søndag 24. mai 2009

Astrid Lindgren er på plass :)

Det har ikke vært så mye hagearbeid i dag, hadde planer om å slappe av.  Men så fikk jeg en ide, og måtte bare få det unna :) Jeg har hatt to Astrid Lindgren-roser stående som jeg ikke har visst hvor jeg skulle gjøre av,  men fikk ideen om å sette de på hver sin side av trappa på forsiden av huset. Og når tanken var tenkt og beslutningen tatt, måtte jeg gå i gang. Så nå er de satt ned en på hver side, det tror jeg blir en vellykket løsning.  Jeg kopierte min gamle hage (bilde med hvitt hus). Der hadde jeg en Leonardo da Vinci på hver side av trappen, og den løsningen var jeg fornøyd med. Så nå venter jeg på at Astrid Lindgren skal blomstre :)

Jeg har vært litt i tvil om kombinasjonen rødt hus og rosa blomster, men har valgt å prøve. Det er særlig inntil veggen jeg er i tvil, ellers i hagen tror jeg ikke det byr på problemer. Ser det rart ut, får jeg bytte ut med noen hvite roser til neste år.

DSCI5231 DSCI5229 DSCI2368

Ved trappen har jeg sett det har ligget noe knust kjeramikk. Og at det har vært et litt stort kar med mye jord i. Jeg har ærgret meg litt over at det var sprengt av frosten, men ikke tenkt så mye mer over det. Men da jeg gravde det opp og ut i dag så jeg at alle bitene var der, og at det kun er litt lim som skal til for å få det i stand sånn ca igjen. Så nå skal det fikses, og brukes til beholder for skjellsand hos hønene mine som jeg får om ikke lenge :) Synes nesten jeg fant en liten skatt i plenen i dag :)

DSCI5225

Så et lite spørsmål, håper noen har litt greie på ekle innsektlarver… Er dette “venn” eller “fiende”? Jeg har haugevis av dem i plenen, de ser skikkelig “rovdyraktige” ut, og er ca 3-4 cm lange og er nokså tjukke. Ikke det beste bilde, men håper noen kan si meg hva dette er.  Killerinstinktet våkner når det er muligheter for at en ekkel dingseboms spiser på planterøttene mine. De ligger litt nedi jorda, og har kraftige kjever. Men hvem vet, kanskje det er en riktig vakker sak som kommer ut av dennne gulhvite larven litt lenger utpå sommeren?

DSCI5227

4 kommentarer:

  1. Hei min venn! Så hyggelig å se bilder fra hagen din! Skulle vært der og sett den "live". Du er dyktig-dette ser veldig lovende ut. Og rosa blomster går fin-fint til rødt hus, det synes i allefal jeg:-)

    SvarSlett
  2. Kommer til å bli kjempe fint med roser ved trappen, gleder meg til å se når de er i full blomst!

    SvarSlett
  3. Astrid Lindgren er nydelig, det kommer sikkert til å gå fint til det røde huset for hun er ikke så skarp.
    Det keramikk karet vat fint og det går sikkert greit å lime det sammen så det kan brukes. Heldige du som kan gå på skattejakt i egen hage.

    De larvene minnet om oldenborre larver. Søk på oldenborre inne på hagegal, jeg tror det har vært en tråd om det der.

    SvarSlett
  4. Juni: takk for hjelp med larven... GRRRR jeg som har spart på disse utyskene :( Får meg ikke til å mose små larver uten grunn... Men de kan gjøre stor skade, så heretter blir det mosing.

    Takker for koselige hilsener :)

    Hilsen Margrethe

    SvarSlett