lørdag 2. mai 2009

Celestial, min første albarose.












I fjor høst var jeg på rosesalg, og kom over en liten juvel blandt alle de pjuskete plantene som var igjen etter at hagesesongen var over i hagesenteret. Albarosen Celestial. Hun kom i jorden ganske tidlig i vår, og har kommet fint i vekst.
Selve bedet skal vi få gjort noe med etterhvert, for teglsteinen som har vært brukt her forvitrer når det er frost og fuktig. Men det blir ikke i første omgang.
Bedet var forøvrig fullt av grønt... av noe slag. Ser jeg har samme plante andre steder i hagen også, og at det er små blå blomster på den for tiden, men i dette bedet ble det altså rykket opp med har hånd.
Under alt det grønne fant jeg en forkommen kaprifol. Dufter den som gammeldagse kaprifoler skal, så blir den flyttet til et litt mer egnet sted, kommer det duftløse blomster på den havner den i komposten.
Ellers er det to små "tuster" med geranium, en lyseblå, som det blir litt høyde på (meg og navn...), og som kommer til å stå fint til den sartrosa Celestial. Den flyttet jeg med meg litt av fra min gamle hage. Jeg trodde den var død, men da jeg tok den ut av potten var det to små røtter som skjøt nye skudd. Nå kommer de fint.
Gleder meg til å få min første albarose i blomst. Har ikke syntes jeg har hatt "plass" til roser som bare blomstrer om sommeren før, selvom det er få moderne roser jeg synes kan sammenlignes med de historiske i sjarm.

2 kommentarer:

  1. Du har virkelig peiling på blomster og navn og hvordan dette skal gjøres i hagen skjønner jeg :) Holder du hagekurs eller???????? :p Jeg kjøpte meg hagebok ifjor...har ikke fått lest den enda. Men det trenges.

    SvarSlett
  2. Haha, nei hagekurs holder jeg ikke, men jeg kommer gjerne og kikker på hagen din :) Hagebøker ligger ikke et år uten å bli lest hos meg, men akkurat nå kan jeg ikke finne noen av mine, da de ligger i en eller annen bokeske på loftet :-S

    SvarSlett