lørdag 16. mai 2009

Hagedag i dag :)

I dag har det vært hagedag her hos meg. Jeg har kjøpt inn og plantet sommerblomster, og det har kommet noen nye roser i jorden.
Jeg fant noen sinktønner på flytteslag i vinter, og har gledet meg til å få de ut på trappa med blomster i. Så for meg et oliventre, men fant et litt billigere alternativ: en potetplante med himmelblå blomster. Den falt jeg helt for! I den andre tønnen satte jeg noen mørke blå/lilla petunia.
Kurven med to potter i kunne jeg ikke motstå, så den ble også med hjem, og sammen med "Dronning Ingrid" i sart rosa, ble den riktig koselig, synes jeg. I kjeglen har jeg sådd erteblomster, en av tre sommerblomster jeg har sådd i år. Men det blir ikke sommer uten, så de er "må-ha"-blomster :) Utrolig
søte når de står i fullt flor med mange farger og herlig duft.
I hagen står frukttrærne på sitt vakreste akkurat nå, og det summer av bier og andre insekter som har fest i trærne. Våren er vakker! Jeg har kjøpt inn noen nye roser i dag også, som jeg gleder meg til å se i blomst: Albarosen Suaveolens, Rose de Resht,
Jacques Cartier, Comte de Chambord og GreatWestern.
Jeg ønsker alle en riktig god 17. mai og gratulerer med seier i Grand Prix :)







































































































































5 kommentarer:

  1. Takk for kommentaren :)
    Likte "potteplanten med himmelblå blomster" hva er det for noe fint? Leter etter oppstammet busk, og har enn så lenge kun funnet oppstammet dvergsyring som jeg har likt.. men jeg elsker blått så denne planten likte jeg godt :)
    -Hege

    SvarSlett
  2. herlighet så masse flotte bilder. Skikkelig koselig hos dere nå :)

    SvarSlett
  3. DittOgDatt: Potetplanten er nok bare sommerblomst her på berget om man ikke har et drivhus å overvintre dem i. Men de er flotte :) Gå på et hagesenter og spør etter de, jeg har sett de flere steder oppstammet, så de burde ikke være vanskelige å få tak i.

    Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  4. nå har eg titta i bloggen din, vakker hageblog...
    så hyggelig at dere vil ha høner,- vi synest det er svært trivelig...

    når hønene er blitt kjent med bolige sin, kan de sippes ut i tunet,- går de frivilig ut i sitt eget tempo, fiiiner de også veien tilbake.

    vi har hatt høner stort sett i 11-12 år, de vi har nå vet eg ikke typen, tre av dem har "parykk"og den fjerde har fjær nedover beina...
    kjøpte dem av en bonde son har litt div høns.

    lykke til... hilsen magny¨' ¨¨¨

    SvarSlett
  5. Magny: Takk for det! Ja vi gleder oss. Har bestilt to dverkochiner og har planer om dvergwyandotter og muligens også dvergorpington. Men kockinene kommer i mange flotte farger, så mulig det blir flest av de i forskjellig fargedrakt.
    Det ser så koselig ut med kyllinger, det håper vi på til neste sommer :)Tror nok vi skal ha hane, men vi er ikke helt enige med oss selv om det enda. Det er jo litt lyd i dem.

    Hilsen Margrethe

    SvarSlett