeren allikevel. Vakre hvite blomster som forvandles til saftige, røde bær med sukker og vaniljeis :)

DSCI5141

DSCI5142

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Det ser nesten ut som det har kommet en snøbyge ute på plenen. Det er fruktblomstringen som sakte men sikkert takker for seg for i år. Enda står de vel litt lenger, men den korte blomstringsperioden er definitivt på retur.
Nyter det så lenge det varer, og synes egentlig det har litt sjarm med blomsterbladene som legger seg overalt også.

10 kommentarer:

  1. Da jeg vokste opp, hadde vi jordbæråker i haven. Nydelig med varme jordbær og fløte til!

    SvarSlett
  2. Jeg skvatt da jeg leste overskriften i innlegget ditt. Men så så jeg det sto "snø" så da roet hjertet seg i gjen:-)

    Jeg har også noen forsømte jordbærplanter, men de har ikke begynt å blomstre enda, har bare knopper.

    SvarSlett
  3. Elsa: Uff, da, var ikke meningen å gi noen hjertebank ;P

    SvarSlett
  4. yndig snøfall det der :)
    Her blomstrer også jordbæra for tiden, både markjorbær og storjorbær og måndesjordbær, lover godt for sommernytelsene :D

    SvarSlett
  5. Er så nydelig å se jordbærplantene få blomster :) Jeg har lagt frem et ønske til min kjære med like grønne fingre som meg (hehe) om å få en liten hjemmesnikra "kasse" til grønnsaker og jordbærplanter bak i hagen. Får se om han rekker det....iallfall har vi noen jordbærplanter fra gammelt av som står i blomsterbedene langs trappa vår som jeg har veldig lyst å flytte. Så malplassert!! (skjønner ikke hva tanken var bak DET...hehe). Koselig å kunne høste litt frukt og bær fra egen hage.

    SvarSlett
  6. Så deilig med jorbær til sommeren. Jeg har også jordbær rund om i hagen. Innimellom staudene så her er ingen åker, men nok til å spise og kose seg med når jeg driver og luker. Nydelig bilde av den søte blomsten.

    Ha en fin kveld
    :)

    SvarSlett
  7. Takk for kommentaren du la igjen hos bloggen min.
    Nydelig blogg du har, med mange fine bilder!
    Ser ut som du har grønne fingre:)
    Klem Julie Helen

    SvarSlett
  8. ja måtte skaffe litt flere jordbær her i gården også.

    SvarSlett
  9. Vakkert snøfall;) Søte jordbærblomster og så flotte knopper under her. Ha en fin helg:)

    SvarSlett
  10. Jeg hadde jordbær i krukker i fjor. Jeg gravde de ned i et blomsterbed i høst og nå blomstrer de:)

    Så nydelige pioner du har.

    Ha ei fin helg:)

    SvarSlett